2025-09-29, 20:26
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Lite min oro också, man fiskar väl det bästa ur en batch som samples gissar jag. Därför det hade varit intressant att få inputs från folk som sysslar med import och vad jag kan förvänta mig, och förhoppningsvis få lite tips.

Problemet blir ju som alltid att om du tänkt sälja grejerna här. Så är det till dig alla kunder kommer vända sig till när de skall reklamera trasiga eller dåliga grejer.
Citera
2025-09-29, 20:36
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Vi kanske gick förbi varandra i inläggen. Jag har fått hem samples tidigare och godkänt kvalitèn.

Och säljaren påstår sig stå för "Double clearance" och "customs" kostnaden. Är inte helt insatt i vad "Double clearance" innebär i import-termer dock.

"Double clearance" betyder normalt att fraktföretaget sköter ev. ut- och intullning. Många länder har nåt som brukar kallas "export declaration" eller "export customs declaration", eftersom det finns regler för vad man får exportera (och vart). Det tar speditionsbolaget förstås en avgift för (eftersom man slipper att göra det själv). Det är alltså en service(kostnad). Customs är själva tullavgiften.
Citera
2025-09-29, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
"Double clearance" betyder normalt att fraktföretaget sköter ev. ut- och intullning. Många länder har nåt som brukar kallas "export declaration" eller "export customs declaration", eftersom det finns regler för vad man får exportera (och vart). Det tar speditionsbolaget förstås en avgift för (eftersom man slipper att göra det själv). Det är alltså en service(kostnad). Customs är själva tullavgiften.

Så om jag förstår dig rätt så är "Double clearance" en mindre/fast administrativ avgift som fraktbolaget handhar oavsett värde på godset? Och sedan är tullavgiften en procentuell avgift baserat på godsets värde?
Senast redigerad av RobinJacobsson 2025-09-29 kl. 21:07.
Citera
2025-09-30, 00:01
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Så om jag förstår dig rätt så är "Double clearance" en mindre/fast administrativ avgift som fraktbolaget handhar oavsett värde på godset? Och sedan är tullavgiften en procentuell avgift baserat på godsets värde?

Det kan jag inte uttala mig, det kan säkert variera mellan speditör och land.

Jag har jobbat för ett företag som handlade internationellt, och då var väldigt vanligt att komma överens om att den som skickar tar ansvar för "double clearance". Så när jag har beställt egna grejer (främst från USA) så har jag använt det också "privat". Ofta är det säljaren som tar betalt och betalar speditören, då står det på fakturan (ibland som fraktkostnader, ibland mer itemiserat), men om säljaren inte sköter betalningen så tar speditören kontakt för att du ska betala både deras omkostnader och själva tullen/momsen. Du får ju inga grejer förrän du betalat . Det är också väldigt vanligt att du blir kontaktad för att betala in tull/moms, fast du betalat för själva servicen med intullning i förväg. Detta eftersom ingen kan vara 100% säker på vad tullen gör.

Tillägg: de flesta större speditörer har fasta avgifter, ja. Men det kan vara ganska invecklade och långa listor, beroende på mellan vilka länder frakten går och vad det är för frakt.
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-30 kl. 00:06.
Citera
2025-09-30, 10:05
Medlem
Fantens avatar
Ja, i regel så går det att lita på tillverkarna på AliB, på samma sätt som det i regel går att lita på säljare på AliE. Den "blåsning" som pågår är att kineserna tycker att vi västerlänningar går med på alldeles för höga priser sett till deras tillverknings- eller inköpskostnad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in