Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-29, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Andra exempel är om någon stjäl eller har sönder din eller andras egendom.

Då säger jag att det inte är nödvärn utan att man har rätt att göra ett envarsgripande då dessa brott har fängelse i straffskalan. Och vid ett envarsgripande för man använda våld ifall det är nödvändigt.

Jag får det däremot inte till nödvärn om man klappar till någon som nyss fiskat upp min plånbok ur bakfickan, eller sparkat sönder backspegeln på min bil. Och som sagt, griper jag tag i dem är det för att gripa dem, inte för att försvara mig. Det kanske jag behöver göra om ett tag när den jag försöker hålla kvar inte vill bli kvarhållen och då kan det hela gå över till nödvärn. Ifall personen försöker ta sig loss med våld.
Citera
2025-09-29, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Då säger jag att det inte är nödvärn utan att man har rätt att göra ett envarsgripande då dessa brott har fängelse i straffskalan. Och vid ett envarsgripande för man använda våld ifall det är nödvändigt.
Lagen är väldigt tydlig med att du har rätt till nödvärn i de situationerna. Det det kan falla på är om våldet inte är nödvändigt eller proportionerligt.

Citat:
Jag får det däremot inte till nödvärn om man klappar till någon som nyss fiskat upp min plånbok ur bakfickan, eller sparkat sönder backspegeln på min bil.
Du får använda våld för att återta din plånbok i den situationen. Det faller inom nödvärn.

Och nej, självfallet får du inte använda våld i nödvärn efter att de sparkat sönder din backspegel. Däremot för att förhindra att de sparkar sönder din backspegel.

Citat:
Och som sagt, griper jag tag i dem är det för att gripa dem, inte för att försvara mig. Det kanske jag behöver göra om ett tag när den jag försöker hålla kvar inte vill bli kvarhållen och då kan det hela gå över till nödvärn. Ifall personen försöker ta sig loss med våld.
Du får använda våld när du envarsgriper någon, men det faller inte inom nödvärnsrätten.
Senast redigerad av KamerunHunter 2025-09-29 kl. 17:13.
Citera
2025-09-29, 17:06
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Det var väl grundfrågan egentligen.

Någon hindrar dig från att komma fram, det kvittar väl eg om det är med bil eller gåendes.

Men du får inte göra något som att tex spraya personen i ögonen med laglig spray, för att denne ska flytta sig?

Det sjuka i situationen är ju att jag (och ev övriga som blir ståendes) bara ska finna oss i situationen tills en polis kommer, för annars bryter jag själv mot lagen?

Så är det.

Sen om det sjukt eller inte beror väl på.

Ett klassiskt exempel är (t.ex.) att det varit flera inbrott i ditt kvarter och att du därför bestämmer dig för att lägga ut björnsaxar under mattorna i ditt hem nattetid. Och så bryter sig tre objudna gäster in genom ett fönster och fastnar i tre av dina fällor. Den ena sitter bara fast (och får inte ens ett blåmärke), den andra blir av med sin fot (amputeras) och den tredje dör (blodförlust). Har du begått nåt brott? Och i så fall vilket/vilka brott? Och är det samma brott oberoende av följderna (inga, fot, död)? Och om du gjort nåt brott, skulle det ha påverkats av om du hade klistrat en varningsskylt på fönstret där det står "Varning för livsfarliga fällor nattetid!"? Och vad har de tre skurkarna de facto gjort sig skyldiga till?

Nu är vi inte på nån juridikkurs här, men du förstår säkert poängen.
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-29 kl. 17:11.
Citera
2025-09-29, 17:08
Medlem
psykadelikatessens avatar
Jag tänker att det kan vara lagligt då det är en form av frihetsberövande de utöver mot bilisterna; de kan ju inte komma därifrån, ska de lämna bilen och gå eller? Nää, då får man ju freda sig så att man kan ta sig därifrån?

Kan nog tänka mig att det är självförsvar då,
Varför skulle det inte vara det?
Citera
2025-09-29, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Nej, jag förklarar vad lagen säger. Det har inget med "min värld" att göra.

Nej. 2.3 förklarar vad lagen säger.

Men samtidigt så måste det ju finnas ett mellanting mellan att jag inte får röra en person som hindrar mig från att fortsätta köra min bil på vägen, och att allt som involverar att jag flyttar personen då räknas som misshandel?
Citera
2025-09-29, 17:18
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Så här säger Google AI om detta.

Man får använda licensfri försvarsspray endast i en nödvärnssituation, det vill säga när man är hotad eller angripen och behöver försvara sig själv eller någon annan. Du har rätt att använda det som en del av nödvärn för att avvärja en omedelbar, olaglig attack. Pepparspray (OC-spray), som är den typ av spray som innehåller kapsaicin (extrakt från chili), är däremot en vapenlagsklassad produkt som kräver tillstånd för innehav.
När man får använda försvarsspray:
I en nödsituation: Användningen är enbart tillåten när du eller någon annan befinner sig i omedelbar fara.
Som självförsvar (nödvärn): Detta gäller när någon attackerar dig eller hotar med våld, och det finns en överhängande risk att hotet kan förverkligas.
För att avvärja ett angrepp: Du kan använda sprayen för att neutralisera ett hot, till exempel om någon bryter sig in i ditt hem.
När man inte får använda försvarsspray:
Inte som en attack eller trakasseri: Om du använder sprayen mot någon som inte utgör ett hot, gör du dig skyldig till misshandel och kan bli anmäld.
Inte utan tillstånd (pepparspray): Pepparspray med kapsaicin likställs med skjutvapen i Sverige och kräver tillstånd, vilket är mycket restriktivt för privatpersoner.
Citera
2025-09-29, 17:19
Medlem
Citat:
Nej. 2.3 förklarar vad lagen säger.
Jag citerade ju för fan lagtext
Citat:
Men samtidigt så måste det ju finnas ett mellanting mellan att jag inte får röra en person som hindrar mig från att fortsätta köra min bil på vägen, och att allt som involverar att jag flyttar personen då räknas som misshandel?
Testa att spraya dem så kan du uppdatera tråden med resultatet.
Citera
2025-09-29, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Så är det.

Sen om det sjukt eller inte beror väl på.

Ett klassiskt exempel är (t.ex.) att det varit flera inbrott i ditt kvarter och att du därför bestämmer dig för att lägga ut björnsaxar under mattorna i ditt hem nattetid. Och så bryter sig tre objudna gäster in genom ett fönster och fastnar i tre av dina fällor. Den ena sitter bara fast (och får inte ens ett blåmärke), den andra blir av med sin fot (amputeras) och den tredje dör (blodförlust). Har du begått nåt brott? Och i så fall vilket/vilka brott? Och är det samma brott oberoende av följderna (inga, fot, död)? Och om du gjort nåt brott, skulle det ha påverkats av om du hade klistrat en varningsskylt på fönstret där det står "Varning för livsfarliga fällor nattetid!"? Och vad har de tre skurkarna de facto gjort sig skyldiga till?

Nu är vi inte på nån juridikkurs här, men du förstår säkert poängen.

Visst förstår jag att det är problematiskt.
Citera
2025-09-29, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Har du inte rätt att bruka någon som helst form av våld, inte ens att försöka flytta på en person, så får du inte spruta någonting i personens ögån. Oavsett vad det är.

Och att någon sätter sig på en väg du använder och därmed blockerar din möjlighet att färdas på vägen, lär inte ge dig rätten att flytta på personen. Du är hänvisad till att kalla på polis. Thats it. Börjar du dra i personen eller sprutar något i dennes ögon kan du råka illa ut själv.

Du har vad jag ser fått detta svar av andra och du verkar inte tycka att detta är OK. Fine, det får du såklart tycka. Men saker är som de är oavsett men gillar det eller ej.

Så teoretiskt sett, så skulle jag då kunna åka ditt för misshandel om jag bytte ut den lagliga pepparsprayen mot en vattenflaska och sprayade oxå?
Citera
2025-09-29, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akutaccent
Nej, jag rammar inte någon, såvida inte mitt eller någon annans liv hängde på det, för jag är inte dum i huvudet.

Hur kan du på allvar säga att du inte brukar våld och i samma mening säga att du använder pepparsprej. Är du förståndshandikappad?

Frågan är väl vem som är förståndshandikappad här?
Det är ingen som har pratat om pepparspray.
Citera
2025-09-29, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Så här säger Google AI om detta.

Man får använda licensfri försvarsspray endast i en nödvärnssituation, det vill säga när man är hotad eller angripen och behöver försvara sig själv eller någon annan. Du har rätt att använda det som en del av nödvärn för att avvärja en omedelbar, olaglig attack. Pepparspray (OC-spray), som är den typ av spray som innehåller kapsaicin (extrakt från chili), är däremot en vapenlagsklassad produkt som kräver tillstånd för innehav.
När man får använda försvarsspray:
I en nödsituation: Användningen är enbart tillåten när du eller någon annan befinner sig i omedelbar fara.
Som självförsvar (nödvärn): Detta gäller när någon attackerar dig eller hotar med våld, och det finns en överhängande risk att hotet kan förverkligas.
För att avvärja ett angrepp: Du kan använda sprayen för att neutralisera ett hot, till exempel om någon bryter sig in i ditt hem.
När man inte får använda försvarsspray:
Inte som en attack eller trakasseri: Om du använder sprayen mot någon som inte utgör ett hot, gör du dig skyldig till misshandel och kan bli anmäld.
Inte utan tillstånd (pepparspray): Pepparspray med kapsaicin likställs med skjutvapen i Sverige och kräver tillstånd, vilket är mycket restriktivt för privatpersoner.

Frågan är om det då stämmer vad som skrivs i tråden, att du inte får göra ett jävlaste skit ifall någon hindrar dig på motorvägen?
Citera
2025-09-29, 18:02
Medlem
HemligaKaptenens avatar
Citat:
Frågan är om det då stämmer vad som skrivs i tråden, att du inte får göra ett jävlaste skit ifall någon hindrar dig på motorvägen?
Kan du citerade det felaktiga ur ditt AI svar du fick? Vad får dig att tveka på att lagen är kristallklar (förutom för dig)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in