2025-09-22, 06:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Hfuhruhurr
Varför är det inte mer fart i den här tråden?
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Precis som skribenten före mig sa, för att vi är långt ifrån en bubbla.
När toppen börjar närma sig eller är nådd ökar nog aktiviteten.
För att retail inte är involverad i denna prisuppgången. Det är bara centralbanker och nationer som köper. Det är även därför vi inte sett någon pullback- pullbacks är emotionellt agerande av retail fåren.

Sedan är det extremt dött i Sverige vad gäller ädelmetaller eftersom svenskar litar på staten in i det sista och inte verkar bry sig ifall de förlorar köpkraft. Vet inte hur många diskussioner jag haft på Flashback och i verkligheten med människor som sitter med hundratusentals, ibland miljontals kronor i vanliga konton eller räntekonto med typ 1.5% ränta när inflationen är 15%.

Håll i erat guld så hårt ni bara kan. Så mycket dålig kredit har byggts upp de senaste årtiondena att i princip all ”rikedom” i världen kommer att försvinna, bara guldet kommer stå kvar. Om ni vill ha något att sälja/spekulera i så köp gruvor/explorers men sälj aldrig guldet.

Har tidigare sagt att toppen är runt 3000kr/gram men tror fan vi måste högre än så.
Senast redigerad av user7a261m 2025-09-22 kl. 06:15.
Citera
2025-09-22, 09:43
Medlem
Dr.Hfuhruhurrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av user7a261m
För att retail inte är involverad i denna prisuppgången. Det är bara centralbanker och nationer som köper. Det är även därför vi inte sett någon pullback- pullbacks är emotionellt agerande av retail fåren.

Sedan är det extremt dött i Sverige vad gäller ädelmetaller eftersom svenskar litar på staten in i det sista och inte verkar bry sig ifall de förlorar köpkraft. Vet inte hur många diskussioner jag haft på Flashback och i verkligheten med människor som sitter med hundratusentals, ibland miljontals kronor i vanliga konton eller räntekonto med typ 1.5% ränta när inflationen är 15%.

Ja, det är väl så. Börsen ned 0,1%. Lundin Gold steg 2,5% direkt efter öppning idag. Lundin mining 1,1%, Boliden 1,3%. ETF:en "Global X Silver Miners UCITS" upp 2,4%. Som att stjäla godis från småbarn.
Citera
2025-09-22, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Precis som skribenten före mig sa, för att vi är långt ifrån en bubbla.
När toppen börjar närma sig eller är nådd ökar nog aktiviteten.

Hur kan vi vara långt ifrån en bubbla? Guldpriset brukar vara en god indikator för en bubbla och har sedan 2023 rusat avsevärt högt. Tycker mig också se en stagnering i kursrörelserna på de större NASDAQ listade bolagen likväl som bolagen på Stockolmsbörsen.
Citera
2025-09-22, 22:58
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Hur kan vi vara långt ifrån en bubbla? Guldpriset brukar vara en god indikator för en bubbla och har sedan 2023 rusat avsevärt högt. Tycker mig också se en stagnering i kursrörelserna på de större NASDAQ listade bolagen likväl som bolagen på Stockolmsbörsen.

När Aftonbladet börjar rekommendera sina läsare att köpa guld så är vi i en bubbla.
Citera
2025-09-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
När Aftonbladet börjar rekommendera sina läsare att köpa guld så är vi i en bubbla.
Min lokaltidning har tipsat pöbeln hur man investerar i guld redan....
Citera
2025-09-22, 23:37
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew

När taxichaffisen börjar diskutera bästa miningbolaget är det helt kört.

Bara att hoppas att nån varnar oss andra så att vi hinner sälja i tid.
Citera
2025-09-23, 09:00
Medlem
herrgurkas avatar
Andra tecken på att vi inte är i en bubbla är att finansmedia, främst i USA då inte pratar guld. På sin höjd är det en kort notis om att det ligger på ATH men det är knappt det. Att ädelmetallgruvorna är den bästa branschen på börsen i år är det ingen som pratar om.
Citera
2025-09-23, 09:06
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew

Vilken tidning? Skulle gärna vilja läsa den artikeln.
Citera
2025-09-23, 09:10
Avstängd
zebbe36s avatar
Ja mining fonderna har stigit rejält dom senaste åren. Min huvud fond har ökat med 78% iår.
Men självklart har jag koll på fonden. Jag vet att det är en bubbla men jag kommer att undvika att luften går ur.
Citera
2025-09-23, 11:09
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebbe36
Ja mining fonderna har stigit rejält dom senaste åren. Min huvud fond har ökat med 78% iår.
Men självklart har jag koll på fonden. Jag vet att det är en bubbla men jag kommer att undvika att luften går ur.

Du menar sälja i tid?
Citera
2025-09-23, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
När taxichaffisen börjar diskutera bästa miningbolaget är det helt kört.

Bara att hoppas att nån varnar oss andra så att vi hinner sälja i tid.
Vi som skriver i tråden är nog mest taxichaffisar...
Citera
2025-09-23, 19:17
Medlem
dragan-shitfuckers avatar
När det börjar pumpas risiga juniorer i "Veckans aktietips" eller på gamla hederliga aktieraketer är det nog dags att kliva av.

Edit: Scrollade wallstreetbets. Inte ett knyst om guld där, vi har nog en bit kvar.
Senast redigerad av dragan-shitfucker 2025-09-23 kl. 19:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in