Angående att Ryssland under något scenario skulle få militär hjälp av Kina så tror jag inte att det kommer att hända. Syftet med alliansen är att försöka avskräcka civiliserade länder från militär konflikt med Ryssland eller Kina, men skulle konflikten ändå bli av så är det nog ändå så att Kina har väldigt lite att vinna och väldigt mycket att förlora på att hamna i krig med Nato bara för att försöka rädda Ryssland. Och vice versa. Vi såg ju att Irans allians med Ryssland inte var vatten värd när väl Iran hamnade i konflikt med Israel i somras.
Jag kan tänka mig att det mest realistiska är att Ryssland skulle svara på en nedskjutning av ett ryskt plan över Nato-kontrollerat luftrum med skarp retorik men inte så mycket mer.
Citat:
Det är ju mycket i hela denna konflikt som varit märkligt så jag kan förstås bara gissa vad jag tror just nu. Men med tanke på hur kostsamt kriget ändå varit för Ryssland så känns det som att det sista Putin vill är att behöva skicka militära resurser någon annanstans än till just Ukraina. Och absolut inte under några som helst omständigheter hamna i en militär konflikt med Nato. Så steget från att betrakta oss som fiender till att faktiskt engagera sig militärt är nog ganska långt ändå. Jag kan tänka mig att det mest realistiska är att Ryssland skulle svara på en nedskjutning av ett ryskt plan över Nato-kontrollerat luftrum med skarp retorik men inte så mycket mer.