• 1
  • 2
2025-09-15, 11:41
Medlem
Föreställ er följande situation: Ni har ett barn ihop och separerar. Ni har inga andra barn utöver ert gemensamma barn. Jag är en man så jag baserar det utifrån det scenariot.

Kort därefter träffar ditt ex en ny partner med vilken hon snabbt skaffar fler barn med. Du själv är ensamstående och skaffar inte fler barn, även om du kanske hade önskat det.

Helt plötsligt är du losern utan partner eller möjlighet att skaffa syskon till ditt barn samtidigt som ditt ex bildat en ny familj med en ny partner som dessutom givit ert barn ett eller flera syskon. På det lär de ha skaffat villa och lever typiskt familjeliv medan du bor i en lägenhet.

Hur hanterar man detta och hur känns det? För mig är det endast ett hypotetiskt scenario, men jag får ångest bara av att tänka på det. Lär ju vara ganska vanligt..
Citera
2025-09-15, 11:49
Medlem
Så man blir loser bara för man är utan partner?, när exet har bildat ny familj.
Pröva ändra din åsikt till det positiva så går det lättare.
Citera
2025-09-15, 11:53
Medlem
Zaedrewss avatar
Man får väl se det positiva där. Att din unge får fler syskon och det är ju en bra sak. Det är ju inget kul att vara ensambarn. Sedan det positiva då med att det blir en ny ena som också kommer få dra till stacken med att betala för allt.
Citera
2025-09-15, 11:55
Medlem
Klas-Vegass avatar
Det beror på situationen. Heather Locklear ville inte ha barn och skulle aldrig ha barn när hon var ihop med Tommy Lee.

HAN har berättat öppet om hur det sved när hon skaffade barn med richie samborra. Borde gå att hitta på internet.
Citera
2025-09-15, 12:07
Medlem
Tråknicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Det beror på situationen. Heather Locklear ville inte ha barn och skulle aldrig ha barn när hon var ihop med Tommy Lee.

HAN har berättat öppet om hur det sved när hon skaffade barn med richie samborra. Borde gå att hitta på internet.

Jo den är jädra sjuk, rejäl diss! Samtidigt är det ju en bit från scenariot som beskrivs i ts.

Till ts: vad är det för fel med att bo i lägenhet?

och för att svara på frågan, jag är i ett snarlikt scenario, mina barns mamma bor i en mycket finare lägenhet än min, hon bör vara för gammal för att skaffa fler barn, men hade hon gjort det så hade det inte gjort mig särskilt knäckt. Jag har iofs sambo så jag behöver inte sitta hemma och skära mig i armarna bara för att min exfru har det bra.
Citera
2025-09-15, 12:11
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tråknick
Jo den är jädra sjuk, rejäl diss! Samtidigt är det ju en bit från scenariot som beskrivs i ts.

Till ts: vad är det för fel med att bo i lägenhet?

och för att svara på frågan, jag är i ett snarlikt scenario, mina barns mamma bor i en mycket finare lägenhet än min, hon bör vara för gammal för att skaffa fler barn, men hade hon gjort det så hade det inte gjort mig särskilt knäckt. Jag har iofs sambo så jag behöver inte sitta hemma och skära mig i armarna bara för att min exfru har det bra.
Jo, jag svarade väl mest på rubriken.

Jag känner två kvinnor som skaffade nya barn direkt med en annan man där jag misstänker att det fungerade som ankare.

Känner ingen man så nära med scenariot att vi diskuterat saken (och med kvinnorna har jag inte vågat).
Citera
2025-09-15, 12:21
Medlem
Tänk på hennes situation. Hon ville ha flera barn, dock inte med dig, det var inte lätt för henne. Hon fick skaffa en ny man snabbt som bara den, för hon ville bli mamma igen. Det sker oftast med kvinnor 35-40. Det du gör är att skaffa en kvinna 25-30 och gör henne gravid. Vem vill ha en tant. ))
Citera
2025-09-15, 12:22
Medlem
Det enda jag kan tänka mig är att dina barn får nya syskon - som du inte har några band till.

När dina barn är och hälsar på hos dig så har de inte sina syskon - dvs det kanske bara inte är mamman de är utan utan även sina syskon - kanske börjar tycka det är "tråkigt" att vara hos pappa osv.

Eller så blir det tvärt om (förmodligen beroende på ålder osv) - de tycker det är skönt att komma till pappa och få uppmärksamheten och slippa alla yngre halvsyskon.
Citera
2025-09-15, 12:22
Medlem
Knucklehugss avatar
Vad mitt "ex" gör är upp till henne. Vill hon skaffa ett barn eller tio med någon annan go for it. Jag bryr mig inte vad mitt ex gör, vårat förhållande är över och jag har gått vidare med mitt liv..
Citera
2025-09-15, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av esloveslov
Tänk på hennes situation. Hon ville ha flera barn, dock inte med dig, det var inte lätt för henne. Hon fick skaffa en ny man snabbt som bara den, för hon ville bli mamma igen. Det sker oftast med kvinnor 35-40. Det du gör är att skaffa en kvinna 25-30 och gör henne gravid. Vem vill ha en tant. ))

Det kan ju också vara så att kvinnan var nöjd med de barn hon hade och inte ville ha fler barn men när hon träffar en ny (som kanske inte har barn sedan innan) så vill hon sänka ankaret - skaffa ett eller två barn med den nya mannen.
Citera
2025-09-15, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poiuy1298
Det enda jag kan tänka mig är att dina barn får nya syskon - som du inte har några band till.

När dina barn är och hälsar på hos dig så har de inte sina syskon - dvs det kanske bara inte är mamman de är utan utan även sina syskon - kanske börjar tycka det är "tråkigt" att vara hos pappa osv.

Eller så blir det tvärt om (förmodligen beroende på ålder osv) - de tycker det är skönt att komma till pappa och få uppmärksamheten och slippa alla yngre halvsyskon.

Exakt detta jag tänkte mig! Första exemplet. Att det blir tråkigt och en rutin att komma till pappa. Men den riktiga vardagen och familjelivet med syskon och kanske villa finns hos mamma.
Citera
2025-09-15, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Hade inte brytt mig om vad mitt ex gjort i den situationen. Hade inte följt henne på sociala medier, inte pratat med henne, eller något annat som skulle kunna leda till att jag fick reda på att hon skaffat barn; och fick jag reda på det så hade jag inte lagt någon energi på det.

Oavsett hur du känner så kommer du inte må bättre av att gräva ner dig i vad exet gör.

Man ska inte gräva ner sig men då de har barn ihop så krävs det viss kommunikation och att man hänger med. Går ju liksom inte att helt ignorera med barn ihop - barnen lär ju prata om det när de är hos sig också.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in