2025-09-15, 17:25
Medlem
Bara ett exempel

Citat:
Seglarna som gick på grund: ”Förlorat min dröm och mitt liv”

En dröm som sprack, så beskriver sydkoreanen Jayoung Chun olyckan i Kåseberga, där hans segelbåt gick på grund under lördagskvällen. Med sig hade han sin franska vän Jules Gerardin.

Under lördagen var Jayoung Chun, 44 år, och Jules Gerardin, 31 år, på väg från Öland till Danmark, med Amsterdam som slutmål, men vindarna blev starka under kvällen och när de skulle ta skydd i Kåseberga hamn gick det inte som tänkt.

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/seglarna-som-gick-pa-grund-forlorat-min-drom-och-mitt-liv/

Det här händer ju då och då, vad beror det på och hur svårt är det att undvika

Antar att det inte går att kasta ankare och bara vänta ut stormen

Kan det blåsa så hårt att det inte går att kryssa bort från rev och kust?
Citera
2025-09-15, 17:32
Medlem
Comitiums avatar
Det viktigaste när man ger sig ut i båt är att ha med nödsprit (valfri sort) och bärgningspengar.
Citera
2025-09-15, 17:45
Medlem
Ja det kan blåsa så hårt att man inte kan utnyttja seglen på rätt sätt och kryssa eller på annat sätt ta sig ifrån ett farligt läge. Seglen kan blåsa sönder, hela riggen kan falla ner och fara överbord med mast och allt. Lite olika hur olika typer av båtar klarar en sådan situation: båtar av lots- och utsjötyp klarar det bättre än smäckra och viktoptimerade kappseglingsbåtar. Men alla båtar kan komma i ett läge när varken de eller besättningen klarar av situationen längre.

Man bör ha med drivankare och andra ankartyper, kätting och rep.
Nödsignaleringsmöjligheter och radiokommunikation.
En kraftig motor kan göra att man kan ta sig ur ett prekärt läge.

Att låta någon bärga båten är heller inte gratis, kutym är att bärgaren skall erhålla 10% av båtens värde.
Senast redigerad av brakfesten009 2025-09-15 kl. 17:47.
Citera
2025-09-15, 17:48
Medlem
Jag kan inte läsa mer av artikeln än det korta citat som TS har med i sitt inlägg. Det medför att jag kan tänkas ha missat någon relevant information, men ändå:

- Kåseberga är inte en stor hamn, och inloppet är ganska smalt. Det betyder att någon som inte är erfaren nog kan få problem med att ta sig in och förtöja i hamnen.

- Det är inte jättedjupt utanför hamnen, framför allt om man valt att segla väldigt när land.

- beroende på båtens egenskaper och vindriktningen kan det vara bagatellartat eller när nog omöjligt att manövrera i hamnen

Av ingressen till artikeln framgår inte varför han skulle ha förlorat sitt liv. Om journalisten intervjuat någon måste ju denne rimligen vara vid liv. Men kanske han (eller tidningen) använder ordet för att betona känslan av förlust. I så fall kan jag förstå det, men det leder i så fall till att tro att han gått på grund så hårt att båten är oreparerbar, kanske till och med har sjunkit.

Någon som kan läsa resten av artikeln får gärna komma med mer fakta i fallet.
Citera
2025-09-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ
Bara ett exempel

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/seglarna-som-gick-pa-grund-forlorat-min-drom-och-mitt-liv/

Det här händer ju då och då, vad beror det på och hur svårt är det att undvika

Det brukar väl tjatas om att man skall lyssna på sjöväderrapporten. Frågan är hur många av fallen som kan beskyllas på att man slarvat med väderprognosen, och hur många som kan beskyllas på att prognosen slagit fel. Notera också att man med dagens teknik kan hålla sig uppdaterad om prognosen även under tiden man är ute. Att prognosen skulle hinna slå såpass fel på den tidsrymd som det tar att ta sig i säkerhet gissar jag vore rätt ovanligt (det är ju inte 10d-prognosen vi talar om nu utan kanske 10h-prognosen)
Citera
2025-09-15, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dQw4w9WgXcQ

Det kan mycket väl gå att kasta ut ankare och "bara" vänta ut stormen. Men det beror på om du är exponerad för bara vinden, eller om du är exponerad för både vind och vågor. Vinden i sig kan vara ett problem, men då måste det blåsa långt mer än om du är utsatt fr både vind och vågor. Just kusten kring Kåseberga är inte på något vis bra om man får problem i hårt väder: om vinden blåser från "fel" håll kan du hamna på land och båten krossas mot stenar.

Det borde vara möjligt att kryssa ut från en kust även i hårt väder, men är beroende på båten och besättningen. Det finns en del båtar som kryssar ganska dåligt, och tar tid på sig att bygga upp fart. Om då vågorna är så stora och täta att båten inte hinner få upp någon fart innan nästa våg kommer så har man problem ombord. På samma sätt får man problem om de ombordvarande är oerfarna: de vet inte vad som skall göras, de vet inte hur det skall göras, de vet inte vad som skall prioriteras över annat och så vidare.

Utan mer information är det svårt att säga något vettigt i fallet.
Citera
2025-09-15, 22:07
Medlem
Det är en person som försörjer sig på Youtube under namnet Doo Tripians. Båten är hans nya hem och nu är den trasig och oförsäkrad.

https://www.youtube.com/channel/UCUtIsgh-93aNkYqm20cD7OQ/videos

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/de-ordnade-mat-och-husrum-till-nodstallda-seglarna/

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/strandade-segelbaten-lyftes-upp-infor-stor-publik/

Strandade segelbåten lyftes upp – inför stor publik
Senast redigerad av GudsFarfar 2025-09-15 kl. 22:16.
Citera
2025-09-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GudsFarfar
Det är en person som försörjer sig på Youtube under namnet Doo Tripians. Båten är hans nya hem och nu är den trasig och oförsäkrad.

https://www.youtube.com/channel/UCUtIsgh-93aNkYqm20cD7OQ/videos

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/de-ordnade-mat-och-husrum-till-nodstallda-seglarna/

https://www.ystadsallehanda.se/ystad/strandade-segelbaten-lyftes-upp-infor-stor-publik/

Strandade segelbåten lyftes upp – inför stor publik
då kanske det bara var ett stunt
ännu fler views, köpa större båt
Citera
2025-09-16, 11:47
Medlem
Att sitta här på Flashback och filosofera är gansk lätt
Men här kommer lite synpunkter

Det verkar ha varit en Bavaria 36 (kanske 35 eller 34), den har ett djupgående på ca 1,65 - 2 m. Kanske fungerade inte propellern pga att tätningen hade ramlat ner, se bilder.
Hamnen är bara ca 2 m djup eller knappt det och ta sig in där när det blåser mycket verkar inte bra, dessutom kan stora vågor göra att de går på grund även om det är 2 m djupt, Kanske var de tvungna att kryssa om motorn inte fungerade? I den situationen var det lätt att gå på grund.

Ystad ligger bara ca 5 M därifrån och har ett väsentlig bredare och djupare hamninlopp.
Motorn borde vara på ca 30 hp med en trebladig foldingpropeller, om allt är riktigt borde den ganska lätt kunna dra båten till Ystad även när det blåser mycket, de har alltså två alternativ motor och segel.

Kanske var propellern söndrig, jag kan bara se ett blad, det borde finnas minst två, men jag kanske ser fel. Det kan vara så att ett blad ramlade loss, efter det blev det vibrationer och då ramlade tätningen bort`?

De kunde också gå till Christiansö, Bornholm eller någon annan skånehamn, men samtliga alternativ ligger mer än en timma bort.
Om det var mörkt så har denna lilla hamn ganska dåliga fyrar och borde inte väljas.
Om motorn inte fungerade är det ganska svårt att kryssa in och lägga till om det blåser mycket och kanske med minimalt med hjälp. De kanske inte hade så stor erfarenhet heller av segling i hård vind.

De hade ett CQR ankare i fören, personligen skulle inte jag lägga mig på redden och förlita mig på det ankaret om det blåste kanske över 20 m/s och stora vågor, det är lätt gjort att det ankaret börjar dragga, jag skulle också gå in till en hamn.

Det kan vara så att de blivit överraskade av hårt väder, de sätter på motorn, den fungerar inte, och tar beslutet att segla in i hamnen och kommer utanför farleden.

Om man skall vara besserwisser kanske de gjorda flera misstag
Lyssnade inte på väderleksrapporten, ett lokalt åskväder kan komma utan att väderleksrapporten meddelar det.
Kollade inte upp båten m a p propellerpackning mm
Om det var ett åskoväder borde de bara vara ute till havs och vänta ut ovädret
Navigerade in i en grund smal hamn, de borde välja annan speciellt om motorn inte fungerade.
De kanske hade bristande kunskaper och erfarenher.
Citera
2025-09-21, 19:59
Moderator
OceanDeeps avatar
Jag åkte runt med ett gäng i fint väder och ett antal tornados i horisonten.

Senare under dagen när det var kväll och vi var i en bukt med många andra båtar började det! Jag gick upp på bryggan helt förbryllad och det var åska, blixtar och dunder. Vind och regn och större vågor som väste och ven över oss och drev båten mot land. Jag skrek till styrman och chef för vår skuta: Jean-Pierre av vi drev och vi behövde kontrollera situationen. Efter en stund drog allt över och vi hade dragit bortåt kanske 50-100 meter närmare land så vi fick åka in i mitten av bukten igen och ankra om.

Det var en rätt ball upplevelse! 8 mans segelbåt vad det nu säger om storleken.
Citera
2025-09-22, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Jag åkte runt med ett gäng i fint väder och ett antal tornados i horisonten.

Senare under dagen när det var kväll och vi var i en bukt med många andra båtar började det! Jag gick upp på bryggan helt förbryllad och det var åska, blixtar och dunder. Vind och regn och större vågor som väste och ven över oss och drev båten mot land. Jag skrek till styrman och chef för vår skuta: Jean-Pierre av vi drev och vi behövde kontrollera situationen. Efter en stund drog allt över och vi hade dragit bortåt kanske 50-100 meter närmare land så vi fick åka in i mitten av bukten igen och ankra om.

Det var en rätt ball upplevelse! 8 mans segelbåt vad det nu säger om storleken.
Yrkesfiskare pratar om kulor.
Kula= Mörka moln och där under finns det mycket vind.
Citera
2025-12-22, 22:33
Medlem
Knivur-273s avatar
Som VikinR skulle jag vänta på gott väder med sydost vind för att enkelt ta mig till Islands på en vecka med fullt segel och fem knop.

Man kan ha ett antal korpar att släppa lösa ur buren, när man tror sig närma sig de det dimmiga landet , för att se hur de flyger
Senast redigerad av Knivur-273 2025-12-22 kl. 22:45.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in