Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-21, 17:34
Medlem
Regeringsbildares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Du får finna dig i att judarna, vare sig de är goyimjudar (med viss semitisk DNA kvar och sin judiska tro), eller riktiga semitjudar/mizrahijudar (som utgör majoriteten i Israel), har lyckats återta sitt hem, som historiskt sett har blivit inkräktat av olika folkgrupper genom tiderna. Det är inte bara européer och judar som har erövrat land.

Det måste vara rättvist också. Med tanke på hur Europa ser ut idag, så gör det knappast något om några vita europeer/ashkenazijudar (goyimjudar) bor i Mellanöstern/Israel idag.

Det är lika mycket de arabisktalande palestiniernas hem eftersom de har samma genetiska bakgrund. Men de var däremot mycket fler till antalet jämfört med de som bekände sig till judendomen. Iallafall de senaste 1300 åren. Lite skevt att en religiös minoritetsgrupp ska komma in och bestämma om du frågar mig.
Citera
2025-09-21, 17:35
Medlem
Citat:
Du får finna dig i att judarna, vare sig de är goyimjudar (med viss semitisk DNA kvar och sin judiska tro), eller riktiga semitjudar/mizrahijudar (som utgör majoriteten i Israel), har lyckats återta sitt hem, som historiskt sett har blivit inkräktat av olika folkgrupper genom tiderna. Det är inte bara européer och judar som har erövrat land.

Det måste vara rättvist också. Med tanke på hur Europa ser ut idag, så gör det knappast något om några vita europeer/ashkenazijudar (goyimjudar) bor i Mellanöstern/Israel idag.

Så du tycker alltså att jag skulle ha rätten att ta tillbaka en halvstadsdel för att mina förfädrar hade hela den marken tidigare enligt massa dokument. Så då kan jag bara sparka ut alla människor där och säga att detta är mitt och tyvärr behöver jag inte betala något för de och ni får lösa problemet för detta är mitt område??

Så folk som kan bevisa att de har haft hus i flera 100 år ska bara bli av med hus för att judar bott där tidigare är så urbota idiotisk sagt så de är skrämmande.

Varför får då inte alla folkgrupper och urinvånare i alla länder tillbaka sina marker utan då är de helt okej för dessa länder att ha de kvar med att vi tog ju de tidigare.

Du har ju 0 bra argument varför de skulle vara godkänt. Så du skulle lämna över hus och tomt om någon kom och påstod att de har familjeband till marken för över 2000 år sedan för du anser ju att judarna har den rätten så hoppas du lämnar över de och inte klagar sen att du blir hemlös.

Hur kommer de sig att judar som inte håller med om hur Israel agerar säger att hela detta är totalt fel för vi kan inte hävda att bara för något står för gamla saker så har man rätt att åka och ta mark.

Du vet om att jag tex kan bli jude idag och åka till Israel och ta mark av palestinier i Västbanken utan problem från Israel.. Är de normalt tycker du??
Citera
2025-09-21, 17:41
Medlem
SmarterThanYous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Global frihet att ockupera andras mark? Det är en modern kolonialism som sponsrats ekonomiskt både militärt och civilt av USA genom de massiva ekonomiska paket som Israel fått.

Ja precis.
Citera
2025-09-21, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jools71
Det fanns inget sådant koncept överhuvudtaget. Man tänkte bara i form av städer, ingen tänkte om någon dröm om något land eller annat som inte fanns då.
Kallas för det förlovande landet. Många hänvisar till gamla skrifter när de ska argumentera för varför judarna ska ha sitt egna land i Mellanöstern
Citera
2025-09-21, 18:36
Medlem
Citat:
Då är det ett annat folkslag som ska bo där då eller - vilka skulle det va? judarna och araberna måste få till en tvåstatslösning.

Det är svårt eftersom Israelerna i 70 år har expanderat "sitt" territorium och slaktat civilbefokningen.
Kvinnor och barn inäknat.
Citera
2025-09-21, 19:59
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringsbildare
Lite skevt att en religiös minoritetsgrupp ska komma in och bestämma om du frågar mig.
Varför skulle det vara skevt att mizrahi-judarna, som varit i minoritet i Mellanöstern och fortfarande är det, inte tillåts frodas och leva i ett eget hem/land, när araberna har lyckats ockupera enormt mycket mer mark i Mellanöstern än judarna har gjort – det är inte rättvist.

Judarna borde egentligen förverkliga 'The Greater Israel'-projektet för att sätta ner foten mot islam, då det skulle bli mer jämbördigt och rättvist i regionen. Palestinierna borde vara glada att judarna inte har expanderat mer än vad de har gjort, och borde vara glada att ett alternativ som en tvåstatslösning har funnits och kan komma att förverkligas.
Senast redigerad av SnilleFix 2025-09-21 kl. 20:18.
Citera
2025-09-21, 20:00
Medlem
jools71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Minotaur04
Kallas för det förlovande landet. Många hänvisar till gamla skrifter när de ska argumentera för varför judarna ska ha sitt egna land i Mellanöstern
Men det är ju bara fabler och sägner. Jag kan också citera Sagan om Ringen, men det finns ju ingen koppling till verkligheten.
Citera
2025-09-21, 20:58
Medlem
Citat:
Men det är ju bara fabler och sägner. Jag kan också citera Sagan om Ringen, men det finns ju ingen koppling till verkligheten.
Inom Torah så nämner Gud till Abraham att landet är lovat till dem. Detta är något som funnits i skrift i tusentals år och är en grundbult i judendomen. Längtan efter att få återvända hem. Sionismen går hand i hand med judendomen.
Citera
2025-09-22, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men var har du läst att inga judar som bodde i området ville ha en egen stat?

Vi pratar om det som brukar benämnas "the old yishuv". De levde i sin egen värld och hade gjort det i flera århundraden. De flesta var mycket fattiga och hankade sig fram dag för dag. Impulsen för en egen stat kom definitivt inte från dem. Det finns en hel del litteratur om dem - både akademisk och skönlitterär.
Citera
2025-09-22, 12:21
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nannegijala
Vi pratar om det som brukar benämnas "the old yishuv". De levde i sin egen värld och hade gjort det i flera århundraden. De flesta var mycket fattiga och hankade sig fram dag för dag. Impulsen för en egen stat kom definitivt inte från dem. Det finns en hel del litteratur om dem - både akademisk och skönlitterär.

Berätta var du läst att en majoritet av judarna i området inte ville ha en egen stat.
Citera
2025-09-22, 13:44
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Fast nu beskriver jag bara av som verkligen har hänt. Judarna har fått ett land i gåva, de flesta judar härstammar från östeuropa, såsom Polen och Ukraina, de har ingen anknytning till Israel annat än genom en amsaga.

Hade det varit bättre att ge landet åt kurderna istället? De är åtminstone semitiska?

Det verkar inte som att du läste ens den första raden jag skrev så jag skriver den igen:
Du har missförstått en grundläggande sak. Det är ingen som kan få ett land. Det finns ingen som kan så att säga dela ut land till andra.

Till att börja med så det inte så att t.ex. FN äger allt land på jorden och kan dela ut olika landmassor ifall de så känner för det. Alla landmassor på jorden antingen ägs av en stat eller så ägs landmassorna inte av någon stat. En stat/land äger en landmassa så länge som den staten existerar. En stat skapas genom att någon offentligt deklarerar (utropar) den nya staten. Vem som helst kan utropa en ny stat. Även du om du så skulle önska. Sedan finns det några utmaningar.

Israel utropades 1948. Det nya landet kunde utropas därför att det fanns en landmassa som inte tillhörde någon annan stat och det bodde folk där som ville att en ny stat skulle utropas. Den nya staten hade en regering som kunde företräda den nya staten. Vidare blev den nya staten accepterat av resten av världen. Nåja. Inte av alla för det finns fortfarande länder som inte accepterar Israel men Israel accepteras tillräckligt mycket för att vara ett FN-land. Man blev det 1949.

Alltså. Staten Israel skapades därför att den nya staten Israel utropades som stat av de blivande israelerna som kom att bli medborgare i den nya staten. Det var alltså ingen som gav dem staten Israel.
Citera
2025-09-22, 14:02
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Men de är inte välkomna i USA. Judarna kommer lämna USA när nästa vänsterregering tar makten.
De är ju redan överallt i USA sedan pälsjägarnas tid.
Finns det pengar att hämta så kommer majoriteten stanna.
Alla judar är inte lika fixerade vid landet Israel som du verkar vara.

Som judinnan Hannah Einbinder som vann en Emmy häromsistens, och modigt tog avstånd. Förmodligen kostade det henne sin karriär.

Hennes tacktal möttes av stora applåder.

Citat:
. "I just want to say, finally, go Birds, F--- ICE, and free Palestine. Thank you,

"I feel like it is my obligation as a Jewish person to distinguish Jews from the state of Israel because our religion and our culture are such an important and long-standing, basically, like, institution that is really separate to this sort of ethnonationalist state."
https://www.nbcnews.com/news/us-news...mmy-rcna231320

Det är ungefär den ståndpunkten de flesta av mina judiska vänner delar. De vill inte klumpas ihop med Israel, de har redan flytt landet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in