2025-08-04, 18:39
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Det som jag försökt förmedla är att den låga månadsavgiften är en illusion som beror på låg amortering. Att amortera mer är en högre utgift, men det är inte en högre kostnad - tvärtom, du sänker framtida räntekostnader genom att amortera mer.

Om du amorterar så pass lite som många restvärdeslån erbjuder så kommer du efter 3 år sitta på ungefär lika stort lån som bilen är värd. Om du lämnar tillbaka bilen då har du inget på handen, mer än en struntsumma som motsvarar skillnaden på det garanterade restvärdet och det faktiska. Om du väljer att ta ett nytt lån så kommer du förmodligen inte komma undan med samma månadskostnad, eftersom kreditinstitutet förmodligen nu vill ha en högre amorteringstakt.
Ok, tack för svar. Ursäkta min okunnighet, men menar du att om man tar ett billån med restvärde och lämnar tillbaka bilen så har man lånet kvar - men ingen bil? Och om man behåller bilen så går lånet upp efter 3 år?
Citera
2025-08-04, 18:43
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Ta kontantinsatsen, låna till resten och köp en 3 år begagnad bil. Amortera av lånet i den takt som du tror du kommer ha bilen så att det går mot noll, plus kontantinsatsen (så du inte står om 8 år med en bil utan värde och ingen kontantinsats). Att amortera av på 5 år borde vara ganska lagom. Det bör vara det långsiktigt billigaste alternativet.

Eller så lägger du kontantinsatsen på börsen, och leasar en bil.

Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
12års amorteringstid på en bil låter som en garanterad fälla om du blir tvungen att sälja bilen i "Förtid",
Brukar vara ett stort prisfall under första 3åren som senare brukar minska tills bilen är helt avskriven.
Förr räknade man med 50% värdefall under de första 3åren, nuförtiden verka det bromsats på bilar med förbränningsmotorer, men ligger på den nivån gällande många elbilar.
Risken är ju påtaglig att säljer du bilen under de första 5åren(Om du har rak amortering) att värdefallet blivit högre en din amortering.
En bil är en förbrukningsvara: Själv hade jag ett billån med amortering på 5år, men det berodde på att jag fick ett erbjudande om serviceavtal och försäkring där besparingen var högre än räntan jag betalade.(Sen hade jag ett fond jag inte behövde sälja av som gav avkastning.
Tack för svar. Jag erkänner att jag inte kan något om billån.
Jag har dock accepterat att det kostar med bil! Och det kan det få göra. Det blir alltid en förlustaffär på ett eller annat sätt. Det jag är rädd för är att stå med ett skitlån kvar när bilen är värdelös och inte går att köra.
Citera
2025-08-04, 19:11
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Ok, tack för svar. Ursäkta min okunnighet, men menar du att om man tar ett billån med restvärde och lämnar tillbaka bilen så har man lånet kvar - men ingen bil? Och om man behåller bilen så går lånet upp efter 3 år?

Nej, om du lämnar tillbaka bilen har du ingen skuld kvar. Då har du betalat en handpenning på minst 20% av bilens värde plus tre års månadsavgift. Om du slår ut handpenningen på den tiden är kostnaden ganska hög, förmodligen högre än kostnaden för att privatleasa.

Om du vill behålla bilen och behöver låna så kommer du förmodligen behöva betala mer per månad, eftersom du nu inte längre har handpenningen som buffert. Kreditgivare är också mindre generösa med löptider och restvärdet ju äldre bilen är.
Citera
2025-08-04, 19:21
Medlem
526s avatar
Citat:
Nej, om du lämnar tillbaka bilen har du ingen skuld kvar. Då har du betalat en handpenning på minst 20% av bilens värde plus tre års månadsavgift. Om du slår ut handpenningen på den tiden är kostnaden ganska hög, förmodligen högre än kostnaden för att privatleasa.

Om du vill behålla bilen och behöver låna så kommer du förmodligen behöva betala mer per månad, eftersom du nu inte längre har handpenningen som buffert. Kreditgivare är också mindre generösa med löptider och restvärdet ju äldre bilen är.
Aha . . ok. Men det låter ju ganska bra ändå om månadskostnaden inte går upp så mycket år 4-6?
Men leasing är kanske bättre?
Citera
2025-08-04, 21:36
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Aha . . ok. Men det låter ju ganska bra ändå om månadskostnaden inte går upp så mycket år 4-6?
Men leasing är kanske bättre?

Hur mycket kostnaden går upp efter tre år är det ingen som kan säga, det vet du inte förrän du kommer dit. Det är ju också en sak att ha i åtanke, du är ju inte garanterad något förutom vad du har avtalat. Med ett traditionellt billån har du ju en avbetalningsplan tills hela bilen är betald.
Citera
2025-08-05, 06:54
Medlem
Citat:

Nej så fungerar det inte: lämnar du tillbaka bilen dvs. säljer tillbaka bilen till säljaren så köper den bilen för det värde bilen har vid tillfället: Då kan värdet på bilen vara högre eller lägre jämfört med skuldens storlek.
Så köper man en bil med ett billån med restvärde kan du absolut hamna i en situation där du står kvar med en skuld som överstiger bilens värde.
Citera
2025-08-05, 08:12
Medlem
Cameltotems avatar
Alltid undrat hur folk gör efter 3 år.

Du står med en bil som förmodligen har 300k i restvärde. Så säljer man bilen då och tar ett nytt lån för att kunna skjuta upp problemet igen?

Tänker tar vår nästa på 3 år men betala av hela bilen under dessa år.
Citera
2025-08-05, 08:36
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Nej så fungerar det inte: lämnar du tillbaka bilen dvs. säljer tillbaka bilen till säljaren så köper den bilen för det värde bilen har vid tillfället: Då kan värdet på bilen vara högre eller lägre jämfört med skuldens storlek.
Så köper man en bil med ett billån med restvärde kan du absolut hamna i en situation där du står kvar med en skuld som överstiger bilens värde.

De flesta restvärdeslån har ett garanterat restvärde, och så länge du inte kör mer än avtalat, har sönder något, eller på annat sätt har ett onormalt slitage kommer det restvärdet att täcka upp den kvarvarande skulden.
Citera
2025-08-05, 08:48
Medlem
Citat:
De flesta restvärdeslån har ett garanterat restvärde, och så länge du inte kör mer än avtalat, har sönder något, eller på annat sätt har ett onormalt slitage kommer det restvärdet att täcka upp den kvarvarande skulden.
Finns bägge delar: De flesta jag sett har inte ett garanterat restvärde, men uppenbarligen så finns företag som vill ta den risken.
Handlar det då inte mer om förtäckt leasing?
Citera
2025-08-05, 09:02
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Finns bägge delar: De flesta jag sett har inte ett garanterat restvärde, men uppenbarligen så finns företag som vill ta den risken.
Handlar det då inte mer om förtäckt leasing?

Jo, det är lite som Hannah Montana fast tvärtom: det sämsta av två världar. Du får mycket av nackdelarna från både leasing och traditionellt billån, och väldigt få fördelar.
Citera
2025-09-24, 18:24
Medlem
hakro807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Sagt av de som inte får lån på grund av för låg kreditvärdighet.
Handlar det inte om att en bil har snabb och betydande värdeminskning? Jag tolkar det som att kan man inte på förhand lägga undan pengarna som bilen kostar så kan man heller inte handskas med värdeminskning. Men kanske är det bara min tolkning?
Citera
2025-09-24, 18:38
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av hakro807
Handlar det inte om att en bil har snabb och betydande värdeminskning? Jag tolkar det som att kan man inte på förhand lägga undan pengarna som bilen kostar så kan man heller inte handskas med värdeminskning. Men kanske är det bara min tolkning?
Har man inkomst nog att betala av lånet i takt med värdeminskningen så spelar det ju ingen större roll om man förlorar lite extra pengar på att betala ränta på lånet eller på minskade ränteintäkter/avkastning på det sparade kapitalet. Kan ju t.o.m. bli så att man förlorar mer pengar på att köpa kontant om man har bra avkastning på det sparade, de senaste 15-20 åren har det nästan varit ett faktum om man köpt fonder eller haft en bra aktieportfölj. Då är det ju knappast smart att köpa kontant.
Bilen tappar exakt lika mycket värde oavsett hur man betalar den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in