2025-09-29, 17:29
Medlem
Jag är på väg att beställa ett större parti beslag från Kina, en tillverkare jag hittat på Alibaba.

Är Alibaba i sig trustworthy, och kan jag räkna med att dom aktörerna som rör sig där är att lita på, eller finns det en risk att mina pengar försvinner och att det aldrig dyker upp några produkter?

Såg nu i skrivande stund att tillverkaren undrade om jag kunde betala med "bank account" eftersom Alibaba har en hög "service fee".
Senast redigerad av RobinJacobsson 2025-09-29 kl. 17:35.
Citera
2025-09-29, 17:34
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Betala sen när du har fått hem varorna, men räkna med en fruktansvärd lång leveranstid.
Citera
2025-09-29, 17:37
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL
Betala sen när du har fått hem varorna, men räkna med en fruktansvärd lång leveranstid.
Det finns inget företag som kommer att skicka saker som gör att du får betala när du har sakerna.
Speciellt inte på Alibaba.
Citera
2025-09-29, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LastCaLLForALcohoL

Som jag förstod det så startar dom inte produktionen förrän betalning är gjord. Om jag väljer Alibabas betalnings-metod "Pay by invoice" 30, 60, 90, 120 dagar, ser tillverkaren det som att betalning är gjord då från Alibabas sida?
Citera
2025-09-29, 17:42
Medlem
LastCaLLForALcohoLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Det finns inget företag som kommer att skicka saker som gör att du får betala när du har sakerna.
Speciellt inte på Alibaba.

Så kanske det är.Men rekkommenderar inte Alibaba.

Citat:
Ursprungligen postat av RobinJacobsson
Som jag förstod det så startar dom inte produktionen förrän betalning är gjord. Om jag väljer Alibabas betalnings-metod "Pay by invoice" 30, 60, 90, 120 dagar, ser tillverkaren det som att betalning är gjord då från Alibabas sida?

Jag känner en som beställde ett par solbrillor därifrån och betalade i förväg, han fick brillorna efter 4-5 månader och då fick han betala extra för tullavgiften.
Citera
2025-09-29, 18:08
Medlem
sebastian66s avatar
Citat:
Hur länge har företaget sålt på Alibaba är väldigt viktigt att veta. Det brukar framgå när man vill sälja saker just på Alibaba. Det finns ju många sidor man kan kolla upp detta på hur företaget fungerar.
Däremot har jag aldrig hört talas om att man måste ha betalt i förskott för att man ska behöva tillverka saker.
Många av dessa företag har sakerna tillverkade redan för leverans. Därför känns det som att jag tror att du måste vara lite försiktig.
Kan du inte beställa en mindre post för att bara kolla läget. Ibland kan det vara en bra lösning att bara beställa en del för kanske 100 $.
Sedan kanske man kan öka kvantiteten. Kolla gärna upp Hur många år Företaget har funnits. Däremot känner jag som jag säger Jag har handlat mycket på Alibaba för ett par år sedan. Jag har aldrig hört talas om att ett företag ska ha betalt på grund av att man måste kunna tillverka.
Citera
2025-09-29, 18:14
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Låter som vissa blandar i hop Alibaba med AliExpress?
Citera
2025-09-29, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian66
Hur länge har företaget sålt på Alibaba är väldigt viktigt att veta. Det brukar framgå när man vill sälja saker just på Alibaba. Det finns ju många sidor man kan kolla upp detta på hur företaget fungerar.
Däremot har jag aldrig hört talas om att man måste ha betalt i förskott för att man ska behöva tillverka saker.
Många av dessa företag har sakerna tillverkade redan för leverans. Därför känns det som att jag tror att du måste vara lite försiktig.
Kan du inte beställa en mindre post för att bara kolla läget. Ibland kan det vara en bra lösning att bara beställa en del för kanske 100 $.
Sedan kanske man kan öka kvantiteten. Kolla gärna upp Hur många år Företaget har funnits. Däremot känner jag som jag säger Jag har handlat mycket på Alibaba för ett par år sedan. Jag har aldrig hört talas om att ett företag ska ha betalt på grund av att man måste kunna tillverka.

Dom hade en 5-års verifikation och även en stämpel för att Alibaba har verifierat dom på plats. Jag har beställt samples som jag fått ganska snabbt via flyg. Det är det enda jag har att gå på.
Citera
2025-09-29, 18:21
Medlem
eldrattans avatar
Ja du kan räkna med att du får grejerna från alibaba. Dock är det ju kvaliteten som brukar vara akilleshälen när det kommer till Kina. Man brukar kunna be om att få ett sample innan man gör beställningen, fråga efter det först? Du får räkna med tull osv.

Du måste även ha ett företag för att beställa därifrån, fast du kan fylla i vad som helst om du bor utanför asien. Dom kan inte kolla upp det ändå.
Citera
2025-09-29, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ja du kan räkna med att du får grejerna från alibaba. Dock är det ju kvaliteten som brukar vara akilleshälen när det kommer till Kina. Man brukar kunna be om att få ett sample innan man gör beställningen, fråga efter det först? Du får räkna med tull osv.

Du måste även ha ett företag för att beställa därifrån, fast du kan fylla i vad som helst om du bor utanför asien. Dom kan inte kolla upp det ändå.

Vi kanske gick förbi varandra i inläggen. Jag har fått hem samples tidigare och godkänt kvalitèn.

Och säljaren påstår sig stå för "Double clearance" och "customs" kostnaden. Är inte helt insatt i vad "Double clearance" innebär i import-termer dock.
Citera
2025-09-29, 19:23
Medlem
eldrattans avatar
Citat:
Vi kanske gick förbi varandra i inläggen. Jag har fått hem samples tidigare och godkänt kvalitèn.

Och säljaren påstår sig stå för "Double clearance" och "customs" kostnaden. Är inte helt insatt i vad "Double clearance" innebär i import-termer dock.

Ingen aning. Är det momsen kanske som det åsyftas på? Det brukar vara moms och sedan tull om varorna överstiger 1700 eller vad beloppet är på nu.

Alltså alibaba är vad säljarna på bla. aliexpress handlar ifrån. Den där säljportalen är säkert en av världens största om inte den största. Helt klart att du kommer få grejerna, fast som jag sa innan. Det är oftast vad man får som kan vara bekymret. Sedan brukar kineserna ha obefintligt kvalitetskontroll, förutom på samplegrejerna såklart.
Senast redigerad av eldrattan 2025-09-29 kl. 19:26.
Citera
2025-09-29, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eldrattan
Ingen aning. Är det momsen kanske som det åsyftas på? Det brukar vara moms och sedan tull om varorna överstiger 1700 eller vad beloppet är på nu.

Alltså alibaba är vad säljarna på bla. aliexpress handlar ifrån. Den där säljportalen är säkert en av världens största om inte den största. Helt klart att du kommer få grejerna, fast som jag sa innan. Det är oftast vad man får som kan vara bekymret. Sedan brukar kineserna ha obefintligt kvalitetskontroll, förutom på samplegrejerna såklart.

Lite min oro också, man fiskar väl det bästa ur en batch som samples gissar jag. Därför det hade varit intressant att få inputs från folk som sysslar med import och vad jag kan förvänta mig, och förhoppningsvis få lite tips.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in