2025-09-22, 01:17
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Håller med dig. LPT-beslut är relativt få, så jag oroar mig inte för felaktigt tvångsomhändertagna givet den procedur som finns kring det. Jag undrar dock om psykiatrin är alltför feg? att tillämpa LPT.
Jag tror inte psykiatrin är för feg, läkarna vet att de kan säga vad som helst och förvaltningsrätten godkänner tvångsvården.
Det är extremt sällsynt att förvaltningsrätten går emot läkaren.

Jag tror att det ligger en hund begraven i just detta fall och jag tror den hunden ligger begravd i en psykiatrikers huvud, tror det är en mycket sjuk psykiatriker som inte satte LPT på mannen.
Citera
2025-09-22, 01:23
Medlem
Ok, men vi har ju haft fler, t.ex han som sköt människor vilt i Örebro på en skola. "Psykfall" som inte LPT:ats.
Det låter ju helt vidrigt, om det är som du tror, att det handlar om en enskild psykiater..(!)

Se till att den tjänstemannen anmäls i så fall --> IVO direkt

Citat:
Ursprungligen postat av Kungenshora
Jag tror inte psykiatrin är för feg, läkarna vet att de kan säga vad som helst och förvaltningsrätten godkänner tvångsvården.
Det är extremt sällsynt att förvaltningsrätten går emot läkaren.

Jag tror att det ligger en hund begraven i just detta fall och jag tror den hunden ligger begravd i en psykiatrikers huvud, tror det är en mycket sjuk psykiatriker som inte satte LPT på mannen.
Citera
2025-09-22, 01:29
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ok, men vi har ju haft fler, t.ex han som sköt människor vilt i Örebro på en skola. "Psykfall" som inte LPT:ats.
Det låter ju helt vidrigt, om det är som du tror, att det handlar om en enskild psykiater..(!)

Se till att den tjänstemannen anmäls i så fall --> IVO direkt
Det är uppenbart av det som framkommit i media att mannen borde fått LPT och vården visste förmodligen mer.

Krav för att få LPT:

1. Allvarlig psykisk störning
Personen måste lida av en allvarlig psykisk störning. Det kan t.ex. vara psykos, svår depression med suicidrisk, maniska tillstånd eller andra psykiska tillstånd där verklighetsuppfattningen är kraftigt påverkad.

2. Oundgängligt behov av psykiatrisk dygnet-runt-vård
Personen måste ha ett behov av psykiatrisk slutenvård på sjukhus, och det ska inte gå att tillgodose behovet på något annat, mindre ingripande sätt (t.ex. frivillig vård, öppenvård, stöd i hemmet).

3. Motsätter sig vård eller kan inte ta ställning
Personen motsätter sig den nödvändiga vården, eller är i ett sådant tillstånd att hen inte kan förstå sitt behov och därför inte kan ta ställning.
Citera
2025-09-22, 01:38
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tessar
Punkt för punkt, bestämt:

Psykos är inte ”vanliga tankar”.
Det är ett medicinskt tillstånd med förlorad verklighetsförankring – vanföreställningar, hallucinationer, desorganiserat tal och beteende. Det är alltså symtom + funktionsnedsättning, inte en åsikt.

Tvångsvård kräver mer än en psykosdiagnos.
Det måste även finnas allvarlig fara för personens egen hälsa eller andras säkerhet, och behov av sluten vård. Du kan inte bli tvångsvårdad bara för att du har en psykos på papperet.

Tankar ≠ symtom.
Alla människor har konstiga eller extrema tankar ibland – det är inte psykos. Psykos handlar om att inte längre kunna skilja fantasi från verklighet på ett sätt som gör livet eller omgivningen farlig.

Frihetsberövande på ”fel tankar” är diktatur.
Svensk psykiatrilag är byggd för att förhindra just det genom krav på flera kriterier och juridisk prövning.

Kort svar du kan slänga direkt i tråden:

”Psykos är inte ’fel tankar’. Det är en medicinsk kris där verklighetsuppfattningen kollapsar och personen riskerar att skada sig själv eller andra. Tvångsvård kräver både psykos + fara + vårdbehov. Vanliga eller obekväma åsikter är inte psykos.”
Och du tror att det räknas som att man har friska tankar när man vevar basebollträ på ambulansen?!
Citera
2025-09-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
Och det var sossesvinens fel!!

Nej.
Psykiatrireformen genomfördes den 1 januari 1995 under en borgerlig regering, under statsministerCarl Bildt.
Citera
2025-09-22, 03:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Regioner, dumhuvud. Vart i Norrland vet jag ej, varför jag skrev norrland. Sök själv, dumhuvud.

I detta fall tror jag inte det var psyk.amb och det har jag inte heller påstått, dumhuvud.

En gång är ingen gång men du är för mycket.

Det var ju det jag påpekade din dumma åsna. Dessutom är du så gammal att dumhuvud är ditt val av förolämpning så vet du att varken Kalmar eller Norrland är regioner.

I regionerna finns dessutom olika sjukhus som har olika ambulansenheter - och olika psykosociala team.

Polisdistrikten i området samarbetar mer om det behövs har jag fått till mig (i trakten där det skedde kan tex Gävlepolisen stötta upp om det behövs).

Men det är ju inte lätt för ambulansen att veta att det behövs polishandräckning när de inte får tillgång till polisens flaggade adresser…

Med tanke på knivincidenten mot brorsan så nära inpå i tid så är det anmärkningsvärda att han skrevs ut.

Edit. Tydligen hade han jagat ambulanspersonal med basebollträ tre dagar eller en vecka tidigare…
Senast redigerad av Firesnake 2025-09-22 kl. 04:12.
Citera
2025-09-22, 04:28
Avstängd
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Men det är ju inte lätt för ambulansen att veta att det behövs polishandräckning när de inte får tillgång till polisens flaggade adresser…
Hur visste ambulansen om att de behövde assistans av polis och hur visste polisen att det inte behövdes polisassistans om de inte får prata med varam?

Vad skulle ambulansen gjort med informationen att mannen är farlig när polisen ändå inte vill assistera?
Citera
2025-09-22, 04:36
Medlem
Citat:
Hur visste ambulansen om att de behövde assistans av polis och hur visste polisen att det inte behövdes polisassistans om de inte får prata med varam?

Vad skulle ambulansen gjort med informationen att mannen är farlig när polisen ändå inte vill assistera?

1) Det var det jag försökte belysa.

2) Polisen vill antagligen gärna assistera, det är inte polis i operativ tjänst på fältet som ansvarar för att SOS alarm och polismyndigheten inte delger ambulansen information om ”flaggade” adresser.
Citera
2025-09-22, 04:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kyrkoklocka
När en person mår psykiskt dåligt och söker hjälp för det (eller anhörig söker hjälp å personens vägnar) så ska den fan tacksamt ta emot den hjälpen som erbjuds, göra som den blir tillsagd om den ska ha en chans att tillfriskna/förbättras.
På samma sätt som inom den somatiska vården så följer inte alltid patienterna läkarens ordinationer.

Gör man som doktorn säger blir det bättre.
Inget blir bättre av att man uppsöker sjukvård (eller psykvård) och sen skiter i att ta till sig information och behandlingsråd för att sedan behöva uppsöka vården igen för att problemen är kvar. Var och en ska även ta sin egen del i ansvaret för sin egen hälsa. Kan man inte det bör man få tvångsvårdas enligt min åsikt.

Det är enligt mitt tycke bättre att tvångsvårda en patient så den blir frisk, och sen inte kostar sjukvården mer, än att ha samma patient rännande in och ut som på klipp-kort och kosta fan-vet-vad utan resultat. Då sparas pengar och resurser som istället kan få gå till folk som faktiskt vill ha hjälpen och är tacksamma över chansen dom får.

På plats vårdas alla patienter respektfullt.
Man kan dra liknelsen om att man kan vara medlem i NMR på sin fritid så länge man ger likadan vård till invandrare som till svenskar och inte gör skillnad på patienterna på jobbet. Har för övrigt en kollega som är delvis aktiv i NMRs demonstrationer och hen jobbar kvar i ambulansen. Men det är OT här.

Steg ett är att lära sig att SKILJA sin arbetsroll från sitt privatliv. Och det behlver utomstående som du också kunna göra.
Arbetsrollen är just en "roll". Privatlivet är en annan roll.

Jobbet är den roll du ikläder dig när du klär på dig din arbetsuniform.
I arbetsrollen som skk, men även andra yrkesroller, är det mesta styrt av andra.

I min arbetsroll tycker jag sällan saker själv. Ärligt talat. Jag tycker som regionen vill att jag ska tycka.
Därför att det är just en arbetsroll. Mitt privatliv hör inte dit.

Vill regionen hänvisa till lagar om att jag under arbetstid ska behandla invandrare lika så gör jag väl det då. Svårare än så är det inte. Vad jag tycker privat hör inte dit.

Vad jag tycker om invandrare i mitt privatliv hör inte till jobbet. Och ska INTE höra till mitt jobb heller.

Inte heller vad jag i mitt privatliv tycker om bidragstagare, LSS-muppar, sossar & vänsterpartister, moderater & sverigedemokrater, white-trash-folk, narkomaner eller alkoholister, hör till mitt jobb.
Ingenting av det jag tycker i mitt privatliv hör till mitt jobb.

Jag får inte heller börja agera efter eget tycke hur som helst heller, eftersom allt som sker i mitt jobb ska vara evidensbaserat.
Inom ramarna för evidenabaserad vård har jag dock lite fritt spelrum när det gäller att göra bedömningar m.m.
Man är inte heller ensam om att bedöma patienters tillstånd. Jag arbetar i team med mina kollegor & utöver oss finns både läkare, primärjour & bakjour som också är delaktiga i beslut som fattas.

På mitt jobb behandlar jag människor evidensbaserat, och på det sätt som LAGEN samt arbetsplatsens policy kräver att jag ska behandla människor - inte efter egen vilja. Det kan vi vara klara med direkt.

Vi kan inte heller göra mer än det vi gör i jobbet, eftersom vi måste följa lagarna som styr hur vi ska jobba.
Så länge lagarna tillåter att farligt folk släpps ut kan vi inte göra mer.

Så länge tvångsvården (om vi ska hålla oss inom psykiatrin) ser ut som den gör, och kriterierna för att få lov att tillämpa tvångsvård ser ut som dom gör, kan inte ens läkarna göra mera heller.

Det krävs hårdare tag och lagändring om vi ska kunna förändra något.

Ett exempel är att kriterierna som idag är grunden för psykiatrisk tvångsvård slopas och/eller sänks så att tvångsvård kan tillämpas i flera fall.
Jag är fullt medveten om att detta även kan ha nackdelen att folk blir utsatta för tvångsvård i onödan, och finner det kränkande. Men jag ser hellre att man tar in en för mycket istället för att man missar någon som har ihjäl ens kollega dagen efter.

Alla som tvångsvårdas har dessutom juridisk rätt att överklaga. Vilket innebär att om någon då skulle "råka" åka in som inte behöver det så kan den personen i regel tala för sig själv och få det hävt.
Jag ser faktiskt hellre att man gör så, än att man har farligt folk ute i samhället.

Sjukvårdspersonal i Gävle slogs ner på psyk för ca ett år sen i tidningsartiklar.
Personal mördad på LSS-boende i TV-dokumentär.
Mördad ambulanspersonal i nyheterna just nu.
Poliser som beskjuts eller knivhuggs i tidigare nyhetsrapporter. Och fler lär det bli om inget ändras.

Människor som är för sjuka för att kunna fungera normalt ska enligt min åsikt hållas i förvar tills dess dom är att betrakta som ofarliga. Annars kanske fler får sätta livet till.

Det ligger inte i mitt intresse var du jobbar, men även om det inte är sjukvård, brandförsvar eller polis, vänligen betänk: Kanske du blir nästa att drabbas, eller nån av dina anhöriga, eller dina kollegor. Skulle du fortfarande villja "dalta runt" och tycka synd om förövarna då bara för att dom har en sjukdom i bakgrunden?

Jag köper att det inte är personens fel att den är sjuk. Men att låta sjuka personer förbli sjuka, och/eller inte förvara dom på rätt sätt är samhällets och vårdens fel. Ett fel som måste åtgärdas.

Det är sent och jag är för trött för ett fullvärdigt svar, men jag håller med dig om att psykiatrin borde vara mer frikostigt med LPT. Jag anser också att det ska användas i alla fall där det finns risk för allvarlig skada eller dödsfall oavsett om det är suicid eller som i det här fallet, mord.

Det daltas på tok för mycket inom psykiatrin. Det var inte bra som det var när vi hade mentalsjukhus, men att gå rakt emot och nästan förbjuda tvång och tvångsåtgärder är inte heller bra. Man måste kunna hitta en mellanväg.

Så långt är vi överens.

Din tro till psykiatriker och deras kompetens är dock uppe i det blå. Jag har inte träffat en enda psykiatriker som jag skulle benämna som kompetent, i bästa fall är de lyhörda men mer ofta än inte så är de bara arroganta översittare som tror sig kunna allt.

Ställ lite grundläggande frågor till en psykiatriker som tex "Vad är ett autistiskt meltdown?" eller "Hur påverkas nervsystemet av ett trauma?" och de kommer med extremt stor sannolikhet inte kunna ge ett korrekt svar.

Det enda de gör är att försöka behandla symtom med kemikalier, och det är därför som patienterna aldrig får någon hjälp som faktiskt fungerar.

På tal om kemikalier, mediciner, så vet inte ens forskarna hur dom fungerar. Det är baserat på gissningar och antaganden. Men frågar du en psykiatriker så säger dem att de vet exakt hur det fungerar, och det verkar även du tro att dem vet.

Ditt uttalande om att patienterna bara ska tacksamt ta emot hjälpen som erbjuds är ett kvitto på hur extremt okunnig du är på grundläggande psykologi. Det finns hundratals anledningar till varför psykiskt sjuka människor inte är kapabla till att ta emot hjälpen som erbjuds, om vi nu ska kalla symtomlindrande kemikalier för hjälp. Eller för den delen följa en vårdplan när de åker hem. Att du inte förstår att den problematiken ingår i deras handikapp säger mer om dig, än om dem.

Men absolut, det finns människor som blir hjälpta av mediciner och som inte klarar av att upprätthålla medicineringen utanför avdelningen och dessa ska givetvis inte släppas utan uppsikt om det riskerar att få allvarliga konsekvenser. Man skulle ju kunna lösa en sån situation med ÖPT och hemtjänsten exempelvis. Alternativt ett moderniserat mentalsjukhus.

Jag är väldigt bekant med de flesta lagarna och riktlinjerna inom psykiatrin, jag vet dock inte vem du är så jag kan inte uttala mig om dig och din arbetsplats. Men det jag kan uttala mig om är min lokala psykiatri och där efterföljs i princip inte en enda lag eller riktlinje. Man bryter mot tystnadsplikten, skötare ger patienter med LPT permissioner utan att rådfråga läkare, man visiterar inte varken packning eller patienter efter permission osv osv.

Jag står dock fast vid att jag tycker du har en vidrig människosyn, och att försöka försvara det med att du har en arbetsroll där du bara gör som du blir tillsagd? Jag saknar ord. Har du absolut noll ryggrad och yrkesstolthet? Skrämmande.

För att återgå till ämnet så skulle aldrig Li@m ha blivit utsläppt efter suicidförsöket. Ärligt talat tycker jag vi borde ha som i Usa, obligatoriskt inlåst i 72h efter ett försök. Gör man ett suicidförsök så betyder det att man nått bristningsgränsen, och en person som nått bristningsgränsen är inte psykiskt stabil.

Oftast är en suicidal person inte farlig för sin omgivning, men får personen inte hjälp så kan den till slut bli det - i synnerhet om suicidförsöken misslyckas/förhindras. Det uppstår en desperation inom personen som kan göra hen oberäknelig. Att inte kunna leva och att inte kunna dö är möjligen det värsta tillstånd en människa kan befinna sig i. Om man adderar svek från psykiatrin och systemet på det, då har du en tickande bomb.

Nån skrev förut att Li@m var förbannad för att suicidförsöket hade blivit avbrutet, det får mig att tänka att det var i det tillståndet han befann sig. Förmodligen kände han också att han inte fick någon hjälp från psykiatrin, att samhället bara avbröt försöket men lämnade honom ensam i lidandet. Att göra så, är att utsätta någon för psykisk tortyr. Det är riktigt jävla elakt, och samhället älskar att göra så mot människor som redan nått sin bristningsgräns.

De flesta avslutar "bara" sina egna liv i desperationen, men ibland slår det över åt det här hållet också.

Hur fruktansvärt det än är, så är det också helt logiskt.
Citera
2025-09-22, 05:14
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Jag har ringt 112 några gånger. Det har iofs då gällt polis och brandkår och aldrig ambulans men jag kan inte påstå att jag är speciellt imponerad av sos-alarm operatörerna. Tjänsten fungerar troligtvis lika uselt inom ambulans.
Att du inte blir imponerad av dem säger väl rätt lite om verksamheten generellt? Hur många samtal tar de emot/år? Hur många utryckningar görs?

Det är ju tyvärr så att det inte finns hur många bemannade ambulanser (eller polisbilar) som helst. Det är helt omöjligt att skicka en ambulans eller polis till varje enskild person som ringer 112 och ber om hjälp. Och det är ännu knepigare att skicka dem omgående.

Det är klart det finns larmoperatörer som gör felaktiga bedömningar precis som det finns läkare som opererar fel, som glömmer instrument i kroppen på den opererade, poliser som använder övervåld, begår mened, stjäl, råkar köra på folk i tjänsten osv osv.

När det handlar om människor finns det aldrig några garantier. Ingen är felfri. Det enda vi kan vara säkra på är att vi alla kommer dö förr eller senare. Med eller utan assistans.
Senast redigerad av Cineasten 2025-09-22 kl. 05:18.
Citera
2025-09-22, 05:16
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Och du tror att det räknas som att man har friska tankar när man vevar basebollträ på ambulansen?!
Nej det är inte friskt i betydelsen ett normalt, sunt, accepterat beteende men det behöver inte vara synonymt med att man är psykiskt sjuk, psykotisk eller dylikt heller.
Citera
2025-09-22, 05:35
Medlem
[quote=tessar|93027957]
Citat:
Ja, exakt, inga konstigheter med det.
Underligast är varför Liam inte tvångsvårdades (LPT) redan när han gett sig på ambulanspersonal med baseballträ och fördes till psyk.
Även LVU hade kunnat vara relevant.
[/clausul. för ålder och närstående, och de drabbade. kallas bubbla

Brodern har skrivit något på sin fb, hade man dömt honom till vård i stället för 8 månaders fängelse för det han gjorde sist hade detta aldrig skett
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in