2025-09-23, 14:30
Medlem
Vill varna för Silicea kiselgel. Jag hade haft magkatarr från och till i ca 9 månader, och sen provade jag Silicea kiselgel i två veckor, vilket förstörde min tarmflora totalt...
Jag har i hela mitt liv haft bra tarmar, kunnat äta vad som helst, när som helst och i princip aldrig haft några gaser. Efter att jag hade tagit rekommenderad dos Silicea kiselgel i två veckor började jag plötsligt fisa väldigt mycket med dålig lukt. Och nu nästan ett år senare kan jag säga att detta inte upphört, så visst kan det vara ett sammanträffande och de hade behövt göra en större studie på fler människor, men för mig tajmade det så perfekt att jag verkligen tror att kiselgelet påverkade min tarmflora på ett väldigt destruktivt sätt.
Citera
2025-09-23, 14:36
Medlem
NyfikenMenErfarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christian-123
Vill varna för Silicea kiselgel. Jag hade haft magkatarr från och till i ca 9 månader, och sen provade jag Silicea kiselgel i två veckor, vilket förstörde min tarmflora totalt...
Jag har i hela mitt liv haft bra tarmar, kunnat äta vad som helst, när som helst och i princip aldrig haft några gaser. Efter att jag hade tagit rekommenderad dos Silicea kiselgel i två veckor började jag plötsligt fisa väldigt mycket med dålig lukt. Och nu nästan ett år senare kan jag säga att detta inte upphört, så visst kan det vara ett sammanträffande och de hade behövt göra en större studie på fler människor, men för mig tajmade det så perfekt att jag verkligen tror att kiselgelet påverkade min tarmflora på ett väldigt destruktivt sätt.

Du tror inte det är din magkatarr som spökar?
Citera
2025-09-23, 14:37
Medlem
kalkryggars avatar
Du vet såpass lite att det är just denna produkten att varningen i rubriken inte är motiverad. Det blir lite i samma nivå som när Trump går ut med att vad han säger är anledningen till autism.

Jag har svårt att se att det skulle vara denna kiselgel som gjort detta. Men har du köpt bakterier på apoteket för att reparera skadan? Tuggar du några enzymer för matsmältningen?

Hur behandlade du din magkattar innan du började med kiselgel?
Citera
2025-09-23, 14:40
Medlem
Megaforces avatar
Citat:

Om man har långvarig katarr så kan man prova Salovum som är antiinflammatorisk och funkar lite mer som motsatsen till Kiselgel.

I ditt fall behöver du nog medicinera om probiotika inte hjälper. Det är då speciell medicin med tarmflora som är betydligt bredare än probiotika.
Citera
2025-09-23, 15:26
Medlem
che3s avatar
Citat:
Jag är beredd att hålla med dig. jag provade detta men avbröt ganska snabbt då jag inte såg något positivt med medlet.
Citera
2025-09-23, 16:51
Moderator
Jultrollets avatar
Tråkigt att höra. För min del är den där gelen guld värd, främst i form av Silicea Direkt, när jag har mina värsta IBS-dagar och när jag känner av lindrig magkatarr.

Kiselgelen har funnits väldigt länge nu på marknaden utan att man hört om någon sådan biverkning tidigare så det måste i varje fall vara ovanligt tänker jag.
Citera
2025-09-23, 17:10
Medlem
Tycker det funkar reducerar även stresskänslor. Dålig lukt är nog för det rensar ut gifter.

En liten brasklapp orkar mindre när jag tar detta, känner att energinivån sjunker vid träning.
Citera
2025-09-23, 17:16
Medlem
Finns ingen senan amledning att köpa kiselgel än att göra nån handlare. Tillför dig inget positivt alls. Se över mstvanor o ev stress, testa en kur opremazol eller gå till doktorn.
Citera
2025-09-23, 18:50
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:

Silicea kiselgel består i princip av kiseldioxid i vatten, en kemiskt inert substans som kroppen inte absorberar och som inte fungerar som antibiotika eller något som direkt kan slå ut bakterier. Vi får faktiskt i oss kisel dagligen genom maten.. fullkornsprodukter, rotfrukter, bananer, grönsaker och även via öl och mineralvatten. Dessutom används kiseldioxid som klumpförebyggande medel i många kryddblandningar och pulverprodukter. En normal kost ger ungefär 20–50 mg kisel per dag.

Skillnaden är att Silicea innehåller mer per dos, men eftersom kroppen ändå knappt tar upp det så passerar det mest rakt igenom. Om det verkligen kunde förstöra tarmfloran permanent hade det varit välkänt sedan länge, eftersom väldigt många använder både Silicea och produkter som innehåller kiseldioxid. Det som beskrivs, gaser, luktförändring, är vanligare effekter av kost eller läkemedel, inte av att man fått i sig kisel. Och eftersom symtomen sitter kvar ett helt år efter att man slutat är det ännu mer osannolikt att orsaken är själva kiselgelet och mer sannolikt något annat.
Citera
2025-09-23, 21:13
Moderator
fredrik686s avatar
Tror du får bättre svar i:

Medicin och hälsa --> Alternativ medicin
/Moderator
Citera
2025-09-23, 21:15
Medlem
gäller det även den här
https://victoriahealth.com/silicea-hair-skin-nails/?glCountry=GB&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campai gnid=17182803079&gbraid=0AAAAAoVcxhRjZkEWtIb8lRnWH xfV5w4AJ&gclid=CjwKCAjwisnGBhAXEiwA0zEOR9Xef6RKjpB UWcUPGXVSlqRr25_2JAb3BcyYo8VCFZzzHKbXw-DInRoC0fAQAvD_BwE
Citera
2025-10-07, 09:39
Medlem
Jag hade ju inte vågat ta det, speciellt då det ju bara är ett kosttillskott utan vetenskapligt bevisad effekt, kanske ovärd risk/reward.

Citat:
Ursprungligen postat av bochi2
gäller det även den här
https://victoriahealth.com/silicea-hair-skin-nails/?glCountry=GB&gclsrc=aw.ds&gad_source=1&gad_campai gnid=17182803079&gbraid=0AAAAAoVcxhRjZkEWtIb8lRnWH xfV5w4AJ&gclid=CjwKCAjwisnGBhAXEiwA0zEOR9Xef6RKjpB UWcUPGXVSlqRr25_2JAb3BcyYo8VCFZzzHKbXw-DInRoC0fAQAvD_BwE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in