2025-08-27, 14:24
Medlem
Testoguy666s avatar
Som rubriken lyder " Tips på fiske redskap för gädda " Spö, rullar , bete.

Mvh ( färskingen i vassen )
Citera
2025-08-27, 14:53
Moderator
tobess avatar
Enligt mina erfarenheter är det snarare tips på hur man inte fångar gädda som oftare behövs

Handlar det bara om att pröva på lite fiskande?

Köp ett billigt kastspö från valfri lågpriskedja, typ Jula eller liknande. Plocka på dig ett set med skeddrag. Köp en håv om du inte har någon.

Bästa tider att ge sig ut är morgon eller sen kväll. Fiska längs med vassen.
Citera
2025-08-27, 14:55
Medlem
Belavias avatar
För gäddfiske med kastspö är helt klart Atom ett ut av de bättre beten/dragen man kan ha. Även skeddrag som Toby(den större modellen av Toby) Funkar bra.

Fiskar du i vassen finns ju dessa drag som "vassdrag" med speciella metalltrådar som hindrar vassen att fastna på kroken. Dessa trådar viker undan när gäddan hugger så de är lika effektiva som de reguljära modellerna av dragen.
Citera
2025-08-27, 15:09
Medlem
Sereenas avatar
Valfritt kastspö, tafs och ett Abu Atom Silver (20/25g räcker) är gäddreceptet här.
Håv eller hake kan vara bra för att lätta få i land dom.
Citera
2025-08-27, 15:47
Medlem
Spö och någon random wobbler går det inte att misslyckas med💯% gäddor för mig iaf. Men det är en tråkig fisk att fiska efter, visst är dom stora men ingen matfisk tyvärr om du exporterar till Finland. Mvh
Citera
2025-08-27, 16:15
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xposted
Spö och någon random wobbler går det inte att misslyckas med💯% gäddor för mig iaf. Men det är en tråkig fisk att fiska efter, visst är dom stora men ingen matfisk tyvärr om du exporterar till Finland. Mvh

Dom stora är inte kul till mat (funkar till gäddbullar där man maler köttet och blandar med fläskfärs och grädde), dykrokodiler (större gäddor, ie ca 2+ kg, från insjö med dybotten) är mer eller mindre oätliga.

Mindre strömgäddor (ca 1-2kg fångade i strömmande vatten) är dock riktigt gott att foliebaka.
Citera
2025-08-27, 16:55
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Dom stora är inte kul till mat (funkar till gäddbullar där man maler köttet och blandar med fläskfärs och grädde), dykrokodiler (större gäddor, ie ca 2+ kg, från insjö med dybotten) är mer eller mindre oätliga.

Mindre strömgäddor (ca 1-2kg fångade i strömmande vatten) är dock riktigt gott att foliebaka.

Vintertid är dysmaken väck men sommargäddor o andra fiskar kan sumpas i rent vatten o luftpump i badkar t.ex nån dag med lite salt , lite salt alltså.

Har ni dysjö kan den fixas med halmbalsexteat eller halmbalar.

Gogggla
Citera
2025-08-27, 17:10
Medlem
EmMEw0w93s avatar
Jag antar att du är nybörjare.

För erfarna fiskare som vill kasta tyngre beten då är baitcaster setup ett givet val men du kan även göra det med haspelrulle och spinnspö men det kommer kännas obekvämt att hålla i linan med fingret.

Jag hade rekommenderat att du skaffar ett 8 fot långt spinnspö som har en kastvikt på 20-60 gram, Haspelrulle i storlek 4000 och spolar på en 0.23 flätad lina. När det kommer till beten då är Daiwa Prorex Lazy Jerk ett toppen val, betet lever verkligen upp till sitt namn och nu till hösten är även swimbaits ett måste att ha när vattnet har kylts ner lite och fisken blir slöare. Glöm bara inte att knyta på en tafs, det är obligatoriskt när man fiskar efter gädda. Både ståltafs eller fluorocarbon funkar bra.

Om du vill så kan jag sätta ihop en combo till dig på Sportfiskeprylar.se, säg bara vad din budget är.
Senast redigerad av EmMEw0w93 2025-08-27 kl. 17:37.
Citera
2025-08-27, 21:21
Avstängd
En bra håv måste du ha!
Citera
2025-09-15, 12:58
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Enligt mina erfarenheter är det snarare tips på hur man inte fångar gädda som oftare behövs

Handlar det bara om att pröva på lite fiskande?

Köp ett billigt kastspö från valfri lågpriskedja, typ Jula eller liknande. Plocka på dig ett set med skeddrag. Köp en håv om du inte har någon.

Bästa tider att ge sig ut är morgon eller sen kväll. Fiska längs med vassen.

Okej, inhandlat redskap idag, ska ut och se vad som hugger. Lite som du säger bara gäddor, knappt några borrar.
Citera
2025-09-15, 13:01
Medlem
Testoguy666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EmMEw0w93
Jag antar att du är nybörjare.

För erfarna fiskare som vill kasta tyngre beten då är baitcaster setup ett givet val men du kan även göra det med haspelrulle och spinnspö men det kommer kännas obekvämt att hålla i linan med fingret.

Jag hade rekommenderat att du skaffar ett 8 fot långt spinnspö som har en kastvikt på 20-60 gram, Haspelrulle i storlek 4000 och spolar på en 0.23 flätad lina. När det kommer till beten då är Daiwa Prorex Lazy Jerk ett toppen val, betet lever verkligen upp till sitt namn och nu till hösten är även swimbaits ett måste att ha när vattnet har kylts ner lite och fisken blir slöare. Glöm bara inte att knyta på en tafs, det är obligatoriskt när man fiskar efter gädda. Både ståltafs eller fluorocarbon funkar bra.

Om du vill så kan jag sätta ihop en combo till dig på Sportfiskeprylar.se, säg bara vad din budget är.

Alright, jo har en billig setup Jula/Temu haha, fått lite gädda och aborre med den. Tror den duger i dagsläget. Skulle behöva en hov dock, upplever att gäddorna släpper vid kusten när de ska upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in