Citat:
Ursprungligen postat av
2.3
Då säger jag att det inte är nödvärn utan att man har rätt att göra ett envarsgripande då dessa brott har fängelse i straffskalan. Och vid ett envarsgripande för man använda våld ifall det är nödvändigt.
Lagen är väldigt tydlig med att du har rätt till nödvärn i de situationerna. Det det kan falla på är om våldet inte är nödvändigt eller proportionerligt.
Citat:
Jag får det däremot inte till nödvärn om man klappar till någon som nyss fiskat upp min plånbok ur bakfickan, eller sparkat sönder backspegeln på min bil.
Du får använda våld för att återta din plånbok i den situationen. Det faller inom nödvärn.
Och nej, självfallet får du inte använda våld i nödvärn efter att de sparkat sönder din backspegel. Däremot för att förhindra att de sparkar sönder din backspegel.
Citat:
Och som sagt, griper jag tag i dem är det för att gripa dem, inte för att försvara mig. Det kanske jag behöver göra om ett tag när den jag försöker hålla kvar inte vill bli kvarhållen och då kan det hela gå över till nödvärn. Ifall personen försöker ta sig loss med våld.
Du får använda våld när du envarsgriper någon, men det faller inte inom nödvärnsrätten.