Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-17, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Var Tyler Robinson ihop med sin manliga rumskamrat, tyckte jag jag läste någonstans?

Ja, enligt hans mamma så var de ett par, han ska tydligen även ha kallat sin rumskamrat för "my love" i den konversation som överlämnades till polisen .

Det mesta som ploppat upp i media tycks komma härifrån

Vet inte om någon admin vill klistra in det i trådstarten som ... åtalet. eller anmälan eller nått (vad är motsvarigheten i sverige, FUP, "polisanmälan", åtalsunderlaget. aja.

The State of Utah, by and through the Utah County Attorney’s Office, charges the
defendant with the commission of the following offense(s):

https://atty.utahcounty.gov/cms/uplo...49872215e3.pdf
Citera
2025-09-17, 17:02
Medlem
Citat:
Hur vet du att han är vänster? Motivet kanske är Kirks syn på transsexuella.

Hans mammas utalande blandannat.

Citat:
The Washington County Investigation.
On the evening of September 11, 2025, as law enforcement continued their investigation,
Tyler James Robinson, went to the Washington County Sheriff’s Office with his parents and a
family friend to turn himself in.
Robinson’s mother stated the following to police. On September 11, 2025, the day after
the shooting, Robinson’s mother saw the photo of the shooter in the news and thought the shooter
looked like her son. Robinson’s mother called her son and asked him where he was. He said he
was at home sick and that he had also been at home sick on September 10th. Robinson’s mother
expressed concern to her husband that the suspected shooter looked like Robinson. Robinson’s
father agreed.

Robinson’s mother explained that over the last year or so, Robinson had become more
political and had started to lean more to the left – becoming more pro-gay and trans-rights oriented.
She stated that Robinson began to date his roommate, a biological male who was transitioning
genders. This resulted in several discussions with family members, but especially between
Robinson and his father, who have very different political views. In one conversation before the
shooting, Robinson mentioned that Charlie Kirk would be holding an event at UVU, which
Robinson said was a “stupid venue” for the event. Robinson accused Kirk of spreading hate.

https://atty.utahcounty.gov/cms/uplo...49872215e3.pdf
Citera
2025-09-17, 17:19
Medlem
Mad monks avatar
Citat:
Hur vet du att han är vänster? Motivet kanske är Kirks syn på transsexuella.

Han hade som sagt relation med en transperson det skriker inte direkt höger här. Motivet är för mig glasklart han hatade Kirk för han var ett hot mot såna som han. Givetvis var det inte så men i en dåres hjärna fylld med hatretorik från vänstern.
Citera
2025-09-17, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Nej, de är överrepresenterade vad gäller våldsdåd.
Även om det vore sant (orkar inte kolla upp massa statistik) så spelar det ingen roll, det finns få grupper där våld är det utmärkande draget, av alla vänsterfolk är det ändå få som brukar våld, likaså bland högerfolk, sen om den ena gruppen är mer representerade än den andra är inte poängen.

Citat:
Vilka ord som helst kan trigga en sjuk förvriden hjärna. I detta fall så var det argumentation för kärnfamiljen som fick en vänsteraktivist att mörda. Mördaren var visst särskilt extrem vad gällde s.k. hbtq-frågor. Vilket väl bekräftades då han hade en homosexuell relation. Märkligt att det alltid verkar vara vänsterterrorister överdrivet engagerade i just transsexualism som begår dessa mord. Man måste nog börja betrakta det som en psykisk sjukdom i allmänhet.
Det är väl inte så märkligt att det är vänster som är engagerade i transsexualism? Högern gör ju allt för att svartmåla transsexualism så det är ganska självklart att det är vänstern som pratar för de frågorna. Sen kan man väl undra varför höger och vänster är uppdelade i vissa frågor, har väl med att högern vill bevara seder, moral och bruk, medan vänster är mer öppna för förändring.

Citat:
Nåväl, han kommer säkert ha kul med att sitta isolerad på death row i några år innan han får nackskott.
Ja, där kan jag hålla med. Tror att det är värre att sitta och vänta på att bli dödad än att få livstid. Han vet ju aldrig när dagen kommer så då får han våndas.
Citera
2025-09-17, 17:53
Medlem
Carrocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grodologen
Med den åsikten, så står du inte moraliskt högre än Tyler Robinson, själv.

Det är två helt olika saker att dömas till döden efter en rättsprocess eller att mörda en oskyldig individ.
Citera
2025-09-17, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Man kan också fundera över hur mycket av den ”hatretorik” som han uppfattat att Kirk ägnade sig åt som kommer från förstahandsuppgifter (att mördaren själv lyssnat på Kirk), kontra andrahandsuppgifter (att mördaren utgått från selektiva citat/klipp som satts ihop av aktivister).

Även utvalda klipp i en samling, förutsatt att de inte är redigerade eller förfalskade, är fortfarande förstahandsuppgifter. I synnerhet i de fall man dessutom kan hänvisa till och påvisa ursprungskällan. Hur du inte kan förstå det är obegripligt.
Citera
2025-09-17, 19:35
Medlem
Doktordonkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triswe
Motivet är förmodligen helt enkelt så att en Trump MAGA-supporter ville skydda Trump från Kirk och skylla på vänstern genom att rista in konstiga budskap på kulorna.
Case Closed.

Intressant teori. Inte omöjlig alls.
Det finns nått mycket intressant och positivt med MAGA som slaktar MAGA, kan inte förnekas. :-)
Citera
2025-09-17, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Har du något exempel på hans "aggressiva uttalanden"?

Jag har långt ifrån sett eller hört allt Kirk har sagt men i debatter jag sett så har han alltid varit munter samt artig och trevlig mot sina motståndare, även i de fall de varit otrevliga och nedlåtande mot honom.

Eller menar du att om någon uttrycker en avvikande åsikt så är han eller hon aggressiv per definition även om det sägs i en lugn och sansad ton?

Själv är jag t ex för kärnkraft men om någon säger till mig att han/hon absolut inte ha kärnkraft så tolkar jag inte det som aggresivt ifall inte personen skriker ut sina argument och gör hotfulla åtgärder mot mig.

Tja, att kalla Biden för korrupt tyrann som borde sitta i fängelse eller få dödstraff skulle jag väl tycka är synnerligen aggressivt. Det finns många fler exempel, så om du inte hittat några så har du nog inte ansträngt dig tillräckligt. Vad du väljer att tolka som aggressivt är inte relevant eftersom det inte är ett allmängiltigt rättesnöre.
Citera
2025-09-17, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldBlueTooth
Ja det låter som den mest troliga motivbilden. Det är ju ironiskt att i slutändan kommer mordet enbart att öka den typen av motsättningar som mördaren ville stoppa.

Ja, det tycker jag också, som sagt. Att det dessutom är ett agg från honom personligen gentemot Kirk och hans anti-hbtq uttalanden tycker jag också är tämligen klart. Det framgår också av konversationen med hans partner. Jag tror heller inte han hade någon längre tanke över vad följdverkningarna med ökade motsättningar skulle bli.
Citera
2025-09-17, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doktordonka
Intressant teori. Inte omöjlig alls.
Det finns nått mycket intressant och positivt med MAGA som slaktar MAGA, kan inte förnekas. :-)

Det florerar även en del teorier online om att han skulle vara en syndabock och att det skulle kunna handla om att Kirk varit mer negativ mot Israel på senaste och ytterligare en teori är att det kunde handla om att Kirk skulle vara mer värd för Trump död än levande (pga att Kirk varit drivande mot offentliggörande av Epstein-filerna mm och på sikt skulle kunna bli en belastning för Trump lite som tex Candace Owens blivit en aning).

Personligen så tror jag att det mest troliga är att Robinson utfört dådet själv och det pga ett hat mot Kirk.

Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Han har säkert citerat bibelcitaten korrekt så att påstå att det är hatretorik håller förstås inte. Vänsterextremisterna som har problem med bibelcitat har konstigt nog aldrig problem med mycket värre saker i koranen. Oavsett detta måste dessa skrifter få citeras och man har religionsfrihet även om någon annan tolkar texterna annorlunda.

Citat:
Ursprungligen postat av MrMario
Att framföra resonemang från bibeln om homosexuella etc. är knappast hatretorik, det är kristen konservativ retorik. Man kan förstås tycka vad man vill om det, och personligen så tycker jag homosexuella ska ha samma rättigheter som alla andra frånsett rätten att gifta sig, men det är ju en fis i rymden jämfört med all negativt snack som det råder om vita heterosexuella män.

Och man får säga precis vad man vill utan att det rättfärdigar att man ska mördas. Vänstern tar i från tårna för att hitta nått, ur svensk synpunkt, tvivelaktigt Kirk sagt för att ursäkta mordet. Men de glömmer också att USA har en stor konservativ kristen befolkning, ska då vänstern få döda 25% av amerikanska befolkningen för att de har förkastliga åsikter jämfört med vad gemene man tycker på södermalm?

Håller helt med angående att citera skrifter, oavsett hur galna citaten är eller hur galna ens åsikter är (oavsett läger) så måste man få tycka det man vill och även uttrycka det utan att mördas.

Jag har inte sett någon talesperson för vänstern rättfärdiga eller ursäkta mordet däremot.
Många har dock påpekat att Kirk till och från haft en "aggressiv" retorik. Däremot finns det absolut i kommenterar i sociala medier en hel del där folk firat hans död, vilket naturligtvis är smaklöst. Men den typen av hat ser man ju precis lika mycket i kommentarsfält överlag när det handlar om vänsterfolk, invandrare, homosexuella, transpersoner, judar, araber etc. Aggressiva nättroll finns överallt.

Om man däremot ser till framstående och högt uppsatta som har aggressiv retorik så är det utan tvekan högern som är mest drivande, både i Sverige och USA (som tidigare exempel).

Jag ska erkänna att Kirk enbart varit i min periferi, så jag har bara sett små klipp på Youtube tidigare, men efter att ha googlat lite så finns en del saker som Kirk sagt som säkert många tolkar som hatretorik:
https://www.advocate.com/politics/charlie-kirk-anti-lgbtq-quotes#rebelltitem5
Citera
2025-09-17, 21:43
Medlem
JayJayAdamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hyenaedition
Detta är en mycket bra poäng.

Det som CK själv har sagt och gjort stämmer inte alls överens med den bild som extremvänstern försökt förmedla. Den här sortens uppvigling och förtal har konsekvenser. De har i princip ritat en måltavla på CK och bara väntat på att någon galning ska trycka av ett skott. Jag hoppas på ett tydligt ansvarsutkrävande. Risken är att om det uteblir kommer det leda till både copycats och hämndaktioner från högern.

Precis. Vår Transälskande furry-mördare hade nog inte ägnat många timmar eller ens minuter åt att faktiskt lyssna på CK. De flesta som avskyr och nu firar mordet kan omöjligt ha gjort det.
Jag tror snarare att man var tvungen att hata CK eller åtminstone låtsas att hata honom för att ingå i gemenskapen.
Var säkert både en trend och tävling att hata honom så mycket man kunde för att öka i popularitet, få rygggdunks och likes på Reddit.

Jag har dessvärre lyssnat en hel del på honom. Speciellt när han var mindre etablerad, djupt engagerad i MAGA och i princip enbart ägnade sig åt att sätta upp ett bord och svara på frågor, ha kortare debatter med studenter och då och då hade ett par större sammankomster i skolornas Aula/större rum för föreläsningar bland annat tillsammans med Candance Owens.

Det fanns mycket som jag inte höll med CK om, speciellt desto större han blev.
Bland annat är han snäppet för konservativ, kristen och lite för svart/vit för min smak. Sedan hans syn och åsikt på Israel och Israel/Palestinakonflikten stod vi långt ifrån varandra. Där var han väldigt svart/vit och levde i förnekelse. Förmodligen fanns han på deras lönelista.

Jag har inga problem att se eller erkänna hur vidriga och skrupelfria de visst sedan det grundades, deras militär (IDF) och invånare Israel har. Speciellt de inavlade radikala Israeliska bosättarna.
Precis som att jag har inga problem se eller erkänna hur Palestinier och Hamas hat är så djupt rotad i kulturen, uppfostran och samhället men jag har fått allt mer förståelse för deras hat och metoder efter allt de har utsatts för i hundra år av Zionister. De är lite som snapphanarna. Enkla människor som försöker stå emot en avancerad stormakt.
Jag hade med hatat den grupp som jag och min familj välkomnat till vår gård vi ägt i minst 3-4 generationer för att sedan bli utkastade under vapenhot eller ständigt fått vår egendom förstörd.
Israel är en stor faktor till varför Europa fylldes med muslimer pga hur de destabiliserar och startar konflikter bland grannländers men det är en annan diskussion.

CK vad duktig på att backa upp sina påståenden med studier och fakta från legitima källor.
Han var en stor beundrare av Thomas Sowell, precis som jag, och citerade honom, hans arbete och studier flitigt. CK var emot konceptet ”ras”’ och tyckte att personer skulle dömas utifrån sin karaktär, handlingar och åsikter och inte få för- eller nackdelar utifrån deras hudfärg, etnicitet, kön eller sexuella läggning.
Folk hade en tendens att ignorera detta och istället fokusera på hans kritik mot svarta amerikaner och den Björntjänst den amerikanska regeringen och demokraterna gjorde dem. Han backade oftast upp sina argument med studier från FBI, polisen, diverse studier och liknande vilket gjorde honom till rasist enligt hans meningsmotståndare och svans av hatare.
Det var förmodligen dessa som den transälskande furryn som mördade CK fick sin info och byggde sitt hat på. Förmodligen via Reddit som kryllar av vänsterradikala, Furries, Trans och “trans allies”.
Citera
2025-09-17, 22:19
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fringe44
Även utvalda klipp i en samling, förutsatt att de inte är redigerade eller förfalskade, är fortfarande förstahandsuppgifter. I synnerhet i de fall man dessutom kan hänvisa till och påvisa ursprungskällan. Hur du inte kan förstå det är obegripligt.

Det är precis det jag far efter.

Om man exempelvis bara hör honom citera en bibelpassage som menar att homosexuella bör stenas till döds, men inte av kontexten förstår att han gör det som ett svar på en fråga som ställts om huruvida homosexualitet är en synd eller ej (och klippet dessutom avslutas innan hans förtydligande om att det självfallet inte ska tolkas bokstavligt) så kommer man att få en annan bild av hans syn på homosexuella än om man bemödar ta sig tid och lyssnar på när han får brodera ut sina resonemang, exempelvis som i klippet nedan:

https://youtu.be/FJmcqjP8mhk?feature=shared
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in