2025-09-23, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hundenmuhammed2
Vi får hoppas på att det är början på en positiv trend, men måste nog utredas innan vi kan fira, muslimerna brukar ju själva vara dom som tänder på när dom vill ha försäkringspengar eller att dom lagar mat och sedan skyller branden på svenskar!

Vi får väl snarare hoppas att det faktiskt är en olycka. Mordbränder tjänar ingen på, om något skulle det enbart leda till mer motsättningar och extremism.
De som lättast faller in i extremism är ju unga, sökande män, oftast från samhällets utkant (se tex alla de som reste ner för att hjälpa IS) och i den kategorin är det sannolikt fler invandrare än svenskar. Det är väl i mångt och mycket samma rekryteringsbas som för gängen vilket bara skulle öka risken för extremistdåd i Sverige, vilket väl knappast är en utveckling vi vill ha.
De enda som faktiskt tjänar på större motsättningar är de som sitter högst upp i pyramiden, så länge motsättningarna finns mellan resten av befolkningen så kan de göra som de vill.
Citera
2025-09-23, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Är det inte så att Polismyndigheten måste utreda saken som mordbrand, när man saknar klara detaljer?

Tänker att det säkert lär vara en fritös-historia igen och alltså försäkringsbedrägeri.

Jo man utreder det för att få mer resurser ifrån början och sedan om det konstaterar att det inte vara det avskriver det och ändrar isf rubriceringen
Citera
2025-09-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Självförvållat av olyckshändelse eller "olyckshändelse".
Men de högerextrema får väl skulden i vanlig ordning ändå.
Moskébrand i Trollhättan och Borås iallafall var anlagda bränder av kända höger support killar vilka blev dömda.
Eskilstuna klarade man väl inte anledningen till branden, vill jag minnas.
Man får vänta vad utredningen kommer fram, ingen ide att spekulera.
Citera
2025-09-23, 08:21
Medlem
Moské branden i Uddevalla iår.
Någon blev dömt. (FB) Misstänkt mordbrand i moské i Uddevalla. (2025-03-28)
Citera
2025-09-23, 08:33
Avstängd
Adidass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnickeliSnack
Då är det bara att sätta ut brandvakter i/runt kyrkorna.

Tror du? När brände muslimer senast ner en kyrka i Sverige? Det är svennar / vita som håller på med sånt.
Citera
2025-09-23, 08:39
Medlem
olasvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Hände väl något sånt för några år sedan men hittade inget om det på nätet nu.

Ja det är sant. En liknande händelse har hänt. När sanningen kom fram "lade man locket på".
Citera
2025-09-23, 08:49
Medlem
Är väl olika klaner som håller på som vanligt, och kan inte komma överens precis som deras hemländer..

Kan vara en korkad svensk som vill ha uppmärksamhet ifrån vissa partier...

Inget förvånar mig längre, Sverige har verkligen blivit ett Ghetto .......
Citera
2025-09-23, 09:05
Medlem
Room531s avatar
Konspiratoriskt men finns det på kartan att det är en "false flag" utförd av en muslimsk extremist för att sätta eld i baken på lata bidragsturist-muslimer och motivera motattacker, nu när eventuellt terrordåd beordrats i UK(?) kanske gäller flera länder detta.
(FB) ISIS har beordrat terrorattacker i UK? Fler länder i risk för organiserade terrordåd?

Jag undrar om det inte bara är en tidsfråga innan en storskalig, planerad jihad/terrorvåg sköljer över europa.. Kanske planerad hämnd för krigen i mellanöstern och går på alla länder som visat någon form av stöd för USAs galna pengatunnlande "forever wars", stjälandes olja och med stora dödsantal o mycket lidande... (Som jag till stor del ser ansvariga för att ha satt fart eller öppnat upp för de enorma muslimska migrationsströmmarna till Europa..).

Men inbyggt i religionen med att sprida sig, med alla medel dominera & erövra så...tidsfråga som sagt.
Senast redigerad av Room531 2025-09-23 kl. 09:40.
Citera
2025-09-23, 09:10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Vi får väl snarare hoppas att det faktiskt är en olycka. Mordbränder tjänar ingen på, om något skulle det enbart leda till mer motsättningar och extremism.
De som lättast faller in i extremism är ju unga, sökande män, oftast från samhällets utkant (se tex alla de som reste ner för att hjälpa IS) och i den kategorin är det sannolikt fler invandrare än svenskar. Det är väl i mångt och mycket samma rekryteringsbas som för gängen vilket bara skulle öka risken för extremistdåd i Sverige, vilket väl knappast är en utveckling vi vill ha.
De enda som faktiskt tjänar på större motsättningar är de som sitter högst upp i pyramiden, så länge motsättningarna finns mellan resten av befolkningen så kan de göra som de vill.
Det kan ju dessutom vara en muslim från någon annan islam-variant (jämför sunni, shia, salafister osv) som anser att just den här moskèn är haram. Islamister hatar "fel" muslimer minst lika mycket som de hatar icke-muslimer.
Citera
2025-09-23, 09:13
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregor-Samsa
Hur mycket än media försöker spinna mordbrandsnarrativet så är oddsen för slarv/olycka eller försäkringsbedrägeri knappt spelbara.

Sveriges kontrajihadister har fullt upp med att sätta upp klistermärken

+1. Tror som du.
Citera
2025-09-23, 09:21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
Är det inte så att Polismyndigheten måste utreda saken som mordbrand, när man saknar klara detaljer?

Tänker att det säkert lär vara en fritös-historia igen och alltså försäkringsbedrägeri.

Fritös tror jag inte på men däremot kortslutning av tex en elcykel / elskoter.
Lithiumbränder är ett elände.
Citera
2025-09-23, 09:25
Medlem
Jag tänker på alla grannar som hade den här Moskén som granne. Kan inte va kul och se alla muslimer varje fredag. Verkar va ett lugnt och fint svenskt område. Att då få en Moské inslängd mitt i det här villakvarteret kan inte va roligt. Kan även tänka mig att huspriserna gick ner rejält. Så att den brinner ner gör nog ingen ledsen i det kvarteret.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in