2025-09-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.
OK, jag tar det igen var det fegt att göra det på en förinspelad film så att han inte skulle behöva svara på frågor?.

Du gillar att svara på inlägg, men du tillför inte så mycket, utan bara kommer med frågor som jag gissar ingen är intresserad av att läsa och helt ointressanta för mig att svara på. Jag är enbart en liten människa mina åsikter spelar inte så stor roll. Det är intressantare att diskutera vad som sker.

Jag ville belysa i tråden att han fått kritik på sättet han gjorde det, att det ses som fegt att han spelade in en film och inte hade en presskonferens. Att han är djupt föraktad av sitt folk. Både helt vanliga arbetare men också Palestina demonstranter. Folk får inte utrycka sig längre. De arresteraras för att de skriver och vad de tänker. Man arresterar i stora tal, 500 på en dag fredliga Palestina demonstranter. Nu vill man arrestera Musk också. Som jag förstår det arresteraras 30 personer per dag för åsiktsbrott.

För Palestinas folks del skulle ett löfte om att erkänna varit bättre tror jag. Att han lovar att erkänna Palestina den dagen Hamas lägger ner sina vapen och friger gisslan.
Nej det är inte fegt skrev jag ju.

Jag tolkar ditt slingrande som att jag inte alls lägger ord i din mun.

(Förövrigt tillför du inte heller särskilt mycket. Håller på och autistar om petitesser)
Senast redigerad av LaneHaj 2025-09-22 kl. 15:09.
Citera
2025-09-22, 15:42
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Jag tror den starkaste kraften EU kan använda sig utav är sanktioner.
Om jag läst rätt så är EU Israels största handelspartnern.
Gör ett totalstopp där och låt dem dansa efter vår pipa istället för tvärtom. Vi behöver inte Israel lika mycket som de behöver oss

Europa är i själva verket mycket mer än så. Kolla in den här bilden (från BBC, visar hur många länder i olika världsdelar som erkänt Palestina): https://ichef.bbci.co.uk/news/800/cp...f0440.png.webp

I Syd- och Nordamerika är det nu bara USA och Panama som INTE godkänt Palestina.
I Afrika är det bara 2 länder (av 54) och i Asien bara 4 länder (av 29) som INTE godkänner Palestina. I Mellanöstern godkänner alla övriga länder utom Israel Palestina som självständig stat. I Oceanien är det en hop mikrostater som inte godkänner Palestina (en kombination av religion och beroende av USA).

Men i Europa har det hittills varit bara ca. hälften som godkänt Palestina som stat, och tungviktarna Storbritannien, Frankrike och Tyskland har INTE hört till dem. Nu svänger Frankrike och Storbritannien, och länder som Belgien och Portugal hakar direkt på (också lilliputtarna Andorra, San Marino, Luxemburg och Malta).

Danmark försöker stå med fötterna på varsin sida stängslet, från att tidigare har varit klart emot meddelade den danska regeringen idag att man är beredd att godkänna Palestina, med förbehållet att det måste bli ett demokratiskt statsskick. I Finland höll regeringen på att falla förra veckan (sannfinländarna och kristdemokraterna vägrar acceptera att Finland skulle hänga med i godkännandet), det enda som höll ihop den "finska Tidö"-regeringen var att statsministern (Orpo) signalerade till de egna och till presidenten att "tiden inte är nu, men snart".

I Tyskland är bedömningen att Merz kunde låta bli att haka på, dels eftersom majoriteten av hans eget parti är emot och dels eftersom initiativet var franskt-brittiskt (och Tyskland skulle ha blivit "efterföljare", det gillar man inte i Tyskland ). Men att Merz, precis som Orpo i Finland, kommer att befinna sig i en ohållbar position med med 70-80% av väljarna för ett godkännande som gör det omöjligt att stå emot => det blir ett slags panikväntande i hopp om att det ska komma ett nytt "rätt läge".

När Tyskland väl godkänner Palestina är det "sista chansen" för resten att haka på, annars blir de ensamma kvar. I det läget är det väldigt sannolikt att Österrike och Schweitz kommer med. Kvar är då Holland, Finland & de baltiska länderna, Italien och Kroatien, och Grekland, Nord-Makedonien och Kosovo. Har svårt att se att någon av dem vill axla den i det läget rätt ensamma rollen som "anti-Palestina/pro-Israel".

Det ser därför ut som om "Europa faller" när det gäller motståndet mot att erkänna Palestina. Till saken hör också att USA faktiskt satt sin internationella prestige på spel för att försöka stoppa de godkännanden som är på väg. Rubio har åkt omkring i skytteltrafik, men ingen av USAs "nära allierade" har gått med på att ändra sin ståndpunkt. Det gick så långt att amerikanska UD inte ens ville berätta var Rubio var nånstans, eftersom det blev så tydligt att han fick nobben.

Många påstår att ett formellt erkännande av Palestina som självtändig stat är "betydelselöst", bara signalpolitik. Om man ser på Israels och USAs reaktion får man nog en litet annan bild...
Citera
2025-09-22, 15:42
Medlem
Gothenburgers avatar
Helt galet.

Snart tar dom väl bort terrorstämpeln på HAMAS också.

Så fort alla HAMAS -anhängare tar självmord så är konflikten över.
Citera
2025-09-22, 15:47
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
I själva verket har Palestina bara en regering, och den företräder också Palestina i FN (bland annat). Hamas är bara en ursprungligen Israel-sponsorerad terrorgrupp, som (av Israel) tillåtits ta kontroll över Gaza (för att kunna hävda precis det du hävdar, btw.).

Nej, Hamas är enligt Frascesca Albanese en legitim regering och enligt henne är det HELA Palestinas legitima regering. Vidare så har Hamas krävt av Starmer att härdanefter behandla Hamas som HELA Palestinas legitima regering.

Citat:
Israel kontrollerar den palestinska marken olagligt, vilket upprepade internationella ställningstaganden i FN har slagit fast. Marken hör till Palestina, inte Israel. Israel har bara fördrivit den palestinska befolkningen och olagligt bosatt den.

Nej, Israel kontrollerar marken helt laligt och FN bestämmer inte över lagen. FN kan börja med att läsa beslutet som fattades i Nationernas Förbund.
Citera
2025-09-22, 15:50
Medlem
Så bra det var fan i mig på tiden!
Citera
2025-09-22, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Nej, i nuläget har de faktiskt ingenting av det ovan nämnda och anledningen till detta är att judarna har mördat alla berörda och bombat sönder varenda offentlig struktur som funnits där.

Det må vara hur det vill med det men de avlidna var inga demokratiska representanter. Så ditt antisemitiska inlägg betyder ingenting för mitt påpekande.
Citera
2025-09-22, 16:00
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myror-Elefanter
Är "Palestina" en demokrati? Har de ett parlament? Osv osv.

Nej. Svaret är nej och då vet vi vilka västländer som är positivt inställda till en blivande diktatur.

Världen erkänner många länder som inte är demokratier. Det är inte huvudfrågan när det gäller att erkänna en stat, även om det givetvis är att föredra och målsättningen är att Palestina skall vara en demokrati.
Citera
2025-09-22, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Världen erkänner många länder som inte är demokratier. Det är inte huvudfrågan när det gäller att erkänna en stat, även om det givetvis är att föredra och målsättningen är att Palestina skall vara en demokrati.

Exakt och precis det jag problematiserar.
Citera
2025-09-22, 16:12
Medlem
SmartSkalles avatar
Palestina är inget land till att börja med så att erkänna något som inte finns är hål i huvudet.
Samma sak med de så kallade "Palestinierna"...också ett påhittat ord - det är Araber för fan !
Det finns 10 Arabländer i närområdet där Araberna från Gaza ska bo i, för i Gaza har de diskvalificerat sig från att vara.
Free Gaza from Arabs and Muslims !
Senast redigerad av SmartSkalle 2025-09-22 kl. 16:14.
Citera
2025-09-22, 16:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Varför har ni såna problem med att Palestina erkänns av omvärlden?

Om man ser på medlemsländerna i FN som erkänner Palestina såsom stat så ligger 90% av alla dessa långt från det landområde de gör anspråk på - bara Syrien och Jordanien är välvilligt inställda till dem. Varför öppnar inte alla kring- och närliggande länder sina gränser för palestinierna, tror du?

Det är lätt att erkänna något man slipper skörda de negativa frukterna av - enkom signalpolitik...
Citera
2025-09-22, 16:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Var har du läst det?

Det finns mycket skrivet om saken i media och i andra trovärdiga källor. Det du far efter är Montevideokonventionen vars punkter om vad som måste känneteckna en stat länge använts som rättesnöre. Men det har inte karaktären av någon kodifierad bindande ”grundlag” som stater i världen måste följa. Många har gått över till att definiera det annorlunda efter någon tolkning av vad modern folkrätt måste innebära. Och därför är de fria att erkänna Palestina enligt dessa kriterier och har så också gjort. Denna praxis är i slutänden bestämmande för vad en stat kan vara.

Citat:
Nej det är inte så det fungerar. Läs på istället för att skitposta åsikter.

Jag stödjer mig på vad olika neutrala bedömare inom internationell rätt uppger om hur det fungerar. Hur fungerar det enligt dig då?
Citera
2025-09-22, 16:45
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns mycket skrivet om saken i media och i andra trovärdiga källor. Det du far efter är Montevideokonventionen vars punkter om vad som måste känneteckna en stat länge använts som rättesnöre. Men det har inte karaktären av någon kodifierad bindande ”grundlag” som stater i världen måste följa. Många har gått över till att definiera det annorlunda efter någon tolkning av vad modern folkrätt måste innebära. Och därför är de fria att erkänna Palestina enligt dessa kriterier och har så också gjort. Denna praxis är i slutänden bestämmande för vad en stat kan vara.

Det spelar ingen roll vad andra tycker, alla länder i området måste ha kommit överrens om regeländringarna vilket de inte har gjort. Trodde du att andra länder från en annan del av världen kan komma och bestämma över internationell lag som angår Sverige?

Citat:
Jag stödjer mig på vad olika neutrala bedömare inom internationell rätt uppger om hur det fungerar. Hur fungerar det enligt dig då?

Jag vet hur internationell lag fungerar. Den är baserad på romersk lag precis som all annan lag. D.v.s det finns ingen överhöghet som bestämmer över den utan varje land har sin tolkning baserad på de konventioner och avtal som de skrivit på. I fallet ICJ ex. så har Israel skrivit på Romstadgan men Hamas har inte gjort det. Så om Hamas skulle bli en legitim regering över Gaza så skulle samtliga krigsbrott begångna i Gaza bli null and void oavsett vad du eller någon annan tycker, för det är så internationell lag fungerar. Enbart de avtal som är skrivna gäller. Har du inget papper på att Israel erkänner Palestina så finns inte staten Palestina eftersom Israel kontrollerar marken och Israel har ett anspråk på Västbanken eftersom Västbanken gavs till Israel i ett juridiskt bindande beslut som FN inte har mandat att ändra på. Om FN ska ändra på det beslutet måste FNs mandat ändras att ge makten att bestämma över internationell lag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in