Disskutionsämne efternamn diskuterades och när jag sa att sson-namn var vanligt i Sverige fick en immigrant som satt med under samtalet missbelåten mimik.
Disskutionsämne efternamn diskuterades och när jag sa att sson-namn var vanligt i Sverige fick en immigrant som satt med under samtalet missbelåten mimik.
Väl rutet. Bra att du talade om för invandraren att här heter vi minsann Svensson, Johansson och Karlsson.
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingade att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!
Senast redigerad av Merwinna 2025-10-01 kl. 20:31.
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingande att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!
Jag skrev att de KÄNNER sig tvingade. Annars kan ju någon tro att de är vanliga svenssons som har rötter i allmogen! Kanske torparättlingar till och med!
...men inte länge till, tyvärr. Invandrarnamnen tar över, plus att så många svenskar känt sig tvingade att byta till fiiiinare namn som Rövberg, Hattefnurr, Kaskenfnask, Fehlén och Mjältbrand... Snart blir son-namnen unika!
Jag skrev att de KÄNNER sig tvingade. Annars kan ju någon tro att de är vanliga svenssons som har rötter i allmogen! Kanske torparättlingar till och med!
Har alltid undrat varför folk anser att patronymikon är något unikt och ståtligt svenskt. Det är tämligen irriterande att hålla reda på Erik Andersson, Anders Eriksson, Erik Andersson osv i några generationer bakåt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!