2021-12-07, 21:41
Medlem
Scalpings avatar
Hästlobbyn är det nya Södertäljenätverket.
Citera
2021-12-08, 06:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Scalping
Hästlobbyn är det nya Södertäljenätverket.

Men simlobbyn och skidmaffian verkar har större inflytande med fyra respektive åtta medaljer sedan år 2000.
Citera
2021-12-08, 06:35
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Men simlobbyn och skidmaffian verkar har större inflytande med fyra respektive åtta medaljer sedan år 2000.
till dessa behövs ingen lobbying då det är riktiga kvalitetssporter med stor folklig förankring.

Hästar gör sig bäst som smörgåspålägg
Citera
2021-12-08, 06:46
Bannlyst
Citat:
till dessa behövs ingen lobbying då det är riktiga kvalitetssporter med stor folklig förankring.

Men en bragd har väl inget med folklig förankring att göra? Det ska väl vara årets största idrottsbragd oavsett sportens popularitet?

Orientering, triathlon och parasportskytte är ju inga folksporter, var de medaljerna också resultatet av lobbying?
Citera
2021-12-08, 07:10
Medlem
Scalpings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rammakaren
Men en bragd har väl inget med folklig förankring att göra? Det ska väl vara årets största idrottsbragd oavsett sportens popularitet?

Orientering, triathlon och parasportskytte är ju inga folksporter, var de medaljerna också resultatet av lobbying?
Fast hästlobbyn har ju visat tidigare i samband med Jerringpriset att de går över lik för att få priserna. Riktiga bragder behöver inte pushas. De uppfattas som det ändå helt naturligt.
Citera
2021-12-08, 07:18
Bannlyst
Citat:
Fast hästlobbyn har ju visat tidigare i samband med Jerringpriset att de går över lik för att få priserna. Riktiga bragder behöver inte pushas. De uppfattas som det ändå helt naturligt.

Om nu "hästlobbyn" är så mäktig och angelägen som du påstår, varför tog det då nästan 100 år för någon inom ridsporten att få bragdguldet? Då borde det ha inträffat långt tidigare.

Du verkar inte förstå hur juryarbetet fungerar.

De har ett antal kandidater som diskuteras och är de inte eniga röstar de. I år fanns fyra kandidater som de röstade om. Hopplandslaget fick flest röster. Har inget med lobbying att göra.
Citera
2021-12-08, 19:07
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Precis, detta får bli en morot för de andra att lägga manken till nästa år. Eller piska. Att vinter-OS går nästa år är ju heller inget hinder för skridsko- och skidåkare. Men nog kan jag tycka att ryttarna skor sig lite på hästarna, det är ju de senare som river ned applåderna

Behövs ingen omhoppning för att kora detta till trådens inlägg.

Med det sagt så - fan de er poelar av tårar hos skridskonördarna fast - yii-haa nästa år är det Nisses tur. Väl?

Edit. för sakens skull kan Nisse fira med en god hamburgare (bara för att).
Senast redigerad av rainbowia 2021-12-08 kl. 19:11.
Citera
2021-12-09, 13:10
Medlem
wwrs avatar
Jag trodde Ståhl skulle få det. Han är ju regerande både världs- och olympia-mästare. (VM iofs 2019)

Vita gubbar har motigt i samhälle och press nu. Det enda som kommit i mitt nyhetsflöde om detta är hur besviken SvD påstår att de kunnat göra Ståhl, inget om hopplandslaget. Den här artikeln nämner inte ens hopplandslaget!

SvD skriver själva att de 'blåst Ståhl på konfekten'
Citat:
Daniel Ståhl blev blåst på konfekten av bragdjuryn.

Den väldige 29-åringen kunde söka tröst bakom en glasmonter i friidrottshallen. Där finns bild på en viss Thore Sjöstrand, som vann guld på 3 000 meter hinder i London-OS 1948, men som också ratades av juryn.

När Daniel Ståhl svalt förtreten ...
https://www.svd.se/stahl-trodde-det-stod-mellan-nisse-och-mig

Grattis till hopplandslaget, i alla fall.

Edit
Han har det motigt i media, Ståhl. Vad jag förstår står det väl t.o.m. fel regerande världsmästare i Wikipedia? Det står Malachowski istället för Ståhl.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Discus_throw_at_the_World_Athletics_Championships

...

SvD försöker också fegt att smita undan ansvaret för vem som tilldelats utmärkelsen. (Annars vill tidningen gärna koppla samman sitt namn med utmärkelsen.)

Artikeln menar att Ståhl sagt
Citat:
Ähh, det är en jury av tidigare framgångsrika idrottare som bestämmer. Det är bara att tugga i sig.

Man gömmer hur Bragdguldet utses bakom en pod på 15 min som få orkar lyssna på. Jag har inte lyssnat men det framgår att även minst en journalist är med i juryn.
Citat:
Juryn samlas under tisdagen för att komma överens och i år finns många potentiella kandidater att välja mellan. På en kvart får du veta hur arbetet går till när juryn bestämmer vinnare och vad som händer om de inte kommer överens. Med SvD:s sportkrönikör Anders Lindblad, som också sitter i juryn.

https://www.svd.se/spelet-bakom-bragdguldet
Senast redigerad av wwr 2021-12-09 kl. 14:02.
Citera
2025-09-22, 04:38
Medlem
hennevilljagknullas avatar
För mig är ståhls prestation på vm ett solklart bragdguld.
Duplantis visste vi redan skulle vinna och han hade tagit 6.29 veckor innan så var inget märkvärdigt eller oväntat egentligen att han tog 6.30.

Ståhl däremot har förlorat varje tävling hittills i år och sen går han in och gör ett superkast under svåra förhållanden och på sista kastet dessutom.
Ett sånt kast hade han faktiskt kunnat vinna med även om det inte hade regnat så det var ju itne så att dom andra var dålig just idag.
Citera
2025-09-22, 18:15
Medlem
Stefan4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
För mig är ståhls prestation på vm ett solklart bragdguld.
Duplantis visste vi redan skulle vinna och han hade tagit 6.29 veckor innan så var inget märkvärdigt eller oväntat egentligen att han tog 6.30.

Ståhl däremot har förlorat varje tävling hittills i år och sen går han in och gör ett superkast under svåra förhållanden och på sista kastet dessutom.
Ett sånt kast hade han faktiskt kunnat vinna med även om det inte hade regnat så det var ju itne så att dom andra var dålig just idag.

Har du missat att trådens titel inleds med: "Bragdguldet 2021"?
Citera
2025-09-22, 18:28
Medlem
hennevilljagknullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan4
Har du missat att trådens titel inleds med: "Bragdguldet 2021"?

vet, men han borde få det nästa år också
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in