2025-10-01, 10:46
Administrator
admins avatar
"Svenskarna och internet" är en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Enligt "Svenskarna och internet 2025" (som publicerades i måndags) använder var femte svensk internetanvändare (22%) Flashback eller TikTok.

Antalet svenskar som använder TikTok är oförändrat från förra året, medan Flashback ökat något sedan förra årets undersökning. TikTok domineras av användare födda på 2000-talet, medan Flashback är betydligt störe än TikTok bland de som är födda på 1900-talet. Flashback används främst av personer i gymnasieålder eller äldre.

"I högstadieåldern används i princip alla sociala medier utom Flashback som först börjar användas av gymnasieungdomar."
Antalet internetanvändare (+8år) som använder Flashback:

20-30-40-talist: 6%
50-talist: 10%
60-talist: 27%
70-talist: 31%
80-talist: 36%
90-talist: 38%
00-talist: 13%
10-talist: 1%

Totalt: 22%

De grupper med signifikant fler användare än totalen är fetmarkerade
Antalet internetanvändare (+8år) som använder TikTok:

20-30-40-talist: 3%
50-talist: 3%
60-talist: 7%
70-talist: 13%
80-talist: 14%
90-talist: 30%
00-talist: 69%
10-talist: 36%

Rapporten "Svenskarna och internet 2025" finns att ladda ner här.

admin
Citera
2025-10-01, 10:54
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Helt galet att det är så många 90-talister som använder TikTok. Det är en hjärndöd app för barn, pedofiler och de med totalkvaddade belöningssystem.

Länge leve Flashen!
Citera
2025-10-01, 10:59
Avstängd
67arigGubbes avatar
Wow fb är större än tiktok amazing!
Citera
2025-10-01, 10:59
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är nog främst fortsatt minskning bland de yngre som stryper TikTok.

Fjolårets trend:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-lag-och-mellanstadiebarn-ratar-tiktok

" Enligt rapporten säger fyra av tio mellanstadiebarn att de har använt Tiktok någon gång under det senaste året. För tre år sedan var den siffran sju av tio."
Citera
2025-10-01, 11:53
Avstängd
Unobosss avatar
Svenskar är, ursäkta, väldigt lätt formade.
Vi är den första kaninen inom projektet med digitalt id och kontant löst samhälle.

Tiktok anses dåligt sedan 1 år tillbaka eller typ 8 månader och därför har duktiga svensken avinstallerat tiktok och kollar shorts på Youtube istället.....
Citera
2025-10-01, 11:58
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Svenskar är, ursäkta, väldigt lätt formade.
Vi är den första kaninen inom projektet med digitalt id och kontant löst samhälle.

Tiktok anses dåligt sedan 1 år tillbaka eller typ 8 månader och därför har duktiga svensken avinstallerat tiktok och kollar shorts på Youtube istället.....

Jaha och vad får du ut av ditt TikTokande?
Citera
2025-10-01, 12:28
Avstängd
Unobosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatrickEkwall
Jaha och vad får du ut av ditt TikTokande?
Jag har inte tiktok.
shorts är för den hjärndöde.
Citera
2025-10-01, 13:56
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unoboss
Jag har inte tiktok.
shorts är för den hjärndöde.

Nähä? Det lät som att du försvarade det i ditt tidigare inlägg, du gav verkligen sken av att vara tokig i TikTok. Men vi är många som gillar shorts på sommaren.
Citera
2025-10-01, 15:46
Medlem
kalkryggars avatar
Trevligt. Det var länge sen jag gav någon donation nu. Kanske är dags. Har alltid tänkt att om någon av alla internet-tech-gubbar så är det Flashback-topp-hönset som är mest värd att vara miljardär.

Hoppas på något sätt att man genom åren lyckats gömma undan en stor förmögenhet från detta.

Jag tror också att nästa tiotal så kommer siffrorna flytta med i statistiken. Men frågan är när folk börjar droppa av från 70-talisterna. Eller kan det rent av bli tvärtom?

Vad blir nästa steg? Flashtube.
Citera
2025-10-01, 17:11
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Trevligt. Det var länge sen jag gav någon donation nu. Kanske är dags. Har alltid tänkt att om någon av alla internet-tech-gubbar så är det Flashback-topp-hönset som är mest värd att vara miljardär.

Hoppas på något sätt att man genom åren lyckats gömma undan en stor förmögenhet från detta.

Jag tror också att nästa tiotal så kommer siffrorna flytta med i statistiken. Men frågan är när folk börjar droppa av från 70-talisterna. Eller kan det rent av bli tvärtom?

Vad blir nästa steg? Flashtube.

Bara det inte blir "Flashbook" så är jag nöjd.
Citera
2025-10-01, 18:14
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
"Svenskarna och internet" är en årlig studie av svenska folkets internetvanor. Enligt "Svenskarna och internet 2025" (som publicerades i måndags) använder var femte svensk internetanvändare (22%) Flashback eller TikTok.

Antalet svenskar som använder TikTok är oförändrat från förra året, medan Flashback ökat något sedan förra årets undersökning. TikTok domineras av användare födda på 2000-talet, medan Flashback är betydligt störe än TikTok bland de som är födda på 1900-talet. Flashback används främst av personer i gymnasieålder eller äldre.

"I högstadieåldern används i princip alla sociala medier utom Flashback som först börjar användas av gymnasieungdomar."
Antalet internetanvändare (+8år) som använder Flashback:

20-30-40-talist: 6%
50-talist: 10%
60-talist: 27%
70-talist: 31%
80-talist: 36%
90-talist: 38%
00-talist: 13%
10-talist: 1%

admin

Ändå ca 1/3 av befolkningen mellan 25 och 65. Det är inte illa.

Att det är väldigt få 10-talister här är nog inte så förvånande, de är ju trots allt barn eller yngre tonåringar. Men kollar vi på 00-talisterna är det knappt hälften så många som de som är äldre. Min gissning är att det främst är de äldsta 00-talistena som är här, alltså de som är 20-25 år gamla, medan de yngre 00-talisterna, alltså de som är tonåringar, sällan är här. Men de kommer nog de också när de blivit några år äldre.

För 5-10 år sedan var det nog väldigt få 00-talister här skulle jag tro, men nu är det tydligen rätt många ändå. Och jag tror det kommer komma många fler framöver när de blivit några år äldre. Men just nu har nog många av dem annat för sig än att sitta här och läsa och skriva, i synnerhet den yngsta av dem.

Så det är ju positivt för forumets långsiktiga överlevnad. Sedan är frågan hur det kommer påverka forumet. Men det blir nog folk av dem också en dag, det har det ju trots allt blivit av alla tidigare generationer.
Citera
2025-10-02, 03:30
Medlem
Vad räknas som användare då? Räcker det med att man går in och kollar något en handfull gånger om året eller är det bara folk som är inne regelbundet som räknas? Hursomhelst är det ju väldigt hög siffra bland framförallt 80 och 90-talister.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in