Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Du ser alltså inte parallellen? Finns det regler för det att inte låta en gravid kvinna ta din plats? Kan du få en bot eller bryter du bara mot sociala normer/regler?
Nä, jag ser inte parallellen. För mig är sittplatser och parkeringar väldigt olika saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Det du efterfrågar är att jämföra om en gravid ska erbjuda sin plats till en gammal skröplig dam, vem ska få platsen då? Det behöver ju inta vara svårare än att förstå syftet, går du in i butiken och frågar om någon som inte står familjeparkeringen och inte behöver det trots det behöver just din plats som inte är en familjeparkering? Jag förstår inte varför du är så anal med exakta regler.
Det är du som försöker hävda någon sorts rankingsystem för vem som ska ha rätten till parkeringen och är anal över dina påhittade regler. Min syn är att den som känner ett behov och är först på plats får platsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Syftet med en familjeparkering är för att underlätta för barnfamiljer som behöver extra utrymme, de är bredare än vanliga parkeringsplatser, vilket underlättar föräldrar att lasta in och ur barn och bilbarnstolar. De är ofta närmare entréer för att minska den sträcka familjen behöver gå, vilket ökar säkerheten för små barn. Känner du att du passar in på den beskrivningen?
Har du någon gång satt in ett babyskydd i en bil på en vanlig parkering? Eller kanske försökt knäppa fast en bångstyrig 2,5-åring i sin bilbarnstol? Hur mycket utrymme behöver du då?
Gnäll gnäll och mera gnäll. Allt som går att utläsa är att du tror att du är viktigare än alla andra för att du har barn.
Det roliga är att jag har större erfarenhet av barn än vad du tror, personligen så är jag inte fattig och använder utrustning som roterar vilket gör att jag häver in skyddet/stolen på 3 sekunder oavsett om det är en vanlig parkering eller familjeparkering, är det så trångt att det blir fysiskt omöjligt så får den andre backa ut lite eller så gör man det själv, eller så lägger man i neutralen och rullar ut bilen lite... Jag skiter fullständigt i om det inte finns lediga familjeplatser om man har barn med.
Hur du inte klarar av att spänna fast en 2,5 åring har jag svårt för att förstå också.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Så du tror att det är lathet? Vad är anledningen till att du vill ställa dig där?
Det sa jag ju just, men det kan finnas fler anledningar. Även fast du tror att du är viktigare än alla andra som har behov av mer utrymme så är det tyvärr inte så.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Varför lämnar du inte din mormor framför entrén? Springer hon ut i vägen månne? Skippar du handikappsparkeringen för det finns lite tydligare regler för det?
För att det hör till sunt förnuft att inte lämna äldre blinda personer på okända platser...

För att handikapps är för folk som måste ha dom, många handikappade blir tvingad att lämna platsen och komma tillbaka senare eller stå och vänta på platsen för att kunna handla. Menar du att du ger upp och åker hem om familjeparkeringen är upptagen?
Nej, det gör du inte, du tar en vanlig plats bara, för du har inget särskilt behov av familjeparkeringen mer än att den gör saker smidigare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Det finns inga regler med juridisk påföljd, precis som sittplatsen på bussen och det verkar du ju förstå, varför är det här så mycket svårare?
Återigen så är det en väldigt stor skillnad på sittplatser och parkeringar, fruktansvärt dålig liknelse.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Det har jag inte sagt, jag har sagt att jag funderat på att göra det. Rätten har jag ju inte, det finns ju regler för det.... Eller hur?

Att du som vuxen med barn står och planerar på att vandalisera bilar på parkeringar säger väl allt om vad du är för typ av person. Ja, lagen är tydlig, du får inte vandalisera andras bilar. Precis som den är tydlig när det gäller familjeparkeringen, alla får stå där och man behöver ingen speciell anledning.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr Hector
Vad är det för regler du vill ha, vill du att regeringen ska fastlå klockslag och kriterier för att att bedöma om du får använda familjeparkeringen eller inte? Du är alltså helt oförmögen att förstå syftet med en familjeparkering annars, trots att jag citerade syftet i förra inlägget?
Du tycker att jag är snurrig för att jag förstår syftet med en familjeparkering men att du inte gör det eftersom det inte finns övertydliga regler?
Som flera redan förklarat för dig så är det markägaren som sätter parkeringsreglerna, vill man begränsa dessa parkeringar så kan man göra det väldigt enkelt via tillstånd. Men det görs inte, dels för att ingen bryr sig och dels för att det finns fler som har behov av större utrymme.
Vart har jag sagt att jag inte förstår?
Frågan är varför du tror att dina behov är mycket viktigare än alla andras till den punkt att du anser att du har rätt att förstöra andras bilar för att dom inte håller med dig?
Jag ser inte varför barnfamiljer skulle vara viktigare än andra som också är behov av mer utrymme och klarar man inte av att vara förälder och hålla sina barn säkra utan specialbehandling så ska man kanske inte ha barn.