2025-10-01, 20:55
Medlem
Tråknicks avatar
Tror inte att detta ämne passar här, mod får gärna flytta dit den kan passa.

Trådstart i korthet: var får man billig hjälp om patentläge för en väldigt simpel uppfinning?

Jag har en ide om ett typ av beslag/komponent som gör vissa processer enklare när man utför vissa uppgifter, främst inom möbelindustri men även vid montering av möbler i hemmet, tänk Ikea. Tänk att det är en del i beslagspåsen man får med när man köper en ikeamöbel som kommer göra hela monteringen lite enklare.

Min idé är knappast revolutionerande, färdig produkt innehåller inga märkliga eller nydanande material eller tekniker, jag är varken ingenjör, kemist eller bevandrad inom mekanik. Det är endast en blandning av tre komponenter som gör vissa moment enklare att utföra.

Vad som potentiellt skulle kunna vara "revolutionerande" är om den finner sin plats i industri och sällanköphandeln. Detta beror naturligtvis på om min ide redan är patenterad eller inte och om någon/mig själv lyckas sälja in fördelen med uppfinningen till industrin.

Nu till problemet: jag är snart 50, utvecklingen på detta område har dock pågått långt längre än min livstid hittills. Jag har inte ekonomiska möjligheter att investera min klena förmögenhet och återstående arbetsliv i denna idé. Samtidigt är jag övertygad om att den hade gjort livet lättare för väldigt många samt, om det inte finns något patent, gjort mig själv till miljonär många gånger om. Samtidigt är jag övertygad om att iden måste ha blivit patenterad redan, någonstans på vår planet.

Till sist: jag kan efter en, eller två dagars arbete, producera en fungerande prototyp för uppfinningen, för att bevisa att den fungerar, som sagt, den kräver ingen ingenjörskunskap för att tillverka. Jag skulle också med enkelhet, kunna tillverka ritningar på produkten, på en hyfsat professionell nivå.

Frågorna:

1. Vem tar jag kontakt med för att, för en låg kostnad, för att se om detta, eller något liknande har patenterats?

2. Om kriterierna i fråga ett inte går att möta, går det att ta kontakt med någon annan organisation för att tillsammans med dessa, jobba vidare med produkten?

2b. Är detta görbart utanför min mer än 100%iga arbetssysselsättning?

3. Låt säga att jag får reda på att jag kan patentera produkten, vad hade detta kostat mig?

3b dessutom, på en europeisk/världslig nivå?
Senast redigerad av Tråknick 2025-10-01 kl. 21:00.
Citera
2025-10-01, 21:01
Medlem
Patentbyråer.

I alla fall förr så fanns det en verksamhet i Stockholm som hjälpte personer med idéer och hur man skulle gå vidare med dessa, skaffa finansiering och så. Jag tror att det hade någon koppling till nån uppfinnartävling som då fanns (finns kanske fortfarande?).
Jag var i kontakt med dem med dem för länge sen angående en idé men det blev inget av den.

Kommunala eller andra nystartsbyråer.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-10-01 kl. 21:10.
Citera
2025-10-01, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
1. Vem tar jag kontakt med för att, för en låg kostnad, för att se om detta, eller något liknande har patenterats?

Här kan du söka i databaser för att se om det finns något liknande?
https://www.prv.se/sv/kunskap-och-stod/databaser/
Citera
2025-10-01, 21:09
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Här kan du söka i databaser för att se om det finns något liknande?
https://www.prv.se/sv/kunskap-och-stod/databaser/

Bussigt!
Citera
2025-10-01, 21:11
Medlem
Citat:

Trådstart i korthet: var får man billig hjälp om patentläge för en väldigt simpel uppfinning?

Jag har en ide om ett typ av beslag/komponent som gör vissa processer enklare när man utför vissa uppgifter, främst inom möbelindustri men även vid montering av möbler i hemmet, tänk Ikea. Tänk att det är en del i beslagspåsen man får med när man köper en ikeamöbel som kommer göra hela monteringen lite enklare.

Min idé är knappast revolutionerande, färdig produkt innehåller inga märkliga eller nydanande material eller tekniker, jag är varken ingenjör, kemist eller bevandrad inom mekanik. Det är endast en blandning av tre komponenter som gör vissa moment enklare att utföra.

Vad som potentiellt skulle kunna vara "revolutionerande" är om den finner sin plats i industri och sällanköphandeln. Detta beror naturligtvis på om min ide redan är patenterad eller inte och om någon/mig själv lyckas sälja in fördelen med uppfinningen till industrin.

Nu till problemet: jag är snart 50, utvecklingen på detta område har dock pågått långt längre än min livstid hittills. Jag har inte ekonomiska möjligheter att investera min klena förmögenhet och återstående arbetsliv i denna idé. Samtidigt är jag övertygad om att den hade gjort livet lättare för väldigt många samt, om det inte finns något patent, gjort mig själv till miljonär många gånger om.

Till sist: jag kan efter en, eller två dagars arbete, producera en fungerande prototyp för uppfinningen, för att bevisa att den fungerar, som sagt, den kräver ingen ingenjörskunskap för att tillverka. Jag skulle också med enkelhet, kunna tillverka ritningar på produkten, på en hyfsat professionell nivå.

Frågorna:

2. Om kriterierna i fråga ett inte går att möta, går det att ta kontakt med någon annan organisation för att tillsammans med dessa, jobba vidare med produkten?

3. Låt säga att jag får reda på att jag kan patentera produkten, vad hade detta kostat mig?

Verkliga patent är ofta samtidigt ytterst restriktiva som vidlyftigt omfattande, och det kan ta år att nå fram till ett beslut!

Något mindre legalistiskt komplexa är mönsterskydd, vilket kanske du i första hand bör sikta på att få!

Någon juridisk expertis torde vara oundgänglig; menvisst, har du en produkt som övertygar dem är de kanske villiga att arbeta för en andel i profiten!

Lycka till!
Citera
2025-10-02, 04:40
Medlem
Från början äre ju endå du eller dina kompisar som måste finansiera produkten själva och lägga patent och sälja.

Väldigt ovanligt en gubbe med dollar-sedlar kommer och strö pengar när du/knappt har börjat?
Citera
2025-10-02, 08:53
Medlem
sommarlovs avatar
Prata med: https://uppfinnare.se/
Citera
2025-10-02, 08:54
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Nu till problemet: jag är snart 50, utvecklingen på detta område har dock pågått långt längre än min livstid hittills. Jag har inte ekonomiska möjligheter att investera min klena förmögenhet och återstående arbetsliv i denna idé. Samtidigt är jag övertygad om att den hade gjort livet lättare för väldigt många samt, om det inte finns något patent, gjort mig själv till miljonär många gånger om. Samtidigt är jag övertygad om att iden måste ha blivit patenterad redan, någonstans på vår planet.

Frågorna:

Finns massor, de är verksamma i fonder, utvecklingsfonder innovationsfonden och likande, de är väldigt duktiga, annars känner de andra som har den kompetensen för att utvärdera din produkt.
Citera
2025-11-22, 01:59
Medlem
Citat:

Ingen kommer att svara på detta med låg kostnad (möjligen PRV när du har lämnat in en ansökan men då har du redan bränt uppfinningen). Själklart kan du kontakta massa olika sökfirmor som letar upp olika närliggande dokument åt dig men ingen kommer ge dig något garanterat svar. Men ja, en sökfirma är nog bäst, om de vill jobba med privatpersoner. Tänker att en nyhetssökning kostar minst 10 000 om du ska ha något ok.

Citat:

Du kan såklart jobba med vem du vill. Olika avtal kan reglera hur sekretessen ser ut och vem som äger uppfinningen efter flera parter har jobbat på den. Dock får du väl räkna med att information alltid läcker på olika sätt.

Citat:

Vad? Lämna in en patentansökan eller ordna en prototyp? Beror helt på vad det är skulle jag säga.

Citat:

Är det inte värt att lägga en halv miljon i förhållande till den affär du vill skydda så skulle jag inte tänka på patent så mycket. Ska du täcka viktiga länder som kina, us, europa, osv. så blir det väldigt dyrt väldigt snabbt.

Generellt så måste du fundera på vad ska du ens ha ett patent till? Vet du inte så låter det dumt att spendera så mycket pengar på det.

Men ja, minst ett par hundratusen för att försöka - och då är du inte garanterat något skydd alls.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in