2025-09-22, 16:52
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Staten borde betala extremt överdrivet generöst för sånt här. Det skulle göra att fler skatter lämnades in.

Typ dubbla värdet av själva metallen eller nåt.

Ja, de flesta tycker något liknande och menar att staten är dumsnål. Det kan ändå inte bli så otroligt mycket pengar att de inte klarar av att betala.

Många skattletare skulle förmodligen bara vara glada över att lämna in det de hittat, och berättat om var.
Citera
2025-09-22, 17:00
Medlem
ta bort andra sade det bättre.
Citera
2025-09-22, 17:59
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är den metallvikt de skall ha om man myntar 192, 288 eller 384 penningar på marken, men de verkliga mynten väger i princip bara en fjärdedel av det. Så där var det alltid, att så fort det faktiskt fanns riktiga mynt, så behövde de inte längre väga så mycket som de i teorin skulle göra. Förmodligen har vikten på dem minskats snabbt efter att man började prägla en viss typ, och alla äldre stora mynt försvann ur cirkulationen.

Svårt att göra dem lättare; 1,1 gram är ett litet och tunt mynt redan. Hälften är nog det minsta som är praktiskt möjligt. En två-krona idag väger ca 5 g och silver har högre densitet än den kopparlegeringen. En fjärdedel av 1/384-del 0,27 gram silver. Det skulle vara 1/20 så stor som en 2-krona. Helt omöjligt.
Citera
2025-09-22, 18:08
Medlem
Rev bort cirka 60*30 cm aluminiumfolie, knögglade ihop och lade på min lilla köksvåg. Det gav inte utslag.

Nu har jag inte sett dessa silvermynt, och aluminium har betydligt lägre densitet än silver, men jag har fått för mig att dessa mynt var otroligt tunna. Fanns det ens redskap för att prägla tjocka mynt på vikingatiden?
Citera
2025-09-22, 18:25
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ja, de flesta tycker något liknande och menar att staten är dumsnål. Det kan ändå inte bli så otroligt mycket pengar att de inte klarar av att betala.

Många skattletare skulle förmodligen bara vara glada över att lämna in det de hittat, och berättat om var.

Nej precis. Det kommer ändå aldrig bli stora pengar för staten. Som vad två somaliska familjer kostar per år typ, som mest...
Citera
2025-09-22, 19:34
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Svårt att göra dem lättare; 1,1 gram är ett litet och tunt mynt redan. Hälften är nog det minsta som är praktiskt möjligt. En två-krona idag väger ca 5 g och silver har högre densitet än den kopparlegeringen. En fjärdedel av 1/384-del 0,27 gram silver. Det skulle vara 1/20 så stor som en 2-krona. Helt omöjligt.

Det är vad de väger. En penning myntad i Lödöse kan väga så lite som 0,11 gram. Här är ett exempel.

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2165&lot=12

Det är ca. en femtedel av vad de skulle väga om det var en markvikt i 384 delar. Mynten är brakteatrar som bara är stämplade på en sida. Baksidan blir som en spegelbild. Ja, så det går åtminstone 1500 sådana här mynt på en mark metallvikt.

Därför kan man ibland i fastebrev läsa att priset för något är x mark vägda mynt. Man har då helt enkelt bara lagt dem i en hög och vägt mot markvikter.
Citera
2025-09-22, 19:55
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Rev bort cirka 60*30 cm aluminiumfolie, knögglade ihop och lade på min lilla köksvåg. Det gav inte utslag.

Nu har jag inte sett dessa silvermynt, och aluminium har betydligt lägre densitet än silver, men jag har fått för mig att dessa mynt var otroligt tunna. Fanns det ens redskap för att prägla tjocka mynt på vikingatiden?

Jodå, det var inga problem att skapa en tjockare plåt och prägla mynt som vi tänker oss dem. Mynt från England och Frankrike vägde ofta från ca. 1,3 gram och upp till 3. De hade också guldmynt.

Om man tittar på våra mynt så är de så små att de måste ha använts i det dagliga livet. Om en dräng i Götaland fick en mark penningar som årslön, utöver mat, husrum, kläder och sådant, så skulle den alltså kunna delas upp i ca. 1500 mynt. Gör man en jämförelse med dagens samhälle och tänker sig 200 000 i fickpengar efter fasta kostnader, och delar på 1500, så ser man att mynten inte var värda stort mer än en hundralapp. Säkert har man kunnat gå till marknaden och handlat en lämplig mängd grönsaker och annat för ett mynt.

De engelska pennies var för stora för att kunna fungera på det sättet, och under lång tid klipptes de därför i mindre bitar.

Bild

https://en.wikipedia.org/wiki/Farthing_(English_coin)#/media/File:William_I_silver_cut_farthing_(FindID_458564) .jpg

Artikel

https://en.wikipedia.org/wiki/Farthing_(English_coin)
Citera
2025-09-22, 20:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Det är vad de väger. En penning myntad i Lödöse kan väga så lite som 0,11 gram. Här är ett exempel.

https://www.numisbids.com/n.php?p=lot&sid=2165&lot=12

Det är ca. en femtedel av vad de skulle väga om det var en markvikt i 384 delar. Mynten är brakteatrar som bara är stämplade på en sida. Baksidan blir som en spegelbild. Ja, så det går åtminstone 1500 sådana här mynt på en mark metallvikt.

Därför kan man ibland i fastebrev läsa att priset för något är x mark vägda mynt. Man har då helt enkelt bara lagt dem i en hög och vägt mot markvikter.

kanske den nötts ner i århundraden, motivet ser ju extremt nött ut.
Citera
2025-09-22, 20:14
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
kanske den nötts ner i århundraden, motivet ser ju extremt nött ut.

Men 80% av vikten har inte försvunnit. De vägde så lite från början.
Citera
2025-09-22, 22:12
Avslutad
Innan det fanns banker och bankfack grävde man nog också ner sina skatter utomhus i händelse av krig, pest eller för att man hyste oro för att rövare och banditer skulle plundra huset.

Citat:
Ursprungligen postat av Adacse
Vem transporterar så mycket pengar och smycken -på medeltiden? Kronan? Prästerna?
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in