Citat:
Ursprungligen postat av
RobinJacobsson
Så om jag förstår dig rätt så är "Double clearance" en mindre/fast administrativ avgift som fraktbolaget handhar oavsett värde på godset? Och sedan är tullavgiften en procentuell avgift baserat på godsets värde?
Det kan jag inte uttala mig, det kan säkert variera mellan speditör och land.
Jag har jobbat för ett företag som handlade internationellt, och då var väldigt vanligt att komma överens om att den som skickar tar ansvar för "double clearance". Så när jag har beställt egna grejer (främst från USA) så har jag använt det också "privat". Ofta är det säljaren som tar betalt och betalar speditören, då står det på fakturan (ibland som fraktkostnader, ibland mer itemiserat), men om säljaren inte sköter betalningen så tar speditören kontakt för att du ska betala både deras omkostnader och själva tullen/momsen. Du får ju inga grejer förrän du betalat

. Det är också väldigt vanligt att du blir kontaktad för att betala in tull/moms, fast du betalat för själva servicen med intullning i förväg. Detta eftersom ingen kan vara 100% säker på vad tullen gör.
Tillägg: de flesta större speditörer har fasta avgifter, ja. Men det kan vara ganska invecklade och långa listor, beroende på mellan vilka länder frakten går och vad det är för frakt.