Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2025-10-01, 18:50
Disskutionsämne efternamn diskuterades och när jag sa att sson-namn var vanligt i Sverige fick en immigrant som satt med under samtalet missbelåten mimik.
2025-10-01, 19:13
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av figoo
Disskutionsämne efternamn diskuterades och när jag sa att sson-namn var vanligt i Sverige fick en immigrant som satt med under samtalet missbelåten mimik.
Väl rutet. Bra att du talade om för invandraren att här heter vi minsann Svensson, Johansson och Karlsson.
2025-10-01, 19:24
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
Väl rutet. Bra att du talade om för invandraren att här heter vi minsann Svensson, Johansson och Karlsson.

Det är din tolkning och det har förändrats drastiskt
Senast redigerad av figoo 2025-10-01 kl. 20:03.
2025-10-01, 19:47
Medlem
Citat:

Och vad bryr vi oss om det?
2025-10-01, 19:56
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Och vad bryr vi oss om det?

Det är upp till er
2025-10-01, 20:09
Medlem
Merwinnas avatar
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingade att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-01 kl. 20:31.
2025-10-01, 20:19
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingande att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!

Ingen har tvingat dom men du kanske var ironisk
2025-10-01, 20:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ingen har tvingat dom men du kanske var ironisk

Jag skrev att de KÄNNER sig tvingade. Annars kan ju någon tro att de är vanliga svenssons som har rötter i allmogen! Kanske torparättlingar till och med!
2025-10-01, 21:38
Citat:
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingade att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!

Finns även par där icke sson-namn prioriteras
2025-10-01, 22:23
Medlem
Vitiss avatar
Obegripligt trådstart.
2025-10-02, 00:51
Medlem
Citat:
Jag skrev att de KÄNNER sig tvingade. Annars kan ju någon tro att de är vanliga svenssons som har rötter i allmogen! Kanske torparättlingar till och med!

Har alltid undrat varför folk anser att patronymikon är något unikt och ståtligt svenskt. Det är tämligen irriterande att hålla reda på Erik Andersson, Anders Eriksson, Erik Andersson osv i några generationer bakåt.
2025-10-02, 04:39
Medlem
scoremaxs avatar
Men han fick säkert en gladare mimik när du berättade att trådstartare ofta heter Vadsnackarduomsson eller Idiotsson??
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in