2025-09-23, 09:22
Medlem
Angående att Ryssland under något scenario skulle få militär hjälp av Kina så tror jag inte att det kommer att hända. Syftet med alliansen är att försöka avskräcka civiliserade länder från militär konflikt med Ryssland eller Kina, men skulle konflikten ändå bli av så är det nog ändå så att Kina har väldigt lite att vinna och väldigt mycket att förlora på att hamna i krig med Nato bara för att försöka rädda Ryssland. Och vice versa. Vi såg ju att Irans allians med Ryssland inte var vatten värd när väl Iran hamnade i konflikt med Israel i somras.

Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kanske tycker de att länder som förser Ukraina med vapen/ammunition/upplysningar är att betrakta som fiender. Hade vi inte en minister som sa att Sverige är i krig med Ryssland. Kanske kan de få för sig att ge Sverige en näsbränna. Just saying.
Det är ju mycket i hela denna konflikt som varit märkligt så jag kan förstås bara gissa vad jag tror just nu. Men med tanke på hur kostsamt kriget ändå varit för Ryssland så känns det som att det sista Putin vill är att behöva skicka militära resurser någon annanstans än till just Ukraina. Och absolut inte under några som helst omständigheter hamna i en militär konflikt med Nato. Så steget från att betrakta oss som fiender till att faktiskt engagera sig militärt är nog ganska långt ändå.

Jag kan tänka mig att det mest realistiska är att Ryssland skulle svara på en nedskjutning av ett ryskt plan över Nato-kontrollerat luftrum med skarp retorik men inte så mycket mer.
Citera
2025-09-23, 09:42
Avstängd
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Det stavas Kina på svenska.

Och nej, de kommer inte hjälpa Vladolf.

Men landet heter China likväl som Amerikas Förenta Stater heter USA .
Citera
2025-09-23, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Jag kan tänka mig att det mest realistiska är att Ryssland skulle svara på en nedskjutning av ett ryskt plan över Nato-kontrollerat luftrum med skarp retorik men inte så mycket mer.
Ser man historiskt på hur ryssen har betett sig.
Först provocerar man och sedan iscensätter man en false flag.
Troligen skjuter man ner ett eget plan på neutralt område nära Nato med ett natovapen.
Citera
2025-09-23, 10:05
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sidlinjen18
Att skjuta ner ryska drönare, missiler eller stridsflyg i Polskt luftrum är inte att "angripa Ryssland". Kan vi vara överens om det?

Då borde även kunna vara överens om att detta började för länge sedan med expansion av NATO och EU österut.
Eskaleringen som du beskriver är en logisk följd av dåligt/farligt konfliktsökande politiskt ledarskap i väst.
Detta politiska ledarskap är dessvärre antagligen farligare för oss som bor i Europa än det är för Ryssland.
Citera
2025-09-23, 10:22
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia

Vad blir konsekvenserna ? Atombomb från ryssarna
Konsekvenserna blir att den trinde lille rumpryttaren från Kreml knyter näven i fickan och slutar provocera. Precis som när Turkiet sköt ner ryssarnas plan, inget hände annat än att Putin blev röd i fejset och Rysslands kränkningar av luftrummet upphörde.
Citera
2025-09-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Då borde även kunna vara överens om att detta började för länge sedan med expansion av NATO och EU österut.
Eskaleringen som du beskriver är en logisk följd av dåligt/farligt konfliktsökande politiskt ledarskap i väst.
Detta politiska ledarskap är dessvärre antagligen farligare för oss som bor i Europa än det är för Ryssland.

Blind på ena ögat?

Inget konstigt med att Putin ledsnade på all demokratisk utveckling och fifflade till sig en de-facto diktatorspost samtidigt som oppositionella mördas? Inga konstigheter med att ryssen dammar av gamla Stalin-monument och är inne och krånglar i snart sagt (?) varenda före detta sovjetisk delrepublik (möjligen med undantag för dem som hunnit ansluta till Nato)? Inga bekymmer med flodvågen av lögner från Kreml, cyberangrepp på allt och alla eller avrivna undervattenskablar i Östersjön?

Nejdå, allt är aggressiva EUs fel. Och amerikanernas. Utom Trump då.

Idiot.
Citera
2025-09-23, 11:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Angående att Ryssland under något scenario skulle få militär hjälp av Kina så tror jag inte att det kommer att hända. Syftet med alliansen är att försöka avskräcka civiliserade länder från militär konflikt med Ryssland eller Kina, men skulle konflikten ändå bli av så är det nog ändå så att Kina har väldigt lite att vinna och väldigt mycket att förlora på att hamna i krig med Nato bara för att försöka rädda Ryssland. Och vice versa. Vi såg ju att Irans allians med Ryssland inte var vatten värd när väl Iran hamnade i konflikt med Israel i somras.

Det är ju mycket i hela denna konflikt som varit märkligt så jag kan förstås bara gissa vad jag tror just nu. Men med tanke på hur kostsamt kriget ändå varit för Ryssland så känns det som att det sista Putin vill är att behöva skicka militära resurser någon annanstans än till just Ukraina. Och absolut inte under några som helst omständigheter hamna i en militär konflikt med Nato. Så steget från att betrakta oss som fiender till att faktiskt engagera sig militärt är nog ganska långt ändå.

Fast Iran klarade sig väl rätt bra? Visst, de fick kärnfysiker mördade eftersom internationella observatörer informerade Israel vilka och var. Israel/USA släppte ett par bomber som inte påverkade Irans anrikning väl? Israel däremot gick på knäna. Fick sitt högkvarter bortsprängt och lite annat smått och gott. Förbjöd alla från att publicera foton på förödelsen. Israel förlorade den attacken.

Jag tror inte heller att Ryssland är ett dugg intresserade av att hamna i konflikt med NATO. Attacken mot Georgien och attacken mot Ukraina verkar till 99% ha handlat om att stoppa vidare NATO-utvidgning. Tittar man på en topografisk karta över Ukraina/Ryssland så är man intellektuellt ohederlig om man inte förstår deras ståndpunkt, i synnerhet av sveket från NATO och Väst under årens lopp. Folk verkar tro att Väst är goda rätt igenom och inte har några mörka baktankar och visst, jag levde själv delvis i den illusionen tidigare. Vad händer om Väst skjuter ner ryska plan och det visar sig att planen inte alls kränkt något luftrum? Vad händer om Väst attackerar Ryssland efter ryska drönare anfallit NATO-land och det visar sig att det är Väst eller Zelenski som använt ryska drönare i en false flag?
Citera
2025-09-23, 11:51
Medlem
Citat:
Fast Iran klarade sig väl rätt bra? Visst, de fick kärnfysiker mördade eftersom internationella observatörer informerade Israel vilka och var. Israel/USA släppte ett par bomber som inte påverkade Irans anrikning väl? Israel däremot gick på knäna. Fick sitt högkvarter bortsprängt och lite annat smått och gott. Förbjöd alla från att publicera foton på förödelsen. Israel förlorade den attacken.
Jag har faktiskt inte hört den beskrivningen som du ger, snarare raka motsatsen. Överlag tycks väl bilden snarare vara att det blev ett väldigt förödmjukande nederlag för Iran vars kärnvapenprogram på bara några veckor eliminerades helt samtidigt som Israel eller USA inte led några militära förluster överhuvudtaget och hade totalt luftherravälde, mer klinisk militär insats än så har nog aldrig förekommit.

Men oavsett hur man ser på det, Iran bad Putin om hjälp, Putin bad Trump att inte bistå Israel, Trump ignorerade Putin och några timmar senare släppte amerikanska B-2or sina bomber och eliminerade resterna av Irans kärnvapenkapacitet. Nu kanske det strategiska samarbetet mellan Ryssland och Kina är viktigare och mer djupgående än det mellan Ryssland och Iran, men jag har svårt att tro att Kina när det kommer till kritan verkligen är motiverade att bistå Ryssland militärt. Nato känns som den idag enda existerande militäralliansen i världen och även där är det väl kanske snart upp till bevis hur stark enigheten faktiskt är.

Citat:
Folk verkar tro att Väst är goda rätt igenom och inte har några mörka baktankar och visst, jag levde själv delvis i den illusionen tidigare. Vad händer om Väst skjuter ner ryska plan och det visar sig att planen inte alls kränkt något luftrum? Vad händer om Väst attackerar Ryssland efter ryska drönare anfallit NATO-land och det visar sig att det är Väst eller Zelenski som använt ryska drönare i en false flag?
Jag inbillar mig inte att väst är goda rätt igenom. Jag tror också att väst kommer att vara extremt försiktiga med att skjuta ner ryska plan om det råder det minsta osäkerhet. Men fortsätter Ryssland att leka med elden som de gjort på sistone så vore det ingen överraskning om vi snart får rapporter om nedskjutna ryska stridsflygplan. Varpå responsen från Ryssland mest kommer att vara retorisk.

Med det sagt, mycket i denna konflikt har varit svårförutsägbart. Hade någon sagt till mig våren 2021 att Putin inom ett år invaderar Ukraina så hade jag nog inte heller trott det.
Citera
2025-09-23, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Troligen skjuter man ner ett eget plan på neutralt område nära Nato med ett natovapen.
Jag kan inte se att Ryssland har något att vinna på att blanda in Nato på något sätt. Styrkeförhållandena mellan Ryssland och Nato är just nu är så mycket till Rysslands nackdel. Om något tror jag tvärtom, att ryska nyhetsmedier skulle rapportera om ett nedskjutet ryskt plan som att det var en olyckshändelse och att planet kraschade, för att undvika att Putin behöver agera alls.
Citera
2025-09-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Det behöver inte vara vapen av Nato-typ då Kreml och deras fanclub kommer yla om det redan 5 minuter efter incidenten och oavsett vad som sedan framkommer har agendan redan satts. Bättre då att förekomma genom att plocka ner ett ryskt plan direkt när det kommer in i Natos luftrum. Eller kanske ännu bättre att plocka ner 2 ryska plan direkt vid start i Königsberg och omgående länka ut att rysseriet sköt ner egna plan för att skapa en incident.

Vad gäller drönare så kommer moskva inte ens protestera om Polen skjuter ner några i polskt luftrum
Citera
2025-09-23, 12:41
Medlem
smellybuttlers avatar
Citat:

Att Kinas stöd skulle gå från att vara noll till att helt plötsligt ingripa militärt är inte troligt alls. Med största sannolikhet skulle de gradvis öka ett eventuellt stöd. Som till en början skulle vara ekonomiskt och i form av lättare försvarsmateriel, för att sedan stegra upp det över tid. Precis som väst gjort i Ukraina.

Kina och Ryssland har ingen officiell allians, utan deras nära relation idag grundar sig mycket i västvärldens arrogans som tvingat de in i ett samarbete. Kina har fått mindre och mindre att förlora på en konfrontation med NATO och om EU dessutom går vidare med sekundärtullarna mot dem, är det inte omöjligt att Kina börjar ta en mer aktiv roll i konflikten i Ukraina. Som t.ex att bistå Ryssland med försvarsmateriel eller strypa leveranser av FPV-drönare till Ukraina.
Citera
2025-09-23, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalkonkungen
Så talar en en riktig moskovit. Stöder det enda land som har startat anfallskrig mot en granne sedan WW2.
Och länkar med löjliga yourubeklipp som inte är på riktigt.
God kväll, eller god natt som det är i mockba, Moskovit!
Hade du något att tillföra i sak? Förnekar du på allvar att USA sköt ned Iran Air Flight 655?

Här har du f.ö en lista på krig sedan 1945. Den är lång:
https://en.wikipedia.org/wiki/List_o...ars_since_1945
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in