2025-10-01, 20:55
Medlem
Tråknicks avatar
Tror inte att detta ämne passar här, mod får gärna flytta dit den kan passa.

Trådstart i korthet: var får man billig hjälp om patentläge för en väldigt simpel uppfinning?

Jag har en ide om ett typ av beslag/komponent som gör vissa processer enklare när man utför vissa uppgifter, främst inom möbelindustri men även vid montering av möbler i hemmet, tänk Ikea. Tänk att det är en del i beslagspåsen man får med när man köper en ikeamöbel som kommer göra hela monteringen lite enklare.

Min idé är knappast revolutionerande, färdig produkt innehåller inga märkliga eller nydanande material eller tekniker, jag är varken ingenjör, kemist eller bevandrad inom mekanik. Det är endast en blandning av tre komponenter som gör vissa moment enklare att utföra.

Vad som potentiellt skulle kunna vara "revolutionerande" är om den finner sin plats i industri och sällanköphandeln. Detta beror naturligtvis på om min ide redan är patenterad eller inte och om någon/mig själv lyckas sälja in fördelen med uppfinningen till industrin.

Nu till problemet: jag är snart 50, utvecklingen på detta område har dock pågått långt längre än min livstid hittills. Jag har inte ekonomiska möjligheter att investera min klena förmögenhet och återstående arbetsliv i denna idé. Samtidigt är jag övertygad om att den hade gjort livet lättare för väldigt många samt, om det inte finns något patent, gjort mig själv till miljonär många gånger om. Samtidigt är jag övertygad om att iden måste ha blivit patenterad redan, någonstans på vår planet.

Till sist: jag kan efter en, eller två dagars arbete, producera en fungerande prototyp för uppfinningen, för att bevisa att den fungerar, som sagt, den kräver ingen ingenjörskunskap för att tillverka. Jag skulle också med enkelhet, kunna tillverka ritningar på produkten, på en hyfsat professionell nivå.

Frågorna:

1. Vem tar jag kontakt med för att, för en låg kostnad, för att se om detta, eller något liknande har patenterats?