2025-09-15, 11:34
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Att leta efter pantburkar är en extremt dålig timlön, hans årslön är bokstavligen ~8 000 kr, eller ~600 kr/mån.

Bättre om han skaffat ett normalt jobb.
Jag tror det är olagligt att anställa sjuåringar men du kan ju försöka och se vad som händer.
Citera
2025-09-15, 11:41
Medlem
imponerande helt klart och säkert har han funnit processen ganska rolig för att fullfölja det är väll runt 21 burkar per dag han måste ha pantat vilket åtminstånde låter som ganska mycket jobb enligt mig?

Effektivt kanske man inte kan kalla det skaffar man sig ett hyffsat bra jobb men en lön mellan 30-50k netto per månad rätt snabbt spara ihop 100k.
Nu var han dock 13 år när han började panta burkar och då har man ofta inget välbetalt jobb men då blir det mer intressant vad han kunde göra annat än panta burkar och helt ärligt tror jag han hade nått 100k mycket snabbare genom att typ erbjuda folk att klippa deras gräsmatta / tvätta bilar etc.
Citera
2025-09-15, 12:20
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Att leta efter pantburkar är en extremt dålig timlön, hans årslön är bokstavligen ~8 000 kr, eller ~600 kr/mån.

Bättre om han skaffat ett normalt jobb.

Vilka ”normala jobb” finns för en 7-åring?

Jävligt imponerande att han lyckats spara ihop 100k som 20-åring. När jag var 20 bast hade jag kanske 10k på ett sparkonto och dessa hade jag fått genom åren av släkten.
Citera
2025-09-15, 12:43
Medlem
ca 20 kr dagen hm plockade han 4 timmar per dag bli det 5 kr per timme
men visst har han gjort det bra att han inte handlade godis ock skit för pengarna
Citera
2025-09-15, 15:22
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Jag tror det är olagligt att anställa sjuåringar men du kan ju försöka och se vad som händer.
Barn får arbete i Sverige, dock med lättare arbetsuppgifter. Hade varit bättre att ex. jobba i trädgården för några hundringar av sina farsa eller nåt.
Citera
2025-09-15, 15:27
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Vilka ”normala jobb” finns för en 7-åring?
Jobba i trädgården eller liknande till en bättre timlön. Eller menar du att det är normalt att 7-åringar letar pantburkar som försörjning?
Citat:
Jävligt imponerande att han lyckats spara ihop 100k som 20-åring. När jag var 20 bast hade jag kanske 10k på ett sparkonto och dessa hade jag fått genom åren av släkten.
Ja, men nu kanske du inte är rätt individ att jämföra sig med.

Med det sagt är det naturligtvis bra att han sparat ihop 100 000 kr som 20-åring, men att låsa in pengarna i en bostad kanske inte var det smartaste alternativet. Hade han låtit pengarna legat i en indexfond och gjort månatliga insättningar med 1000 kr så hade han haft 5-6 mkr lagom till pensionen.
Citera
2025-09-15, 15:32
Medlem
godboys avatar
Jättebra jobbat, något annat går inte att säga. Men nu är han 32 och kanske borde släppa det där med pant.
Citera
2025-09-15, 15:33
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Jobba i trädgården eller liknande till en bättre timlön. Eller menar du att det är normalt att 7-åringar letar pantburkar som försörjning?

Ja, men nu kanske du inte är rätt individ att jämföra sig med.

Med det sagt är det naturligtvis bra att han sparat ihop 100 000 kr som 20-åring, men att låsa in pengarna i en bostad kanske inte var det smartaste alternativet. Hade han låtit pengarna legat i en indexfond och gjort månatliga insättningar med 1000 kr så hade han haft 5-6 mkr lagom till pensionen.

Inte många 7-åringar som knegar som trädgårdsmästare.

Jag och mina polare pantade burkar när vi gick i lågstadiet och köpte godis för pengarna. På den tiden fick man mycket godis för 15-20kr.

Varför skulle inte jag vara rätt individ att jämföra sig med när det kommer till sparpengar när man är 20 år? Hur mycket tror du en genomsnittlig 20-åring brukar ha på sparkontot?
Citera
2025-09-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus.

– Jag tyckte inte om att bo hos en främmande familj, säger Rickard.

Han började panta som 7-åring och när han var 20 hade han fått ihop 100 000 kronor som blev kontantinsats för ett äldre hus för 450 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...itt-forsta-hus

Jag blir alltid imponerad av människor med driv. Hur ser ni på hans bedrift?

Låter som mycket jobb och lite belöning för 13 år.
Kunde inte någon vuxen ha hjälpt honom att upptäcka aktie marknaden?
Citera
2025-09-15, 16:41
Medlem
TyrgilScramasaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Skaffa ett arbete med högre lön istället.
Verkligen. Men den energin och arbetsviljan hade han tjänat mångdubbelt jämfört med den tid det tar att leta burkar.

Detta är ingen solskenshistoria. Det är bara sorgligt.
Citera
2025-09-15, 17:09
Medlem
Olivoljetorsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Varför panta burkar för en kontantinsats på 100k? Det kan man ju spara ihop på ett år som ung utan större plikter i livet.
Berätta mer än gärna hur
Citera
2025-09-15, 17:34
Medlem
Dansflugans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snigelslum
Genom att panta burkar och flaskor lyckades Rickard Eriksson i Örebro uppfylla sin barndomsdröm: Att köpa ett eget hus.

– Jag tyckte inte om att bo hos en främmande familj, säger Rickard.

Han började panta som 7-åring och när han var 20 hade han fått ihop 100 000 kronor som blev kontantinsats för ett äldre hus för 450 000 kronor.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/or...itt-forsta-hus

Jag blir alltid imponerad av människor med driv. Hur ser ni på hans bedrift?

Denna historia ska jag dra till alla latmaskar som klagar på att det finns för få hyresrätter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in