2025-09-20, 11:52
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jag menar att det är idioter som resonerar och agerar som du enligt nedanstående som är orsaken till att Axelsson står åtalad men att du också måste få yttra dig fritt.
Du kanske missade mina andra inlägg i tråden

Citat:
Jag tycker verkligen inte att det här är något ärende för polisen, men jag är rätt besviken på hur Flashback har låtit rasistiska inlägg ta över helt och hållet. Det är tråkigt att se hur nästan varje tråd, oavsett om den handlar om godis, frimärken, politik eller elektronik, blir nedlusad med rasistsnack och riktigt fula ord. Jag minns inte att Flashback såg ut såhär på 2000-talet. Runt 2010 började det eskalera va? Är övertygad om att det är någon slags propagandaattack, snarare än en naturlig utveckling. Numera är många redan hjärntvättade, så det rullar ju på av sig självt.

Jag är helt för yttrandefrihet.
(FB) Är Sverige fortfarande en rättsstat?
Men någonstans måste det finnas en rimlig gräns, annars blir det bara långtråkigt i längden. Internet har förändrats mycket sedan 2000-talet. Det här snacket kanske upplevdes som “spännande” eller “coolt” då, men idag är det mest tjatigt och störande. Låt oss försöka höja nivån på Flashback lite grann, då blir det också lättare att slippa några av de värsta trollen

Edit: det jag försöker säga är att allting ska vara tillåtet att skriva och inte ha med lagen att göra.

Jag vill bara att Flashback som forum försöker höja nivån lite. Har ingenting med lagen att göra, bara att det är för mkt trams som gör stämningen tråkig. Det är allt.

Finns inte så många andra forum som liknar Flashback, ja inte något alls faktiskt.

Sen, vet jag inte vart alla jävla bananer kom ifrån, jag minns när jag diskuterade "hacking" och hur man odlar braj här i början på 2000talet. Det är liksom det som är Flashback, eller? Istället vlir man bombarderad med "följ lagen" "Lagen har aldrig fel" "Vi gillar inte fritänkare" "Betala skatt" "Hata invandrare"

Vafan hände?
Senast redigerad av Ultramember 2025-09-20 kl. 12:00.
Citera
2025-09-20, 11:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ultramember

Jag missade ingenting.

Faktum kvarstår, ditt sätt att resonera och agera är orsaken till att Axelsson är åtalad, du är en del av skeendet.

Citat:
Idioterna måste bort från forumet.

Du är emot yttrandefrihet för alla och av alla åsikter, det synsättet leder till den typ av åtal vi diskuterar i tråden.
Citera
2025-09-20, 12:21
Citat:
Jag missade ingenting.

Faktum kvarstår, ditt sätt att resonera och agera är orsaken till att Axelsson är åtalad, du är en del av skeendet.

Du är emot yttrandefrihet för alla och av alla åsikter, det synsättet leder till den typ av åtal vi diskuterar i tråden.

Jag är emot yttrandefrihet som går ut på att förtrycka och tysta fritänkare, absolut.

Det trångsynta mainstreamsamhället behöver knappast ytterligare plattform för att utöva sin inskränkthet på, och därför borde det göras nedslag på alla försök att använda yttrandefriheten till att inskränka den för andra. Idag är det i princip fritt fram för sådan skit.

Om man värnar ett klimat där det fria samtalet frodas, så fattar man detta.
Citera
2025-09-20, 12:22
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panimalos
Jag tycker inte hets, förtal, skvaller och annat om privatpersoner eller grupper som inte annars offentliggjorts har med yttrandefriheten att göra. Yttrandefrihetens grundpelare handlar om rätten att kritisera makten inte att lägga ut material om Allan Privatssons privata göranden, domar eller annat skit killen gjort som det finns massor av på forumet.

Yttrandefriheten innebär även det, så jag håller inte med dig, men eftersom åtalet här inte handiar om det vore det malplacerat att diskutera detta utförligt. Sägas skall dock att en viktig del i att granska makten är att granska den dömande makten och i det syftet behövs detaljerad insyn. Det kan mycket väl hända att Allan Privatsson blir oskyldigt dömd och det är därför högst olämpligt om staten generellt förbjuder allmänhetens insyn i hur rättsväsendet fungerar och i vad bevisen mot honom består i.

Det som idag räknas som hets mot folkgrupp utgör ingen hets utan är människor åsikter som de måste få uttalas och som inte skall bekämpas med våld. Det gör inte att människor slutar ha de åsikterna och att samhället blir en bättre plats. Det gör samhället till en mycket sämre plats eftersom det som inte människor får uttrycka med ord det uttrycker de med nävarna istället, och genom att själva se till att få utöva makt med våld och tvång, som de som nu har makten gör och som du förespråkar.

Åsikter bekämpas i en demokrati med andra åsikter i ett fritt meningsutbyte och en fri samhällsdebatt, vilket är vad Flashback står för, men inte våra politiker och vårt åklagarväsende.

De visar med åtalet mot Flashback att de bekämpar den fria samhällsdebatten och demokratin.
Citera
2025-09-20, 14:04
Medlem
zobras avatar
Citat:

Edit: det jag försöker säga är att allting ska vara tillåtet att skriva och inte ha med lagen att göra.

Jag vill bara att Flashback som forum försöker höja nivån lite. Har ingenting med lagen att göra, bara att det är för mkt trams som gör stämningen tråkig. Det är allt.

Finns inte så många andra forum som liknar Flashback, ja inte något alls faktiskt.

Sen, vet jag inte vart alla jävla bananer kom ifrån, jag minns när jag diskuterade "hacking" och hur man odlar braj här i början på 2000talet. Det är liksom det som är Flashback, eller? Istället vlir man bombarderad med "följ lagen" "Lagen har aldrig fel" "Vi gillar inte fritänkare" "Betala skatt" "Hata invandrare"

Vafan hände?

Du jämför alltså den avdelning och undergrupp som alltid har varit ganska infekterad, idag 2025 med två vitt skilda undergrupper från ditt nostalgiska minne för typ 20 år sedan och frågar varför dom diskussionerna och inläggen inte tycks kännas likadant i ditt huvud. Tror inte du behöver mer svar en så?
Citera
2025-09-20, 14:09
Medlem
Wahnsinns avatar
Hur kommer det sig att det inte dykt upp någon ny bild på Axelsson från rättegången, utan istället bara gamla arkivbilder från 90-talet? Är han inte fysiskt på plats eller är det förbjudet att plåta honom pga eventuellt skyddad identitet?
Citera
2025-09-20, 14:23
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det jag försökte framföra ett konstruktivt förslag på var hur situationen ska hanteras nu ifall Axelsson blir fälld. Och jag ser ingen annan som försöker komma med något.

Ett strängt ordfilter är ingen vidare lösning. Det håller jag med om. Det stympar forumet och löser inte problemet helt.

Men vilka andra alternativ finns det?

Vi kan tycka mycket hit och dit om hur lagarna ska se ut. Vi skriver svarta kapitel i det svenska rättsväsendets historia nu med åklagarprövningar och polisförhör för att Jomshof publicerar en streckgubbe och för dissekera nyanserna i olika offentliga uttalanden från politiker. Eller att åtala Jan Axelsson för 12 av 80 miljoner inlägg.

Den vill uttala sig offentligt om migration, religion, och etnicitet ska inte behöva göra grannlaga ordvalsbedömningar för inte riskera att hamna i häktescell nere på snuthäcken.

Så hela hetslagstiftningen borde snaras förpassas till skräphögen kombinerat med räfst och rättarting så att de som gjort sig skyldiga till högmålsbrott får långvariga kåksittningar utdelade.

Men det är inte situationen just nu. Och vi måste gilla läget och se vad som kan göras.
Ja, jag uppfattade att ditt förslag var att medlemmarna skulle anpassa sitt sätt att skriva. Men 80-90% av medlemmarna är alltid på rätt sida om alla lagar, med marginal. Och av de 10-20% som inte är det, så är det nog bara en mindre del som klarar att ändra på sig. Det finns medlemmar som skriver på fyllan och i ilskan, det finns medlemmar som jar olika diagnoser och inte kan hålla igen. Etc. Hur får man dem att anpassa sig?

Jag kom med ett förslag i form av att låta inrätta en ombudsman för sociala medier, nättidningar, etc. Och att den ombudsmannen får i uppdrag att ta emot anmälningar från allmänheten, bedöma dem, och vid behov föreslå att berörd nätpublikation raderar.

En annan möjlighet är att Flashback själva gör någon slags enkel sök- och lista-funktion på vissa känsliga ord eller fraser, kör den någon gång ibland i de delforum där det brukar förekomma HMf, och går igenom de infångade inläggen manuellt.

Men sen är min personliga uppfattning, att om ett inlägg - oavsett i vilken elektronisk publikation det görs - inte anmäls, trots att det finns flera, enkla sätt att rapportera, så borde det inte kunna leda till några påföljder för publikationens ansvarige. Som i det fall som nu gått till domstol, där anmälaren borde ha rapporterat inläggen istället för att polisanmäla.

Endast om en plattform vägrat radera något som strider mot någon lag bör det kunna bli rättssak.
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2025-09-20 kl. 14:26.
Citera
2025-09-20, 14:24
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wahnsinn
Hur kommer det sig att det inte dykt upp någon ny bild på Axelsson från rättegången, utan istället bara gamla arkivbilder från 90-talet? Är han inte fysiskt på plats eller är det förbjudet att plåta honom pga eventuellt skyddad identitet?
Han medverkade väl via videolänk?
Citera
2025-09-20, 16:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Du jämför alltså den avdelning och undergrupp som alltid har varit ganska infekterad, idag 2025 med två vitt skilda undergrupper från ditt nostalgiska minne för typ 20 år sedan och frågar varför dom diskussionerna och inläggen inte tycks kännas likadant i ditt huvud. Tror inte du behöver mer svar en så?
Jag skrev:
Citat:
Jag tycker verkligen inte att det här är något ärende för polisen, men jag är rätt besviken på hur Flashback har låtit rasistiska inlägg ta över helt och hållet. Det är tråkigt att se hur nästan varje tråd, oavsett om den handlar om godis, frimärken, politik eller elektronik, blir nedlusad med rasistsnack och riktigt fula ord. Jag minns inte att Flashback såg ut såhär på 2000-talet. Runt 2010 började det eskalera va? Är övertygad om att det är någon slags propagandaattack, snarare än en naturlig utveckling. Numera är många redan hjärntvättade, så det rullar ju på av sig självt.

Jag är helt för yttrandefrihet.
https://www.flashback.org/t3694560
Men någonstans måste det finnas en rimlig gräns, annars blir det bara långtråkigt i längden. Internet har förändrats mycket sedan 2000-talet. Det här snacket kanske upplevdes som “spännande” eller “coolt” då, men idag är det mest tjatigt och störande. Låt oss försöka höja nivån på Flashback lite grann, då blir det också lättare att slippa några av de värsta trollen.
Citera
2025-09-20, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Yttrandefriheten innebär även det, så jag håller inte med dig, men eftersom åtalet här inte handiar om det vore det malplacerat att diskutera detta utförligt. Sägas skall dock att en viktig del i att granska makten är att granska den dömande makten och i det syftet behövs detaljerad insyn. Det kan mycket väl hända att Allan Privatsson blir oskyldigt dömd och det är därför högst olämpligt om staten generellt förbjuder allmänhetens insyn i hur rättsväsendet fungerar och i vad bevisen mot honom består i.

Det som idag räknas som hets mot folkgrupp utgör ingen hets utan är människor åsikter som de måste få uttalas och som inte skall bekämpas med våld. Det gör inte att människor slutar ha de åsikterna och att samhället blir en bättre plats. Det gör samhället till en mycket sämre plats eftersom det som inte människor får uttrycka med ord det uttrycker de med nävarna istället, och genom att själva se till att få utöva makt med våld och tvång, som de som nu har makten gör och som du förespråkar.

Åsikter bekämpas i en demokrati med andra åsikter i ett fritt meningsutbyte och en fri samhällsdebatt, vilket är vad Flashback står för, men inte våra politiker och vårt åklagarväsende.

De visar med åtalet mot Flashback att de bekämpar den fria samhällsdebatten och demokratin.
Jag skall hålla mig kort eftersom det är lite OT:
Jag har sett massor av fall på forumet där man försökt med allt man kan för att oskyldiga skall fällas. Jag läste en gång i media att "på Flashback är man alltid skyldig även om man friats". Så jag tror på goda grunder att man gör mer skada än nytta, speciellt för privatpersonen det gäller.

Till saken:
Man kan ha olika åsikter om HMF och jag tillhör dem som tycker det är onödigt att hålla på med sådant dravel och sedan kalla det yttrandefrihet. Nu är det så att lagen finns och då skall den efterlevas. Det är på tiden med lite action i frågan så att folk stävjar sig framöver.
Citera
2025-09-20, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Det jag försökte framföra ett konstruktivt förslag på var hur situationen ska hanteras nu ifall Axelsson blir fälld. Och jag ser ingen annan som försöker komma med något.

Ett strängt ordfilter är ingen vidare lösning. Det håller jag med om. Det stympar forumet och löser inte problemet helt.

Men vilka andra alternativ finns det?

Vi kan tycka mycket hit och dit om hur lagarna ska se ut. Vi skriver svarta kapitel i det svenska rättsväsendets historia nu med åklagarprövningar och polisförhör för att Jomshof publicerar en streckgubbe och för dissekera nyanserna i olika offentliga uttalanden från politiker. Eller att åtala Jan Axelsson för 12 av 80 miljoner inlägg.

Den vill uttala sig offentligt om migration, religion, och etnicitet ska inte behöva göra grannlaga ordvalsbedömningar för inte riskera att hamna i häktescell nere på snuthäcken.

Så hela hetslagstiftningen borde snaras förpassas till skräphögen kombinerat med räfst och rättarting så att de som gjort sig skyldiga till högmålsbrott får långvariga kåksittningar utdelade.

Men det är inte situationen just nu. Och vi måste gilla läget och se vad som kan göras.
Menar du allvar (det fetade)?
Om det är så mycket olagligt att ett ordfilter stympar forumet är det inte mycket till forum.
Citera
2025-09-20, 22:27
Medlem
Citat:
Jag missade ingenting.

Nej!
Orsaken till åtalet är att han inte raderat olagliga inlägg.

Andra stycket:
Menar du att kravet på att få bort tramsiga invandrarinlägg och andra drivor av forumförstörande skit som man måste plöja igenom om man följer en tråd är att vara emot yttrandefrihet? I så fall tycker jag du skall tänka ett varv till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in