2025-09-11, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av podofil1981
Helt rätt att det inte spelar så stor roll vilken kamera du har.

Jag har bland annat en Rolleicord art deco från 1935 som jag tagit väldigt fina bilder med. Har även en Leica IIIa från 1939 som jag också tagit fina bilder med.

Har även nyare kameror som exempelvis en Canon Eos 1dx mark III samt ett antal nyare Leica M kameror, men trots det så tycker jag bättre om mina äldre Leicas samt Rolleicord och Rolleiflex kameror där jag måste engagera mig mer och arbeta mer aktivt.

Sedan beror det ju också på vad man tänkt fotografera. Sportfoto är ju svårare med en Rolleiflex än med en Canon Eos R1 tex, även om jag fotograferat en beach volleyboll final med min Leica M246 + ett objektiv från sent 30-tal.

Vad kul att du också fotograferar med analoga kameror, ja man måste arbete mer aktivt med dom. Men TS efterfrågar ju digitala kameror, och där är vi väl överens om att det inte spelar någon roll vad det är för kamera. Bara den kan ta bilder.
Citera
2025-09-11, 15:27
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Vad har du tänkt fotografera? Det är ofta bättre att satsa mer pengar på objektiven än på själva kameran i sig.

Ja, det jag snubblar förbi i farten under en feriedag! Jag tänker testa en Canon ESO 2000D och antagligen förlora mig i de alla omöjliga navelskåderi-funktioner som finns!
Citera
2025-09-12, 04:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obolensky
Ja, det jag snubblar förbi i farten under en feriedag! Jag tänker testa en Canon ESO 2000D och antagligen förlora mig i de alla omöjliga navelskåderi-funktioner som finns!

Canon Eos 2000d kan nog vara ett bra val för att börja fotografera.
Satsa på ett lite bättre objektiv än kit-objektivet.
Citera
2025-09-13, 07:04
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:

Tack. Tipsa mig om ett ”allround-objektiv” bättre än ”kit-objektivet”.
Citera
2025-09-13, 12:01
Medlem
Citat:
Tack. Tipsa mig om ett ”allround-objektiv” bättre än ”kit-objektivet”.

Jag har exempelvis en EF 70-200mm f/4L IS USM som jag är nöjd med.
Jag har även en EF 70-300MM F/4-5.6L IS USM som jag är ännu mer nöjd med.

EF 24-70mm f/2,8 L II USM är ett annat fint objektiv som skulle passa dig.

Sedan behöver man ju inte ha ett L objektiv, och kommer då mycket billigare undan.

Eftersom jag mest tar porträtt så föredrar jag fasta teleobjektiv. Till min Canon har jag exempelvis en EF 135mm f/2L USM samt en EF 85mm f/1,4L IS USM som är perfekta porträttobjektiv.
Citera
2025-09-14, 00:53
Medlem
systems avatar
Citat:
Vilken digital kamera för c:a 3000:- ska jag börja min fotokarriär med?
Det beror på vad du önskar och vad du avser att göra.
Citera
2025-09-14, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overpass
i fototidningar finns ofta jämförelser mellan olika kameror, där de jämför olika egenskaper.

Själv kör jag bara på auto, och oftast med makroobjektivet. Hade tidigare en Nikon D80, och ett Tamron-objektiv, det blev jättefina bilder med fin bakgrund. Tyvärr slutade den att fungera och jag skickade in den till Nikon, den kom tillbaka jättesnabbt och jag blev glad, tills jag fattade att det var för att de inte hade gjort något med den. Den blev inte reparerad för att reservdelarna som behövdes inte fanns. Köpte en ny kamera, Nikon det också, 700 eller 7500, kommer inte ihåg vad den heter, gillar inte bakgrunderna som blir med samma Tamron makroobjektiv. Färgerna är inte heller desamma. Men ibland blir det en bra bild. Går dock fortfarande och önskar min gamla kamera tillbaka.

Så man får sina favoriter.

Det viktigaste för att få en bra bild är rätt komposition.

Nikon D80 har en CCD-sensor, och den ger väldigt fina färger direkt ur kameran. Jag hade en sådan kamera i många år, och när jag tittar på bilderna från den tiden ser jag att det är fantastiska färger.
Citera
2025-09-14, 01:31
Medlem
Citat:

Är inte 2000D Canons billigaste digitala systemkamera? Jag skulle definitivt gå upp i pris och köpa något som är trevligare att använda. Nikon D5600 som nämns här är en mycket bättre kamera att använda. Kitobjektivet (18-55 VR) är också mycket bra och har stabilisering. Den gör OK video och har touchscreen.
Citera
2025-09-14, 04:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharkimedes
Är inte 2000D Canons billigaste digitala systemkamera? Jag skulle definitivt gå upp i pris och köpa något som är trevligare att använda. Nikon D5600 som nämns här är en mycket bättre kamera att använda. Kitobjektivet (18-55 VR) är också mycket bra och har stabilisering. Den gör OK video och har touchscreen.

Jo det stämmer, men som nybörjare är det ändå inget dåligt val. Speciellt inte om man köper en begagnad, och istället satsar på några bättre objektiv.
Sedan finns det förstås betydligt bättre kameror än 2000D.

På tal om CCD sensorer, så har jag en Nikon D40 ger väldigt fina färger.
Jag har även en Leica M8, och jag är väldigt förtjust i filerna från denna kamera med sensor från Kodak.
Många är förtjusta i Leica M9 (det är jag också) men filerna från M8 är i mina ögon snäppet vassare. Lite varmare bilder än M9:an direkt ur kameran.
Senast redigerad av podofil1981 2025-09-14 kl. 04:29.
Citera
2025-09-16, 20:23
Medlem
Obolenskys avatar
Citat:
Jag har exempelvis en EF 70-200mm f/4L IS USM som jag är nöjd med.
Jag har även en EF 70-300MM F/4-5.6L IS USM som jag är ännu mer nöjd med.

EF 24-70mm f/2,8 L II USM är ett annat fint objektiv som skulle passa dig.

Sedan behöver man ju inte ha ett L objektiv, och kommer då mycket billigare undan.

Eftersom jag mest tar porträtt så föredrar jag fasta teleobjektiv. Till min Canon har jag exempelvis en EF 135mm f/2L USM samt en EF 85mm f/1,4L IS USM som är perfekta porträttobjektiv.

Om du skulle råda en nybörjare - som jag - till ett enda allround-objektiv av de du beskriver ovan, vilket blir det då?
Citera
2025-09-17, 04:28
Medlem
Citat:
Om du skulle råda en nybörjare - som jag - till ett enda allround-objektiv av de du beskriver ovan, vilket blir det då?

Ett enda allround-objektiv finns kanske inte, men för mig har mitt EF 70-300MM F/4-5.6L IS USM fungerat utmärkt, och täckt de behov jag haft.
Men som sagt, jag tar ju mest porträtt.

Det finns dock ett EF 28-300mm f/3,5-5,6L IS USM som skulle passa till det mesta. Det är ett gammalt objektiv som ibland går att hitta begagnat. Det är dock fortfarande ganska "dyrt" samt ganska tungt.

Jag förstår dock vad du menar. Som nybörjare vill man oftast bara ha ett "allroundobjektiv", men man inser snart att detta inte finns. Åtminstone inte om du ska få en hyfsad bildkvalitet, även om dagens zoomar är betydligt bättre än gårdagens.

Känner du ingen som du kan låna några objektiv och kamera av och testa?
Citera
2025-09-19, 05:21
Medlem
Citat:

Nu har Sigma kommit med en 20-200 mm som kanske kan vara något för dig.

https://www.youtube.com/watch?v=Yj1G_ujTwGI

Finns dock inte till Canon än, men som L och Sony fattning.
Senast redigerad av podofil1981 2025-09-19 kl. 05:24.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in