Citat:
Ursprungligen postat av
Christian-123
Vill varna för Silicea kiselgel. Jag hade haft magkatarr från och till i ca 9 månader, och sen provade jag Silicea kiselgel i två veckor, vilket förstörde min tarmflora totalt...
Jag har i hela mitt liv haft bra tarmar, kunnat äta vad som helst, när som helst och i princip aldrig haft några gaser. Efter att jag hade tagit rekommenderad dos Silicea kiselgel i två veckor började jag plötsligt fisa väldigt mycket med dålig lukt. Och nu nästan ett år senare kan jag säga att detta inte upphört, så visst kan det vara ett sammanträffande och de hade behövt göra en större studie på fler människor, men för mig tajmade det så perfekt att jag verkligen tror att kiselgelet påverkade min tarmflora på ett väldigt destruktivt sätt.
Silicea kiselgel består i princip av kiseldioxid i vatten, en kemiskt inert substans som kroppen inte absorberar och som inte fungerar som antibiotika eller något som direkt kan slå ut bakterier. Vi får faktiskt i oss kisel dagligen genom maten.. fullkornsprodukter, rotfrukter, bananer, grönsaker och även via öl och mineralvatten. Dessutom används kiseldioxid som klumpförebyggande medel i många kryddblandningar och pulverprodukter. En normal kost ger ungefär 20–50 mg kisel per dag.
Skillnaden är att Silicea innehåller mer per dos, men eftersom kroppen ändå knappt tar upp det så passerar det mest rakt igenom. Om det verkligen kunde förstöra tarmfloran permanent hade det varit välkänt sedan länge, eftersom väldigt många använder både Silicea och produkter som innehåller kiseldioxid. Det som beskrivs, gaser, luktförändring, är vanligare effekter av kost eller läkemedel, inte av att man fått i sig kisel. Och eftersom symtomen sitter kvar ett helt år efter att man slutat är det ännu mer osannolikt att orsaken är själva kiselgelet och mer sannolikt något annat.