2025-09-23, 11:41
Medlem
Jag håller inte riktigt med om att AI har avstannat. Tvärtom tycker jag vi bara sett början. Det är lätt att tro att vi närmar oss “max” när man vant sig vid dagens språkmodeller, men det är ungefär som att säga att internet nådde sitt max år 2000 för att man då kunde läsa nyheter online.

Just nu handlar mycket om att bygga ut kapacitet och infrastruktur. Nästa steg är inte bara att slipa på det som finns utan att utveckla helt nya typer av modeller. Multimodala system, AI som kan resonera, planera och fatta beslut mer robust. Det är samma känsla som med smartphones. Först kom en wow-effekt, sedan trodde många att utvecklingen mattades av, men i efterhand ser vi att det var startpunkten för en helt ny plattform.

Kostnaderna kommer säkert gå ner och anpassning till individers behov blir bättre, men att säga att tekniken börjar nå sitt max tycker jag är att underskatta hur mycket mer som kan förändras de närmaste tio åren.
Citera
2025-09-27, 23:53
Medlem
AI är överhypat, men ändå väldigt imponerade som tex. AI-presentatören Julia McCoy som just diskuterade detta ämne https://youtu.be/QU4uplCseRQ?si=A_dF9PwjOfnQaoma

Jag har roat mig med lite vibe-codning och man får verkligen ha tålamod för att få det som man vill. Ändå väldigt användbart.
Citera
2025-09-28, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Det pratas en del om att det nu byggs en sorts motsvarighet till 90-talets dark fiber. Inte så att internet inte växte in i kostymen men det tog mycket längre än vad de som betalat för all överföringskapacitiet hade räknat med. Vilket var fint för web 2.0 företag som byggde grejor som de annars kanske inte hade haft råd till lika enkelt.

Kanske sker något sådant nu med datacenter. Tvivlar på att någon egentligen vet men om världen råkar bygga lite för mycket compute lite för fort är det ju inte det värsta som kan hända.
Privat sektor ordnar alltid fram en viss överkapacitet.
Så var det med fiber på den tiden. Och så är det med mobilnäten.
Och med datacenter (men där är ju själva iden att det skall finnas överkapacitet. Men just poolningen gör att den totala överkapaciteten är mindre än om alla hade egna "datacenter").

Sedan är det nog som du säger att det kan komma att byggas lite för mycket datacenter-kapacitet. Och någon kapitalägare kommer förlora. Men det är bara business as usual.

Jag ser att det finns ca 80 wannabe leverantörer av SMR. Gissningsvis förlorar 90% av kapitalägarna på den investeringen. Men förlusterna kanske inte bli så stora. Är nog mest personalkostnad och kontorskostnad.

I Kina sitter man nu med enorm överkapacitet i batteriproduktion och elbilsproduktion. Kanske fortfarande för solpaneler.
Men kapitalism gör i slutändan att investeringar netto ger positiv avkastning. Så man är villig att investera i överkapacitet.

Överkapaciteten i datacenter kan nog hållas måttlig, så länge det är byggnader och viss beständig utrustning. Men fyller man på med elektroniken så kommer nog förlusterna snabbt. Den har kort halveringstid. Att byggnaden mm infrastruktur kan utnyttjas i kanske 50-80 år gör nog att många vågar bygga. Står den tom i 10 år är det tråkigt. Men kan man fylla den under resterande 40-70 år så är det inget dåligt.

Knäckfrågan tror jag är mer om AI-bolagen kommer kunna få betalt så att dom kan betala omkostnader.
A) Får dom bra betalt så investerarna får hygglig avkastning, så blir AI dyrt och lär inte användas så mycket. Dvs AI floppar.

B) Får dom för lite betalt så går investerarna back och vi har något liknande IT-bubblan. Men AI kan i sig bli ganska billigt och mer omfattande använt. Men då blir det ingen priserosion på AI över överskådligt tid.

Vilket det blir. A) eller B) eller någonstans därmellan vågar inte jag ha så mycket uppfattning om.

Någon ASI eller snorbillig AI som gör massor arbetslösa räknar jag inte med att få uppleva.
Citera
2025-09-28, 13:01
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fabbe2
Jag har roat mig med lite vibe-codning och man får verkligen ha tålamod för att få det som man vill. Ändå väldigt användbart.

Blir bättre och bättre men framförallt, hur lång tid och tålamod hade du behövt om du helt på egen hand kodat? Rätt promptning blir det ofta rätt direkt men det kräver antagligen att man har viss förståelse om programmering sedan tidigare.
Citera
2025-09-28, 13:26
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Vilket det blir. A) eller B) eller någonstans därmellan vågar inte jag ha så mycket uppfattning om.
Nog ingen som egentligen vet. Lite det som "striden" är till för att ta reda på. Finns allt från superbjörnen Ed Zitron (kul att läsa) som menar att allt är BS till de som räknar med att robotarna tar över 2027.
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Någon ASI eller snorbillig AI som gör massor arbetslösa räknar jag inte med att få uppleva.
Jag är mer optimistisk (eller pessimistisk beroende på hur man ser det). ASI har jag ingen aning om men i branscher där jag har yrkesmässig eller liknande koll ser vi redan nu arbetslöshet så punktvis är jag helt säker på att billig (i meningen mycket billigare än människor) AI gör människor arbetslösa.

Specifikt drabbade som jag sett själv är kreativa yrken inom marknadsföring. Ingen behöver människor för att göra stock photos och samma gäller reklamfilm. En annan bransch är juridik inom icke-elastiska områden som företagsjuridik (avtal, finansiella instrument) där jag sett 80% rensas bort. Om output är något som skall skrivas under, tittas på eller lyssnas på och inte är stort eller väldigt unikt (som en hollywoodfilm, ett stort företag köper ett annat osv) tror jag det kommer att bli tungt med jobben framöver.

Inom de områdena är redan dagens teknik fullt tillräcklig så även om inget blev blilligare eller bättre så är det nu bara en fråga om att rulla ut och det sker i allt större skala just nu. Gör inget om det peakat. Humanjuridiken är elastisk (många borde ha bättre ordnat med testamenten och förord och annat) så där blir väl omskolningen inte så tuff men för den som är makeupartist eller random photshopare blir det värre.

Vad gällen en peak i allmänhet så vore det närmast sensationellt om det inte blir fler framsteg. Tiotusentals av mänsklighetens bästa hjärnor har av hypen fått närmast oändliga resurser att hitta på grejor med inom det här AI. Vad de hittar på får vi se men att de inte skulle få fram något alls tvivlar jag på.
Citera
2025-09-28, 13:42
Avslutad
Citat:
Specifikt drabbade som jag sett själv är kreativa yrken inom marknadsföring. Ingen behöver människor för att göra stock photos och samma gäller reklamfilm. En annan bransch är juridik inom icke-elastiska områden som företagsjuridik (avtal, finansiella instrument) där jag sett 80% rensas bort. Om output är något som skall skrivas under, tittas på eller lyssnas på och inte är stort eller väldigt unikt (som en hollywoodfilm, ett stort företag köper ett annat osv) tror jag det kommer att bli tungt med jobben framöver.
När det gäller marknadsföring och sånt för mindre privata små företag tror jag AI är riktigt intressant.
Har dock svårt att se att AI någonsin kommer ersätta marknadsföring för större företag eftersom man nog alltid kommer märka om det är en AI eller människa bakom något kreativt. Mycket AI genererat kommer anses vara fult, och mänskligt genererade saker kommer få en högre kvalitativ stämpel.
Citera
2025-09-28, 15:00
Moderator
Motvillig1.2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
När det gäller marknadsföring och sånt för mindre privata små företag tror jag AI är riktigt intressant.
Ja, de får muskler de aldrig haft förr. Nu kan man göra en reklamvideo för några tusen. Dessutom håller jättarna på att automatisera den biten så själva det kreativa kommer man att få på köpet när man köper reklamplats.
Citat:
Ursprungligen postat av Dumbledwarf
Har dock svårt att se att AI någonsin kommer ersätta marknadsföring för större företag eftersom man nog alltid kommer märka om det är en AI eller människa bakom något kreativt. Mycket AI genererat kommer anses vara fult, och mänskligt genererade saker kommer få en högre kvalitativ stämpel.
Nja. Det används redan mycket av storföretag och det är ingen som märker något. Såg dock kul siffror från en marknadsplats liknande Amazon där en massa småföretagare annonserar. Om de använder AI till att göra fina bilder istället för fula som ser ut om de tagits med en telefon så går conversion ned. Hypotesen är att folk instinktivt då misstänker att det är något skumt. Hur kan Arnes mobiltillbehör ha råd med bilder som ser proffsiga ut?
Citera
2025-09-28, 15:08
Medlem
För att AI ska utvecklas och bli bättre än idag så är det många detaljer som måste förbättras. Allt från kvaliteten på svaren man får på sina frågor till att man kan använda det mer praktiskt.

Jag hoppas att vi får göra videofilmer som är längre, som är bättre och där det räcker att man stoppar in en bok så får man sin film baserad på den boken med sina favoritkaraktärer såsom de är i boken.

Jag längtar helt enkelt till att slippa se filmer via någon annans ögon, jag vill se filmer såsom de är i böckerna. Jag vill även se historiska draman såsom de beskrivs i verkligheten och inte behöva uppleva att någon hittar på massa saker bara för att de anser verkligheten är tråkig.

När jag ser en katastroffilm så vill jag inte följa samma familj genom hela filmen, jag vill kunna följa valfri individ som jag ser i filmen. Med AI så kan jag mitt i filmen ändra så att jag istället får följa en annan person jag upptäcker i filmen och då helt enkelt be AI göra en förmodad händelseutveckling utifrån den situation som personen befinner sig i.
Citera
2025-09-28, 15:28
Avslutad
Citat:
Ja, de får muskler de aldrig haft förr. Nu kan man göra en reklamvideo för några tusen. Dessutom håller jättarna på att automatisera den biten så själva det kreativa kommer man att få på köpet när man köper reklamplats.
Jag har fortfarande inte sett något AI skapat som inte såg ut som ut att vara just AI skapat dock.

Det mesta som är AI skapat får man en äcklig smak av.

Du hörde det här först. Ai skapade grejer kommer anses vara fult och billigt. Jag är av den åsikten att folk överskattar AI grovt för tillfället. Men tur att man tjänar pengar på det så länge hypen varar.
Senast redigerad av Dumbledwarf 2025-09-28 kl. 15:31.
Citera
2025-09-28, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -dev
Tycker mig märka att AI har avstannat, att tekniken börjar nå sitt max. Inte så att det går att slipa på tekniken men det jag tror kommer hända är att AI blir bättre att anpassa sig till var och ens behov, att kostnaderna går ner.
Den verkliga AI revolutionen kommer nog inom sjukvården. Röntgen och ögonbottenfotografering där AI sållar så att läkarna bara behöver lägga tid på verkliga skador. Stöd för diagnoser när det handlar om svårbestämbara och ovanliga sjukdomssymptom. Kontroll av läkemedel och hur de samverkar o.s.v.
Citera
2025-09-28, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amandaaf
Jag håller inte riktigt med om att AI har avstannat. Tvärtom tycker jag vi bara sett början. Det är lätt att tro att vi närmar oss “max” när man vant sig vid dagens språkmodeller, men det är ungefär som att säga att internet nådde sitt max år 2000 för att man då kunde läsa nyheter online.

Just nu handlar mycket om att bygga ut kapacitet och infrastruktur. Nästa steg är inte bara att slipa på det som finns utan att utveckla helt nya typer av modeller. Multimodala system, AI som kan resonera, planera och fatta beslut mer robust. Det är samma känsla som med smartphones. Först kom en wow-effekt, sedan trodde många att utvecklingen mattades av, men i efterhand ser vi att det var startpunkten för en helt ny plattform.

Kostnaderna kommer säkert gå ner och anpassning till individers behov blir bättre, men att säga att tekniken börjar nå sitt max tycker jag är att underskatta hur mycket mer som kan förändras de närmaste tio åren.
Det finns många historiska exempel där folk har haft fel som du själv påpekar. Datorer och internet är två saker folk har trott varit flugor. Men det finns också många historiska exempel på saker som verkligen har varit flugor.

Vad är det som gör dig så övertygad om att AI inte är ett sådant exempel? Alltså, ingen seriös person tvivlar på att AI kommer integreras mer och mer i samhället. Det sker redan nu, och det kommer fortsätta ske. Men det är fortfarande fullt möjligt att vi är nära peaken.

För som du säger "Nästa steg är inte bara att slipa på det som finns utan att utveckla helt nya typer av modeller." är det något som tyder på att detta kommer göras? Alltså inte bara försök utan lyckade resultat?

Beträffande kostnader tror jag inte de kommer gå ner. AI är ett sådant område där man just nu pumpar in pengar för att göra folk beroende av tjänsten. Snarare tror jag kostnaderna kommer att öka dramatiskt när investerarna vill ha avkastning.
Citera
2025-09-28, 19:27
Medlem
Hur många har observerat att nVidia investerar pengar (köper andelar) av deras kunder?

Och hur många har förstått hur bonkers det är?

nVidias kunder har inte längre råd att köpa svindyr hårdvara men för att bubblan inte skall spricka och nVidia tvingas sälja billigare försöker de nu ge kunder pengar som de sedan skall köpa nVidias grafikkort med.

Det är alltså nVidia som köper grafikkort av sig själv

nVidia kommer säkert ha en del hjälp från pensionsfonder då så stora värden i deras innehav är nVidia men detta kan omöjligt hålla speciellt länge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in