2025-09-27, 11:01
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
"Vädligt spritt" , va bra att du kunde svara tydligt och inte alls flummigt.

Så Tesla måste ha ett P/E på 10 för att det ska vara rimligt enligt dig? Det är vad det skulle vara om priset låg på $20.

Det är tyvärr inte så företag värderas på börsen. Då kan man ju sänka alla techbolag till 10 P/E eller hur?
Andra tech-bolag växer, Tesla krymper.
Jag tror att PE ligger kring 7 hos övriga biltillverkare. Google – ett av världens största och snabbast växande tech-bolag, världsledande inom AI och med en fungerande autonom taxiflotta – har ett PE på 26. Varför ska Teslas PE ligga över dessa?
Citera
2025-09-27, 13:02
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Kan det vara så att tekniken utvecklats några uns sedan 80-talet?

Det har den garanterat gjort. Att tesla patenterar något innebär varken att det fungerar eller att dom kommer införa det de närmaste 10 åren.
Citera
2025-09-27, 13:06
Medlem
raskenss avatar
Fortsatt kollaps i England.

https://www.telegraph.co.uk/business...cott-elon-mus/

Är det nu dom ska introducera cybertaxi i england med .....vänta nu dom har inte högre än level 2 medan Waymo är på level 4 men snaaart kommer cyberrobotar snaaaart bara Kekius får rensa bort alla Woke libs som hindrar Tesla.
Citera
2025-09-27, 14:55
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Fortsatt kollaps i England.

https://www.telegraph.co.uk/business...cott-elon-mus/

Är det nu dom ska introducera cybertaxi i england med .....vänta nu dom har inte högre än level 2 medan Waymo är på level 4 men snaaart kommer cyberrobotar snaaaart bara Kekius får rensa bort alla Woke libs som hindrar Tesla.

"Kollaps"

https://x.com/piloly/status/19635155...JLBWKxz9Q&s=19

Gulligt propaganda-drev makteliten i Storbritannien har dragit igång nu. De måste fullkomligt bajsat i byxorna efter att ha sett hur många Britter som är trötta på en woke regering som arresterar mångdubbelt fler människor för deras åsikter än vad Ryssland gör, och hur mycket stöd Elon har där.
Citera
2025-09-27, 15:33
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
"Kollaps"

https://x.com/piloly/status/19635155...JLBWKxz9Q&s=19

Gulligt propaganda-drev makteliten i Storbritannien har dragit igång nu. De måste fullkomligt bajsat i byxorna efter att ha sett hur många Britter som är trötta på en woke regering som arresterar mångdubbelt fler människor för deras åsikter än vad Ryssland gör, och hur mycket stöd Elon har där.

Rysk propaganda når onekligen långt. Ett Elon Musk sväljer fascistisk rysk propaganda är ju känt, han är ju gudbevars en landsförrädare, han stödjer Afd och Reform UK som tagit emot mutor från Kreml. Nyligen riskerar en Reform UK politer 5 års fängelse för att tagit emot mutor från Ryssland. Men det kanske bara är fejk woke-news eftersom det inte är från något obskyrt twitterkonto. BBC är väl bara fejk woke news?

Spännande att teslas CEO sprider ryska propaganda.

https://www.bbc.com/news/articles/cj6xwy015ngo

Så du tycker att Ryssland arresterar färre oliktänkande än UK.. mycket intressant åsikt. Bäst jag spara detta inlägg då det nog kommer att raderas.
Senast redigerad av raskens 2025-09-27 kl. 15:39.
Citera
2025-09-27, 15:34
Medlem
MohinderHerbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Jag tror att PE ligger kring 7 hos övriga biltillverkare. Google – ett av världens största och snabbast växande tech-bolag, världsledande inom AI och med en fungerande autonom taxiflotta – har ett PE på 26. Varför ska Teslas PE ligga över dessa?

Hur mycket drar deras autonoma bilar in till resultatet då? Eller snarare, hur mycket försämrar det resultatet? Om Alphabet hamnar i en tillväxt och lönsamhet-svacka samtidigt som kvant-haussen tar fart på riktigt kan du nog förvänta dig rullande p/e 200. Inom humanoida robotar och autonoma bilar har dem inget att komma med.
Citera
2025-09-27, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Fortfarande inte fått ett tydligt svar på var den absoluta prisgränsen ligger på för din(a) short(s). Det är inte så svårt att kolla upp. Skärpning.
Citera
2025-09-27, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Hans första kortningar var kring $215 och dom ligger över 100% under isen och borde likviderats. Men under vägen har han ju dubblat upp på dessa. Orkar inte ta reda på exakt nivåerna men om han inte blivit helt likviderad redan så lär han bli det innan $500 gissar jag.
Kör han hävstång så är han redan likviderad sedan länge.

Heder till att han "put money where is mouth is", men också att bevis hur mycket han är ute och cyklar.

Att bara köra "ni kommer få se i framtiden att jag har rätt" -är ett argumentationsfel. Jehovas Vittnen har kört samma argument i 400 års tid.
Bra info.

Som nån annan skrev tidigare så tror jag inte priset kommer knäcka honom. Det kommer krävas att Tesla lever upp till alla förväntningar innan han börjar lägga ner sitt snack. Och det lär dröja några år tror jag.
Citera
2025-09-27, 16:06
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens

Så du tycker att Ryssland arresterar färre oliktänkande än UK.. mycket intressant åsikt. Bäst jag spara detta inlägg då det nog kommer att raderas.

Åsikt? Det är fakta.

https://x.com/MarioNawfal/status/196...I5WRLS_xw&s=19

Jag hoppas att folket ställer sig upp och bekämpar sina fascistiska regimer i sina respektive länder. Annars så ser framtiden väldigt Orwellsk ut.
Senast redigerad av BästeHrMongolid 2025-09-27 kl. 16:11.
Citera
2025-09-27, 16:37
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MohinderHerb
Hur mycket drar deras autonoma bilar in till resultatet då? Eller snarare, hur mycket försämrar det resultatet? Om Alphabet hamnar i en tillväxt och lönsamhet-svacka samtidigt som kvant-haussen tar fart på riktigt kan du nog förvänta dig rullande p/e 200. Inom humanoida robotar och autonoma bilar har dem inget att komma med.
Va? Googles autonoma taxiflotta gör 250.000 förarlösa körningar per vecka, Tesla gör exakt noll.
Google är även världsledande inom kvantdatorer btw.
Citera
2025-09-27, 16:38
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Fortfarande inte fått ett tydligt svar på var den absoluta prisgränsen ligger på för din(a) short(s). Det är inte så svårt att kolla upp. Skärpning.
Det kommer du inte få heller
Citera
2025-09-27, 16:39
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Åsikt? Det är fakta.

https://x.com/MarioNawfal/status/196...I5WRLS_xw&s=19

Jag hoppas att folket ställer sig upp och bekämpar sina fascistiska regimer i sina respektive länder. Annars så ser framtiden väldigt Orwellsk ut.
Otippat att du skulle vara ryssapologet. Jag gissar att du även tycker att Trump är ett föredöme?
Tesla-fanboys är verkligen korkade, lättlurade fåntrattar som anklagar andra för att inte kunna tänka själva. Ironiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in