Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Jag sa aldrig att hon mår bra under konfrontationer a, däremot så kanske hon kan hålla masken under den korta tiden
Jag tycker bara inte att man ska uttala sig om andra människors lidande om man inte själv går i personens skor
Citat:
Ursprungligen postat av
Bertil87
Men det säger ingenting, att hon kan springa i några sekunder eller gå efter gäddorna medans hon filmar betyder inte att hon är frisk, hon kan ha det jävligt kämpigt när kameran inte är på
Absolut, att veta exakt hur någon mår är i praktiken omöjligt. Endast den som själv bär känslan kan säga det med hundraprocentig säkerhet. Men det gäller ju åt båda håll. Du och många med dig har en märklig förmåga att nonchalera anhörigas lidande. Ingen av er sitter i deras skor och vet vad som pågår under huden.
Samtidigt är det tydligt att anhöriga ofta tvingas spela efter Dumpens följares pipa. Om de inte gör det, om de inte agerar precis som pöbeln kräver så drabbas de av konsekvenser som är både hårda och orättvisa. Det är en verklighet ni tycks ha svårt att ta in.
Du menar att hon kanske mår så dåligt mellan sina inspelningar och framträdanden, att hon inte är pigg nog för att sitta i en rättssal. Visst, det kan vara så. Men det går åt andra hållet också. Hon kanske mår mycket bättr än vad hon ger sken av. Allt detta visar bara på hur komplicerat det är att bedöma någon annans tillstånd utifrån några ytliga intryck eller klipp på sociala medier.
Alla kan sitta och spekulera om hur en människa mår, och om hon talar sanning eller ljuger om sitt mående. Men i slutändan finns det bara en som faktiskt har facit, och det är hon själv.
Det man däremot bör ta i beaktande när man spekulerar, är vem det är man pratar om. I det här fallet en person med ett långt förflutet av lögner och manipulation. Det är inte någon liten parentes, utan ett mönster som upprepat sig gång på gång.
Jag påstår varken att hon mått bra eller dåligt under sin behandling. Jag har inte suttit vid hennes köksbord under den tiden, så jag kan inte ge någon rättvis eller heltäckande bild av hennes hälsa.
Men vad man kan göra är att utgå från det hon själv har visat upp offentligt och väga det mot det vi vet om hennes person. Och tyvärr är det så, att under större delen av sitt liv har hon gång på gång visat att hon inte haft några problem med att ljuga och manipulera sin omgivning. Samtidigt har hon som offentlig person visat upp en fasad där hon trots sitt påstådda dåliga mående ändå klarar av väldigt mycket. Den kombinationen, hennes historik och den offentliga bilden, gör att det ofta ser ut som att vi har att göra med ännu ett fall av skarvad sanning.
Varför tror du hon lägger in en brasklapp till Aftonbladet i sitt meddelande? Jag tror att det är precis samma gamla visa igen, ett försök att manipulera sina följare och sin omgivning.
Ta det där med Aschberg som exempel. Han hörde av sig en gång under förra rundan med cellgifter, och ja, oturligt nog råkade det vara när hon satt hos läkaren. Något han omöjligt kunde veta. Den andra gången ringde han inte ens henne, utan hennes advokat. Och det var advokaten som, i sin tur, råkade nå henne när hon var hos läkaren.
Men när hon berättar det så vinklas det på ett sätt som gör att det låter som att hon blir förföljd, trakasserad, nästan jagad i dörren till onkologen. Och det är där det skiner igenom. Hon vill gärna ha ett drev från Aftonbladet, något att kunna gråta ut om, för att väcka mer sympati.
Det är ett mönster. Samma sak, om och om igen. Och det är väl just det som gör att man inte kan bortse från att det är mer strategi än slump i hennes agerande.