Citat:
Ursprungligen postat av
Perkulatorkaffe
Det jag försökte framföra ett konstruktivt förslag på var hur situationen ska hanteras nu ifall Axelsson blir fälld. Och jag ser ingen annan som försöker komma med något.
Ett strängt ordfilter är ingen vidare lösning. Det håller jag med om. Det stympar forumet och löser inte problemet helt.
Men vilka andra alternativ finns det?
Vi kan tycka mycket hit och dit om hur lagarna ska se ut. Vi skriver svarta kapitel i det svenska rättsväsendets historia nu med åklagarprövningar och polisförhör för att Jomshof publicerar en streckgubbe och för dissekera nyanserna i olika offentliga uttalanden från politiker. Eller att åtala Jan Axelsson för 12 av 80 miljoner inlägg.
Den vill uttala sig offentligt om migration, religion, och etnicitet ska inte behöva göra grannlaga ordvalsbedömningar för inte riskera att hamna i häktescell nere på snuthäcken.
Så hela hetslagstiftningen borde snaras förpassas till skräphögen kombinerat med räfst och rättarting så att de som gjort sig skyldiga till högmålsbrott får långvariga kåksittningar utdelade.
Men det är inte situationen just nu. Och vi måste gilla läget och se vad som kan göras.
Ja, jag uppfattade att ditt förslag var att medlemmarna skulle anpassa sitt sätt att skriva. Men 80-90% av medlemmarna är alltid på rätt sida om alla lagar, med marginal. Och av de 10-20% som inte är det, så är det nog bara en mindre del som klarar att ändra på sig. Det finns medlemmar som skriver på fyllan och i ilskan, det finns medlemmar som jar olika diagnoser och inte kan hålla igen. Etc. Hur får man dem att anpassa sig?
Jag kom med ett förslag i form av att låta inrätta en ombudsman för sociala medier, nättidningar, etc. Och att den ombudsmannen får i uppdrag att ta emot anmälningar från allmänheten, bedöma dem, och vid behov föreslå att berörd nätpublikation raderar.
En annan möjlighet är att Flashback själva gör någon slags enkel sök- och lista-funktion på vissa känsliga ord eller fraser, kör den någon gång ibland i de delforum där det brukar förekomma HMf, och går igenom de infångade inläggen manuellt.
Men sen är min personliga uppfattning, att om ett inlägg - oavsett i vilken elektronisk publikation det görs - inte anmäls, trots att det finns flera, enkla sätt att rapportera, så borde det inte kunna leda till några påföljder för publikationens ansvarige. Som i det fall som nu gått till domstol, där anmälaren borde ha rapporterat inläggen istället för att polisanmäla.
Endast om en plattform vägrat radera något som strider mot någon lag bör det kunna bli rättssak.