2025-09-26, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Jag har märkt i tråden att många verkar tro att yttrandefrihet betyder att man ska slippa kritik eller sociala konsekvenser för det man säger. Men så funkar det inte.

Yttrandefrihet handlar om att staten inte ska tysta dig eller förbjuda dina åsikter. Det betyder inte att andra måste hålla med, klappa dig på axeln eller ens vilja umgås med dig. Folk har rätt att bli arga, ta avstånd eller säga emot. Det är också en del av yttrandefriheten.

Detta är något forskare och samhällsdebattörer har uppmärksammat de senaste åren, en ökad känslighet för motstånd och en tendens att likställa kritik eller socialt avståndstagande med förtryck.

Forskare pekar på några möjliga förklaringar till den här utvecklingen:
-Sociala medier och ekokammare där man omges av människor som tycker likadant och när någon säger emot upplevs det som en attack snarare än ett normalt meningsutbyte.
-Man har ett enormt trygghetsfokus där många växer upp i miljöer där obehag undviks till varje pris, vilket gör att man har svårare att hantera konflikter.
-Om ens åsikter är tätt knutna till den egna identiteten kan kritik kännas som ett personligt angrepp, snarare än en normal diskussion.
-När höger och vänster rör sig längre ifrån varandra börjar man se motståndaren som ond snarare än bara felinformerad eller av annan åsikt.

Jag själv ligger ganska mycket i mitten politiskt, vilket gör att jag ofta får kritik från båda sidor. Ena dagen kallas jag vänsterbliven, nästa dag högerextrem, beroende på ämne. Det är inte alltid kul, men det är en del av spelet. Det är just den här friktionen som är nödvändig för en levande demokrati.

Om vi börjar förvänta oss att alla ska tycka lika, eller att ingen får bli upprörd över det vi säger, då går vi en farlig väg. Då riskerar vi att hamna i ett samhälle där idéer aldrig testas, där människor går runt i sina egna bubblor och där yttrandefriheten till slut bara blir ett tomt ord. Att lagstifta utifrån religiösa dogmer med religiösa ledare som får politisk makt att ska se till att detta efterlevs, som Kirk i sin Turning point USA förespråkar, är inte rätt väg.

Det finns en intressant bok, The Coddling of the American Mind av Jonathan Haidt och Greg Lukianoff, som tar upp detta. De menar att vi i västvärlden har gått från att värdera robusthet, att klara av motgångar och kritik till att värdera sårbarhet och trygghet. Resultatet blir att många idag tolkar obehag som ett tecken på att något är fel.
https://en.wikipedia.org/wiki/The_Co..._American_Mind

En fri debatt måste få vara obekväm annars är den inte fri.
Det gäller både när vi diskuterar Kirk och när vi diskuterar woke. Snöflingor göre sig icke besvär.

Ja här på Flashback där 90% verkar vara nassar som hoppat av skolan i förtid så blir man kallad det ena eller andra oavsett vad man skriver.
Det är verkligen flockmentalitet på flashback vilket jag gillar då man kan reta upp hela forumet med ett enda inlägg. Grejen är att de sällan kan bemöta inlägg och då kallar de någon för vänsterextrem eller något annat trevligt.
Jag är typ bara på flashback för att fördriva tiden och driva med hjärndöda nassar. Hade gärna tryckt till en nasse på riktigt men de hänger ju bara på nätet och går aldrig utomhus än när de ska handla mat och då ser de väl ut som vem som helst =)
Citera
2025-09-26, 14:35
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Ja här på Flashback där 90% verkar vara nassar som hoppat av skolan i förtid så blir man kallad det ena eller andra oavsett vad man skriver.
Det är verkligen flockmentalitet på flashback vilket jag gillar då man kan reta upp hela forumet med ett enda inlägg. Grejen är att de sällan kan bemöta inlägg och då kallar de någon för vänsterextrem eller något annat trevligt.
Jag är typ bara på flashback för att fördriva tiden och driva med hjärndöda nassar. Hade gärna tryckt till en nasse på riktigt men de hänger ju bara på nätet och går aldrig utomhus än när de ska handla mat och då ser de väl ut som vem som helst =)

Ju längre ut i ytterkanterna människor rör sig, desto mer känsliga blir de för kritik. Fundamentalism begränsar tänkandet, gör en sårbar och leder ofta till förenklade, fördummande perspektiv. Gäller oberoende av vilket område man diskuterar; Vänster-Höger, Auktoritär-Libertariansk, Progressiv-Konservativ, Globalistisk-Nationalistisk, Sekulär-Religiös och Teknokratisk- Populistisk.
Citera
2025-09-26, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
wow... man vet at det är en efterbliven människa när den hänvisar till bloggar, slaskpress och åsikter, i mötet med lag och praxis.

verkligen tragiskt. men ohwell. dina känslor är ju precis så relevanta som någon någon annans antar jag....

1. FOXNEWS är etablerad media

2. Utahs lagstiftning och konstitution är knappast "bloggar" eller "åsikter".
Citera
2025-09-26, 16:24
Citat:
Charlies Kirks tro och hans teologiska ramverk som Turning Point USA och New Apostolic Reformation bygger på hela Bibeln, där man selektivt väljer ut delar från både gamla och nya testamentet för att driva sina politiska mål. GT är fullt i klass med koranen när det gäller hårda och föråldrade lagar.

Oavsett vilken bok det handlar om så är teokrati aldrig demokrati.
När ett samhälles lagar grundas på en ”helig skrift” som tolkas dogmatiskt och religiösa ledare får politisk makt att se till att de efterlevs, då är det samma princip som sharia, bara med andra symboler.
Det stämmer att just Gamla Testamentet är en avskyvärd bok, men man kan fortfarande argumentera för att koranen är desto värre pga dess utformning.

Nej det är inte nödvändigtvis samma sak som shari, även om teokrati absolut inte är demokrati som du säger.

Bibliska fanatiker försöker styra och inskränka kvinnors rätt att kontrollera sin egen kropp, men det är fortfarande inte lika illa som koranen (även om det är avskyvärt och borde bekämpas).

Sådana som du måste förstå att "religion" är ett ganska meningslöst begrepp som "sport"... Finns sporter som är väldigt olika och det samma gäller religion och vilka åsikts- och beteendemässiga implikationer som följer.
Citera
2025-09-26, 16:50
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av freethinker2024
Det stämmer att just Gamla Testamentet är en avskyvärd bok, men man kan fortfarande argumentera för att koranen är desto värre pga dess utformning.

Nej det är inte nödvändigtvis samma sak som shari, även om teokrati absolut inte är demokrati som du säger.

Bibliska fanatiker försöker styra och inskränka kvinnors rätt att kontrollera sin egen kropp, men det är fortfarande inte lika illa som koranen (även om det är avskyvärt och borde bekämpas).

Sådana som du måste förstå att "religion" är ett ganska meningslöst begrepp som "sport"... Finns sporter som är väldigt olika och det samma gäller religion och vilka åsikts- och beteendemässiga implikationer som följer.
Hur svårt ska det vara att fatta? Det är självklart att det finns skillnader mellan olika religioner och hur deras texter tolkas. Men poängen här handlar inte om att jämföra värstingar, utan om principen.

När lagar grundas på en helig skrift och religiösa ledare ges politisk makt att avgöra vad som är rätt och fel, då är det en teokrati, oavsett om boken heter Bibeln eller Koranen. Det är själva mekanismen som är farlig.

Visst kan man argumentera för att vissa tolkningar av Koranen leder till ännu hårdare förtryck, men det förändrar inte det faktum att idén är densamma, att ett fåtal säger sig sitta på en gudomlig sanning som alla andra måste följa.

Och ja, religion är ett brett begrepp, men det är precis därför vi behöver en neutral stat.
För så fort staten börjar favorisera en tolkning av en tro, oavsett om det är kristendom, islam eller något helt annat, så riskerar vi att andra människors fri- och rättigheter mals ner.

Det är inte en fråga om vilken bok som är värst.
Det är en fråga om makt och frihet.
Citera
2025-09-26, 19:25
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Fallet är betydligt mer komplicerat än vad Zebra försöker påskina.
Dessutom fick mannen rätt - enligt lag - och blev kompenserad med 1.7 miljoner kronor.
https://www.vilarare.se/nyheter/arbe...-kompensation/
Föreliggande demokratiska lagstiftning fungerade således utmärkt här när det uppstod en konflikt på en lokal arbetsplats, något som det inte skulle göra om vi fick en lag som grundade sig på en religiös skrift, med religiösa ledare som skulle få politisk makt att upprätthålla den. Det är själva skiljelinjen mellan en demokrati och en teokrati, såsom muslimsk sharia eller andra religioners lagstadgade förtryck.

Tack för en förtydligan! Jag förstod att det nog inte var så enkelt som bara en rubrik kan beskriva det.
Citera
2025-09-26, 19:30
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebra121
Min poäng är att ALLA åsikter idag absolut inte är tillåtna. Om du på en arbetsplats tydligt bekänner att du är troende kristen eller muslim och ej stöttar abort, samkönade äktenskap, sex före äktenskapet så riskerar du vite eller att i värsta fall få en tillsägelse. Detta strider mot den religionsfrihet som landet i många år säger sig värna om. Självklart tycker alla olika men det är bara när det passar den stora massan som man får tycka olika. Epitetet religionsfrihet finns i praktiken inte längre. Därav är det diskriminering å det Grövsta. Man stiftar lagar för egen vinning endast. Inte konstigt att konservativ människor känner sig utanför eller upplever utanförskap på många arbetsplatser.

På Jönköping University fanns det påtryckningar från personal och ledare att gå i Prideparaden. En hel del anställda delade inte den åsikten utan var djupt troende. Trots detta fick de på käften när de uttryckte sin åsikt. Så ska det inte vara och detta är ytterligare ett exempel.

Att kunna ha en saklig dialog saknas på så otroligt många ställen i dagens värld. Är man emot abort är man inte välkommen förutom i kristna miljöer. Är man emot att barn indoktrineras sexuellt redan i förskolan blir det ett helvete. Det har vi sett och hört massor av vilket du oxå vet.

När har någon i nutid fått en tillsägelse för detta? Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om, jag har inte upplevt något av det du säger. Jag har träffat många med olika åsikter men aldrig hört någon få ett straff för något av det såvida de inte uttryckligen mobbad eller stött ut någon pågrund av sin åsikt, men då var det ju faktiskt de själva "som började".
Citera
2025-09-26, 19:49
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Jag förstår vad du menar och jag håller med om att det är ett problem när människor inte kan uttrycka sina åsikter utan risk för repressalier, oavsett om de är konservativa, liberala, religiösa eller sekulära. Religionsfrihet betyder inte bara rätten att utöva sin tro, utan också rätten att inte tvingas delta i aktiviteter eller uttryck som strider mot ens tro eller övertygelse.

Men det är också viktigt att skilja mellan yttrandefrihet och lagstiftning.
Att någon får kritik eller bemöts i en diskussion är en del av det fria samtalet. Men att hota, begå våld mot eller trakassera människor, åt båda hållen, är något helt annat. Det gäller lika mycket om någon tvingas marschera i en prideparad som om en annan tvingas be en bön på sin arbetsplats.

Problemet är att båda sidor ofta vill ha frihet för sig själva men inte för motståndaren. Yttrandefriheten måste skydda alla sidor, annars blir det bara ett nytt förtryck i en annan skepnad.

I fallet som du lyfte innan var det mer komplicerat än du beskrev, men mannen fick faktiskt rätt - utifrån lagen - och blev kompenserad med 1.7 miljoner kronor. Att vi har människor som går emot lagen kommer vi aldrig kunna eliminera, men här skyddade rådande lagstiftning yttrandefriheten.

Lagen ska skydda mot diskriminering och statliga övergrepp, men den kan aldrig garantera att människor inte blir arga, tar avstånd eller väljer bort en. Det är en del av ett fritt samhälle.

Om vi börjar stifta lagar för att stoppa kritik eller sociala konsekvenser av åsikter, då riskerar vi att ta bort precis det vi säger oss vilja försvara, yttrandefriheten.

Frihet innebär också att andra är fria att inte hålla med dig, att säga emot dig och att välja bort dig. Det är priset för att vi alla ska få uttrycka våra tankar utan att staten kliver in och bestämmer vilka åsikter som är tillåtna.

Tack för ditt svar och din förståelse. Ett bra inlägg som jag köper.
Citera
2025-09-26, 19:54
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sayoka
När har någon i nutid fått en tillsägelse för detta? Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om, jag har inte upplevt något av det du säger. Jag har träffat många med olika åsikter men aldrig hört någon få ett straff för något av det såvida de inte uttryckligen mobbad eller stött ut någon pågrund av sin åsikt, men då var det ju faktiskt de själva "som började".

Det märks att du inte varit i den miljön öht. Därför är det väl inte så konstigt. Jag postade tidigare en länk om en lärare som blev avskedad för att han kritiserade skolans HBTQ-arbete. Läs den igen isf. Han får 1,5 Mille tillbaks och vann fajten.

Här är några länkar som bevisar vad jag menar. Och jag lovar dig, det finns många fler.

https://www.varldenidag.se/nyheter/a...en-sekt/379474

https://www.reddit.com/r/Reformed/co...at_work/?tl=sv

https://www.varldenidag.se/nyheter/s...arosate/876418

https://www.varldenidag.se/nyheter/n...-elever/406168

https://www.varldenidag.se/nyheter/o...ammande/342467
Senast redigerad av zebra121 2025-09-26 kl. 19:58.
Citera
2025-09-26, 21:43
Avstängd
RutgerFuchss avatar
Citat:
Tack för en förtydligan! Jag förstod att det nog inte var så enkelt som bara en rubrik kan beskriva det.

Citat:
Tack för ditt svar och din förståelse. Ett bra inlägg som jag köper.
Tack själva, jag uppskattar verkligen att vi kan diskutera det här på ett sansat sätt, även om vi inte alltid tycker lika. Det är precis så här en fri och öppen debatt ska fungera.
Citera
2025-09-26, 21:59
Medlem
Sayokas avatar
Citat:
Det märks att du inte varit i den miljön öht. Därför är det väl inte så konstigt. Jag postade tidigare en länk om en lärare som blev avskedad för att han kritiserade skolans HBTQ-arbete. Läs den igen isf. Han får 1,5 Mille tillbaks och vann fajten.

Här är några länkar som bevisar vad jag menar. Och jag lovar dig, det finns många fler.

https://www.varldenidag.se/nyheter/a...en-sekt/379474

https://www.reddit.com/r/Reformed/co...at_work/?tl=sv

https://www.varldenidag.se/nyheter/s...arosate/876418

https://www.varldenidag.se/nyheter/n...-elever/406168

https://www.varldenidag.se/nyheter/o...ammande/342467

Självklart inte okej att frysa ut någon men vissa av dessa länkar beskriver bara en sida av storyn. Det finns många homosexuella som blivit misshandlade, transpersoner som blir utfrysta eller religiösa sekter som ställer som krav att man inte umgås med personer utanför samfundet. Det finns rötägg på båda sidorna tyvärr och det största problemet är att vi inte respekterar varandra trots olika åsikter.
Citera
2025-09-26, 22:07
Medlem
zebra121s avatar
Citat:
Självklart inte okej att frysa ut någon men vissa av dessa länkar beskriver bara en sida av storyn. Det finns många homosexuella som blivit misshandlade, transpersoner som blir utfrysta eller religiösa sekter som ställer som krav att man inte umgås med personer utanför samfundet. Det finns rötägg på båda sidorna tyvärr och det största problemet är att vi inte respekterar varandra trots olika åsikter.

Du har helt rätt i det. Visst finns det många åt andra hållet och det är illa.

Vad jag vill belysa med länkarna och bevis är att det finns många som faller inom ramen för det du säger dig inte sett något öht.

För att inte tala om dessa två abortkvinnor, varav den ena fälldes i rätten. Här går väl lagen före misstänker jag men ändå ett exempel på att alla människor åsikter och övertygelser inte är tillåtna.

https://lakartidningen.se/nyheter/ba...ovas-i-domtol/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in