Citat:
Ursprungligen postat av
admin
"Svenskarna och internet" är en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Enligt "Svenskarna och internet 2025" (som publicerades i måndags) använder var femte svensk internetanvändare (22%) Flashback eller TikTok.
Antalet svenskar som använder TikTok är oförändrat från förra året, medan Flashback ökat något sedan förra årets undersökning. TikTok domineras av användare födda på 2000-talet, medan Flashback är betydligt störe än TikTok bland de som är födda på 1900-talet. Flashback används främst av personer i gymnasieålder eller äldre.
"I högstadieåldern används i princip alla sociala medier utom Flashback som först börjar användas av gymnasieungdomar."
Antalet internetanvändare (+8år) som använder Flashback:
20-30-40-talist: 6%
50-talist: 10%
60-talist: 27%
70-talist: 31%
80-talist: 36%
90-talist: 38%
00-talist: 13%
10-talist: 1%
Totalt: 22%
De grupper med signifikant fler användare än totalen är fetmarkerade
admin
Ändå ca 1/3 av befolkningen mellan 25 och 65. Det är inte illa.
Att det är väldigt få 10-talister här är nog inte så förvånande, de är ju trots allt barn eller yngre tonåringar. Men kollar vi på 00-talisterna är det knappt hälften så många som de som är äldre. Min gissning är att det främst är de äldsta 00-talistena som är här, alltså de som är 20-25 år gamla, medan de yngre 00-talisterna, alltså de som är tonåringar, sällan är här. Men de kommer nog de också när de blivit några år äldre.
För 5-10 år sedan var det nog väldigt få 00-talister här skulle jag tro, men nu är det tydligen rätt många ändå. Och jag tror det kommer komma många fler framöver när de blivit några år äldre. Men just nu har nog många av dem annat för sig än att sitta här och läsa och skriva, i synnerhet den yngsta av dem.
Så det är ju positivt för forumets långsiktiga överlevnad. Sedan är frågan hur det kommer påverka forumet. Men det blir nog folk av dem också en dag, det har det ju trots allt blivit av alla tidigare generationer.