2025-09-27, 08:49
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Hur blir man frivillig, vilka är det som får vara det?
De söker efter statister i pressen, vilka som helst får väl vara med som vill ....
Citera
2025-09-27, 08:51
Medlem
lindblomsgröns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anonym555
Typiskt dumsnutar att använda granater som kan döda någon i en övning med statister närvarande.
Håller med sedan har yngre personer idag inget säkerhetstänk flänger fram tror de är odödliga
Citera
2025-09-27, 08:53
Medlem
Citat:
Tror knappast det här var polisens fel som en del här vill få det till!!

Mannen kan ha snubblat, ramlat ner och slog sig olyckligt? Plötsligt sjuk?

Hur gammal var han?

Det har ju stått överallt i ett dygn att det var en granat?
Citera
2025-09-27, 09:04
Medlem
Jag antar att man får skriva på något papper om att man är med på egen risk.
Citera
2025-09-27, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
för att det kanske vill veta vad som faktiskt hände - och inte bara kasta ur sig förta bästa korkade kommentar. Som alla här som pratar om chockgranater.
varför tror du man utreder flygplanshaverier?
Varför berättar man inte bara direkt vad som hände?

Flygplanshaverier är inte samma sak det förstår du väl?

Här borde de vara transperanta och berätta mer.. Det är ju inte så att personen droppade död av ingenting. De vet mycket väl vad som dödade honom. De behöver inte gå in på detaljer och de kan använda ord som "vi misstänker" "det verkar vara så..." etc.

Jag vill inte ha en polis som hela tiden jobbar i skymundan. Det öppnar för en polisstat. Det förstår du väl?
Citera
2025-09-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Polisen agerar just nu enligt regelboken. De utreder händelsen. Vi kommer att få reda på vad som hände när de vet.
Under tiden skriver media sådant de får från polis och åklagare, dvs inte så mycket. Sen luskar de runt, och då blir det en del fel.
Det jag kan utläsa av media, som känns relevant, är att det var en 55 åring man, ej anställd inom polisen och att en grant sprängdes.
Initialt skrev media Chockgranat. Vilket givetvis var fel. Nu rättat till Distraktionsgranat. Jag undrar om ens det är rätt, i meningen skarp D-granat.

Det man kan tycka är att det som skiljer detta fall mot andra fall är att det tar tid för polisen att utreda vad som hänt eftersom de vanligtvis inte närvarar. Och att det därför tar tid att få klarhet. I detta fall borde det naturligtvis gå mycket snabbare. Alla vittnen är ju "pålitliga" och tillgängliga. Nej, detta stinker damage control lång väg.
Citera
2025-09-27, 09:37
Medlem
Citat:
Tror knappast det här var polisens fel som en del här vill få det till!!

Mannen kan ha snubblat, ramlat ner och slog sig olyckligt? Plötsligt sjuk?

Hur gammal var han?
På nyheterna i går kväll, talade de om distraktionsgranat.
Citera
2025-09-27, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Flygplanshaverier är inte samma sak det förstår du väl?

Här borde de vara transperanta och berätta mer.. Det är ju inte så att personen droppade död av ingenting. De vet mycket väl vad som dödade honom. De behöver inte gå in på detaljer och de kan använda ord som "vi misstänker" "det verkar vara så..." etc.

Jag vill inte ha en polis som hela tiden jobbar i skymundan. Det öppnar för en polisstat. Det förstår du väl?
jo det är faktiskt precis samma sak. Att DU inte förstår det säger nog mer om dig än om mig.
Citera
2025-09-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Jag tror det är en anställd på försvarsmakten och att olyckan hände i samband med att han hanterade övningsmaterielen inför övningen.

Det har lite varit min teori också.
I vissa moment i liknande övningar, vilket jag gissar handlade om SPT* dvs "kravaller" ingår det att figuranter skall visiteras.
Det är inte ovanligt att olika former av effekter medförs.
En annan form av övning där liknande "bangers" används är att markera en explosion i tex en PDV händelse.

Då drar man av en smäll och skademarkörer/eleverna lägger sig eller springer omkring och spelar sina roller.
Därefter går polisen/militär in och genomsöker byggnaden efter figuranten som spelar gärningsman.

På något sätt har Granaten utlöst och gett en ganska ögonblicklig död.
Ty alla andra skadescenarion på liknande anläggning med den mängden människor utbildade inom vård av traumatiska skador, är svårt se
Citera
2025-09-27, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trumputin
Jag gillar det inte. Okej om det är svåra kriminalfall där yppande av information kan vara negativt. Men i detta fall? Polisen säger i princip: Person dog. (punkt!).

Det känns inte okej i en rättstat.

Varför?
Det behöver du inte göra heller. Det är så det är och bör vara. Utredningen är viktigare att den blir rätt med opåverkade vittnen än att du ska få gotta dig och stilla din nyfikenhet. Den bryr sig inte staten om i detta läget, med all rätt.
Citera
2025-09-27, 10:39
Medlem
Citat:
Hur blir man frivillig, vilka är det som får vara det?
Olika, ibland annonseras det ut och ibland blir grupper eller enskilda personer tillfrågade.
Det kan vara skolklasser, militärer, hemvärn och andra olika typer av frivilligorganisationer, föreningar, polisstudenter osv.
Citera
2025-09-27, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenBom
Olika, ibland annonseras det ut och ibland blir grupper eller enskilda personer tillfrågade.
Det kan vara skolklasser, militärer, hemvärn och andra olika typer av frivilligorganisationer, föreningar, polisstudenter osv.
De flesta garnisoner har en lista på gamla människor anställda eller "möpar" som finns inom armlängds avstånd.
Det är allt ifrån någon kompis 14 åriga hästtjej till dotter till någon veteran med bakgrund i franska främlingslegionen.

Jag har varit med som skademarkör i liknande gäng i Västsverige.
Kvarn har flera alternativa grupper, som de ringer in.
De har en mängd olika uppgifter inom figurantbranschen.
Tex en tropp av äldre herrar som spelar ryska pansartrupper i gamla IKV91 och en T72 vid namn WITTMANN.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in