Citat:
Ursprungligen postat av
Motvillig1.2
Det pratas en del om att det nu byggs en sorts motsvarighet till 90-talets dark fiber. Inte så att internet inte växte in i kostymen men det tog mycket längre än vad de som betalat för all överföringskapacitiet hade räknat med. Vilket var fint för web 2.0 företag som byggde grejor som de annars kanske inte hade haft råd till lika enkelt.
Kanske sker något sådant nu med datacenter. Tvivlar på att någon egentligen vet men om världen råkar bygga lite för mycket compute lite för fort är det ju inte det värsta som kan hända.
Privat sektor ordnar alltid fram en viss överkapacitet.
Så var det med fiber på den tiden. Och så är det med mobilnäten.
Och med datacenter (men där är ju själva iden att det skall finnas överkapacitet. Men just poolningen gör att den totala överkapaciteten är mindre än om alla hade egna "datacenter").
Sedan är det nog som du säger att det kan komma att byggas lite för mycket datacenter-kapacitet. Och någon kapitalägare kommer förlora. Men det är bara business as usual.
Jag ser att det finns ca 80 wannabe leverantörer av SMR. Gissningsvis förlorar 90% av kapitalägarna på den investeringen. Men förlusterna kanske inte bli så stora. Är nog mest personalkostnad och kontorskostnad.
I Kina sitter man nu med enorm överkapacitet i batteriproduktion och elbilsproduktion. Kanske fortfarande för solpaneler.
Men kapitalism gör i slutändan att investeringar netto ger positiv avkastning. Så man är villig att investera i överkapacitet.
Överkapaciteten i datacenter kan nog hållas måttlig, så länge det är byggnader och viss beständig utrustning. Men fyller man på med elektroniken så kommer nog förlusterna snabbt. Den har kort halveringstid. Att byggnaden mm infrastruktur kan utnyttjas i kanske 50-80 år gör nog att många vågar bygga. Står den tom i 10 år är det tråkigt. Men kan man fylla den under resterande 40-70 år så är det inget dåligt.
Knäckfrågan tror jag är mer om AI-bolagen kommer kunna få betalt så att dom kan betala omkostnader.
A) Får dom bra betalt så investerarna får hygglig avkastning, så blir AI dyrt och lär inte användas så mycket. Dvs AI floppar.
B) Får dom för lite betalt så går investerarna back och vi har något liknande IT-bubblan. Men AI kan i sig bli ganska billigt och mer omfattande använt. Men då blir det ingen priserosion på AI över överskådligt tid.
Vilket det blir. A) eller B) eller någonstans därmellan vågar inte jag ha så mycket uppfattning om.
Någon ASI eller snorbillig AI som gör massor arbetslösa räknar jag inte med att få uppleva.