2025-09-15, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blackeyedgirl
Jag vet inte vem det är. Och vad. Finns inget. Allt är städat och ok. Därför undrar jag.
Personen bokat möte och sedan sa:- Då meddelar jag socialen. Har inget med socialen att göra.
Sa personen socialen tippar jag att det är socialtjänsten, där det inte sällan finns en eller flera som jobbar med bosociala frågor. Dessa kontaktas av hyresvärden om hyran ofta är sen och när det finns andra tecken på att allt inte står rätt till i hushållet.

Vad det beror på i detta fall är omöjligt att veta.
Citera
2025-09-15, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag kan se två förklaringar:

1. De har sett ett stort renoveringsbehov i din lägenhet, vilket kommer att ta flera veckor eller rentav månader att fixa, och du måste bo någon annanstans under tiden. Bostadsbolaget kommer att magasinera dina möbler, och så får du bo i någon ledig lägenhet i beståndet under tiden.

2. De har sett att du missköter lägenheten. Vattenskada? Förstörda tapeter och golv? Väldigt smutsigt, stank, sopberg, flugor, döda husdjur? Därför vill de vräka dig eller lämna över dig till något soc-boende med personal.

Du kommer inte i längden att kunna undgå att släppa in vederbörande. Bostadsbolaget kan ta hjälp av kronofogden. Du kan förhala det förstås eftersom det är en lång process att få hjälp av KF, men vad har du att vinna på det? Kan du hitta ett annat boende själv under tiden?

Vad har kronofogden med detta att göra. Har inga skulder. Förstår inte?
Citera
2025-09-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Sa personen socialen tippar jag att det är socialtjänsten, där det inte sällan finns en eller flera som jobbar med bosociala frågor. Dessa kontaktas av hyresvärden om hyran ofta är sen och när det finns andra tecken på att allt inte står rätt till i hushållet.

Ja precis. Hon sa hon vill prata med den som äger lägenheten. Och hon frågade konstiga frågor och sa plötsligt:- Då meddelar jag socialen..
Socialen? Va? Har inget med socialen göra.
Citera
2025-09-15, 11:29
Medlem
Citat:
Ja precis. Hon sa hon vill prata med den som äger lägenheten. Och hon frågade konstiga frågor och sa plötsligt:- Då meddelar jag socialen..
Socialen? Va? Har inget med socialen göra.
Nu har personen det.
Citera
2025-09-15, 12:38
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vad har kronofogden med detta att göra. Har inga skulder. Förstår inte?

Om de säger upp ditt kontrakt för att de inte får komma in i lägenheten (om du läser ditt hyreskontrakt, så står det säkert att du måste släppa in bostadsbolagets personal när de har ärende), och du vägrar att flytta ut, så kan de ta hjälp av kronofogden - som i sin tur kan ta hjälp av polisen - för att få ut dig därifrån. Det behöver inte finnas just skulder för att kronofogden ska hjälpa till med sådant.
Citera
2025-09-15, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Om de säger upp ditt kontrakt för att de inte får komma in i lägenheten (om du läser ditt hyreskontrakt, så står det säkert att du måste släppa in bostadsbolagets personal när de har ärende), och du vägrar att flytta ut, så kan de ta hjälp av kronofogden - som i sin tur kan ta hjälp av polisen - för att få ut dig därifrån. Det behöver inte finnas just skulder för att kronofogden ska hjälpa till med sådant.

Jo. De har varit inne tre gånger. De har tillgång. De har tillgång till lägenheten och de kan komma närsom.
Citera
2025-09-15, 15:48
Medlem
Citat:
Nu har personen det.

Vad har socialen med det hela?
Citera
2025-09-15, 15:49
Medlem
Citat:

Hej
De har tillträde till lägenheten. Nej inga skulder. Allt står rätt till. Kan det handla om någon orosanmälan?
Citera
2025-09-15, 15:52
Medlem
Citat:
Hej
De har tillträde till lägenheten. Nej inga skulder. Allt står rätt till. Kan det handla om någon orosanmälan?
Det kan det. Finns barn eller missbruk?
Citera
2025-09-15, 15:55
Medlem
Citat:

Det vet jag inte heller. Men det står i lagen att sådana möten kan inte påtvingas.
Citera
2025-09-15, 15:56
Medlem
Citat:

Inga barn. Inte missbruk.
Citera
2025-09-15, 16:02
Medlem
Citat:

Vad tycker du då? Finns ingeting. Därför jag undrar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in