2025-09-16, 22:17
Moderator
Lobengulas avatar
Inte så vanligt på svenska hotell men finns på Radisson Göteborg, kanske finns det fler? Annars vanligt på amerikanska hotellkedjor som Hilton, Hyatt, Intercontinental, Marriot etc etc.

Konceptet är alltså som flygplatslounger, om man betalar för ett rum som inkluderar lounge eller om man har superstatus på hotellkedjan så får man tillgång till loungen. Dessa kan variera kraftigt i kvalitet där de bästa har frukost, afternoon tea och cocktail och tilltugg. Andra är mer torftiga. På vissa hotell kan man köpa 24h tillgång till loungen för 500-600 kr. Det kan låta mycket men om inte frukost ingår i rummet så kan man få det i loungen, på kvällen finns tilltugg och öppen bar under cirka 2h där man kan frossa. Räkna ihop kostnad för frukost på morgonen och några glas vin med tilltugg på kvällen så går det ihop.

Jag har testat många lounger och en del är riktigt bra, om man inte är superhungrig så kan man lätt klara av middagen med några glas vin på cocktailtimmarna (brukar vara kl 18-20) typ. Jag har noterat att det är populärt bland barnfamiljer som slipper sitta i en formell restaurang och barnen kan dricka läsk och äta snack till dess att de storknar.

Jag bor oftast på Intercontinental och överlag har de mycket bra lounge: Kyiv, Budapest, Warszawa, Wien. Hyatt Belgrad är en av de sämsta jag besökt, fanns knappt chips.

Vad är era erfarenheter? Är det värt det?
Citera
2025-09-16, 23:48
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lobengula
Inte så vanligt på svenska hotell men finns på Radisson Göteborg, kanske finns det fler? Annars vanligt på amerikanska hotellkedjor som Hilton, Hyatt, Intercontinental, Marriot etc etc.

Konceptet är alltså som flygplatslounger, om man betalar för ett rum som inkluderar lounge eller om man har superstatus på hotellkedjan så får man tillgång till loungen. Dessa kan variera kraftigt i kvalitet där de bästa har frukost, afternoon tea och cocktail och tilltugg. Andra är mer torftiga. På vissa hotell kan man köpa 24h tillgång till loungen för 500-600 kr. Det kan låta mycket men om inte frukost ingår i rummet så kan man få det i loungen, på kvällen finns tilltugg och öppen bar under cirka 2h där man kan frossa. Räkna ihop kostnad för frukost på morgonen och några glas vin med tilltugg på kvällen så går det ihop.

Jag har testat många lounger och en del är riktigt bra, om man inte är superhungrig så kan man lätt klara av middagen med några glas vin på cocktailtimmarna (brukar vara kl 18-20) typ. Jag har noterat att det är populärt bland barnfamiljer som slipper sitta i en formell restaurang och barnen kan dricka läsk och äta snack till dess att de storknar.

Jag bor oftast på Intercontinental och överlag har de mycket bra lounge: Kyiv, Budapest, Warszawa, Wien. Hyatt Belgrad är en av de sämsta jag besökt, fanns knappt chips.

Fett ovärt väl? Jag vill inte vistas på hotellet mer än när det är dags att lägga sig.
Övrig tid vill jag uppleva atmosfären på gator, torg, restauranger och barer. Hästlängder trevligare att spendera sina slantar så!
Citera
2025-09-17, 07:41
Medlem
Nicke08s avatar
Dessa hotell lever på Wanna-Be upperclass.

Folk som aldrig har råd att åka First class eller Business class.

Typer som gärna betalar några hundralappar för att få gå ombord tre minuter före andra. Får gå i Fast Line på Flygplatsen. Serveras låtsas bubbel i plastmugg med Fazer Godbit. Känner sig plötsligt som en Berömd Hollywood skådis.

En hotellfoajé är bland den trevligaste upplevelsen på resande fot. Med en drink sitter man avkopplande och ser folk från alla hörn passera. Dean Martin i högtalarna på låg volym.
Citera
2025-09-17, 12:51
Medlem
Merwinnas avatar
Varför skulle man vilja isolera sig på ett hotell? När man är ute och reser vill man väl träffa nya människor från världens alla hörn, eller i alla fall se dem och höra dem tala sina språk med andra? Som när man sitter i lobbyn eller hotellbaren.
Citera
2025-09-17, 19:33
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Varför skulle man vilja isolera sig på ett hotell? När man är ute och reser vill man väl träffa nya människor från världens alla hörn, eller i alla fall se dem och höra dem tala sina språk med andra? Som när man sitter i lobbyn eller hotellbaren.

Fast det är ju hotellgäster i loungen och de kommer ju oftast från världens alla hörn
Citera
2025-09-17, 19:34
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Fast det är ju hotellgäster i loungen och de kommer ju oftast från världens alla hörn

Fast varför dela upp gästerna så? Varför kan inte alla bara sitta i lobbyn, eller baren?

På en flygplats däremot kan en lounge fylla en funktion, för där har man ju inget hotellrum att gå till. Så det blir lite lugnare i loungen.
Citera
2025-09-17, 20:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Är man ute och jobbar två långa dagar i samma stad som vanligt så kan det nog vara skönt att bara kunna slöa i en lounge på kvällen.
Jag har dock aldrig hört talas om sådana lounger innan.
Citat:
Fast varför dela upp gästerna så? Varför kan inte alla bara sitta i lobbyn, eller baren?

På en flygplats däremot kan en lounge fylla en funktion, för där har man ju inget hotellrum att gå till. Så det blir lite lugnare i loungen.
Loungen blir väl som en lugnare lobby? Och de bör kunna kompletteras med mötesrum och liknande för mindre jobbmöten.

Det skulle kanske kunna användas i stora hotell för att kunna möjliggöra en dyrare avdelning, motsvarande en kombination av en del flygplatsterminalers incheckningsavdelning för första klass och traditionell loungeverksamhet. Ett ställe som kanske skulle funka är hotell Gothia i Göteborg, tre torn sammanbundna med en gågata inomhus och det finns flera "varumärken" i hotellet, ungefär en barnvänlig del, en inriktad på jobbresenärer osv.

Men jag är lite skeptisk.
Citera
2025-09-17, 21:09
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Är man ute och jobbar två långa dagar i samma stad som vanligt så kan det nog vara skönt att bara kunna slöa i en lounge på kvällen.
Jag har dock aldrig hört talas om sådana lounger innan.

Loungen blir väl som en lugnare lobby? Och de bör kunna kompletteras med mötesrum och liknande för mindre jobbmöten.

Det skulle kanske kunna användas i stora hotell för att kunna möjliggöra en dyrare avdelning, motsvarande en kombination av en del flygplatsterminalers incheckningsavdelning för första klass och traditionell loungeverksamhet. Ett ställe som kanske skulle funka är hotell Gothia i Göteborg, tre torn sammanbundna med en gågata inomhus och det finns flera "varumärken" i hotellet, ungefär en barnvänlig del, en inriktad på jobbresenärer osv.

Men jag är lite skeptisk.

Ja, jag tror inte att många skulle vilja betala extra för detta, det finns ingen tillräckligt stor marknad. Som sagt: på ett hotell är det ju bara att gå till sitt rum om man vill vara ifred.
Citera
2025-09-17, 21:29
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ja, jag tror inte att många skulle vilja betala extra för detta, det finns ingen tillräckligt stor marknad. Som sagt: på ett hotell är det ju bara att gå till sitt rum om man vill vara ifred.
Fast på rummet blir man kanske lite väl ifred. Lounge kan fungera som en lugnare (filtrerad?) version av hotellbar, antar jag. Men marknaden bör vara ganska begränsad.
Citera
2025-09-17, 22:16
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fast på rummet blir man kanske lite väl ifred. Lounge kan fungera som en lugnare (filtrerad?) version av hotellbar, antar jag. Men marknaden bör vara ganska begränsad.

Marknaden är begränsad och fenomenet finns knappt i Sverige. Radisson i Göteborg har en lounge men den har varit rätt torftig när jag har varit där. Idén är ju samma som flygplatslounge, en lite lugnare area där man kan få sig kaffe, läsk och tilltugg. Till skillnad från flygplatslounger så serveras det bara fri alkohol och mat under ett par timmar på kvällen, typ kl 18-20. Övrig tid är det kaffe, läsk och kakor.

Men de flesta Hilton, Marriot och Intercontinental har lounge, kolla gärna med en testbokning. Idén är förmodligen från USA. Man erbjuder bizfolk ett eget våningsplan med egen check-in, frukost, drinks. Sedan har det urvattnats något i Europa, men många har frukost och drinks med tilltugg

De bästa hotelloungerna har jag upplevt i Shanghai och Seoul. Toppklass och som ett eget hotell i hotellet. Frukost med äggkock, generöst med mat under dagen, afternoon tea, drinks på kvällarna.
Citera
2025-09-24, 13:18
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:

Jag nöjer mej lika bra i något Hotells foaje eller bar.
Räcker med att köpa en kaffe eller en öl.
Används när man är mellan två möten och inte orkar åka tillbaka till sitt eget hotell.
Citera
2025-09-29, 16:27
Medlem
DraconianTimess avatar
Som privat turistresa ser jag ingen som helst anledning av en sådan lounge.
Men som tjänsteresa kan den faktiskt fylla sitt syfte.
Säg att jag kommer till en stad tidigt på morgonen och rummet blir ledigt först på eftermiddagen.
Loungen med starkt WIFI och lugn utan stök blir perfekt ställe att jobba på och sedan checka in på rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in