Flashback bygger pepparkakshus!
2025-09-14, 16:10
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det är säkert jobbigt. Men det är liksom också en grundläggande respekt för mänskliga rättigheter och andra individer. Det är ju deras sak vem de är, inte din. Varför skulle du inte acceptera vad nån annan heter? Sak samma om det är "Kalle", "Stina" eller "Pottsork"?

Tänk det omvänt, att du heter "Fridolf" och sen börjar nån i ditt arbetsteam kalla dig "Fridolina" för att du i hans ögon är så feminin. Eller "Lilla gullet", för att han tycker att du är så snygg. Vad kallas sånt på en arbetsplats...

Så kan man se det. Eller så kanske man ska vara lite rädd om yttrandefriheten, och inte skapa en situation där alla blir kränkta om inte alla dansar efter deras pipa. ”Kalla mig endast superhjälten, annars bussar jag HR på er!”

Dessutom finns det många som är obekväma med att spela med i andras psykoser.
Citera
2025-09-14, 16:14
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keftski
Vem har rätt att bestämma vad olika rörelser står för? Personer som motsäger sig abort säger sig stå för rätten till liv, andra kallar det för hat.

Och du får gärna för klara hur utvinnandet av energi inte är en grundförutsättning för att uppnå mänskliga rättigheter, som förövrigt är mer eller mindre en religiös övertygelse.

Nej då. Mänskliga rättigheter är överenskomna och lagstadgade spelregler som tillämpas i Sverige. Du vet, demokrati => välja representanter => de stiftar lagar => vi följer alla dem tillsammans.

Dessutom finns det en internationell version, vars avsikt är att de länder som vill tillämpa mänskliga rättigheter ska kunna ha ungefär samma utgångspunkt, vilket gör det lättare att första varandra och samarbeta.

Alla rörelser bestämmer mig veterligen själva vad de står för. Sen är det lagen som avgränsar både målsättning och handlingsfrihet. Det är t.ex. inte tillåtet i Sverige att grunda en förening vars mål är att mörda alla riksdagsmän, och också om det fanns en sådan förening så skulle det vara förbjudet, enligt svensk lag, att omsätta det målet i praktiken.

Samma gäller energiutvinning. Och inblandning av fossilfria komponenter i bensin. Och olika skattesatser. Och allt möjligt annat som har med energi att göra.

Som jag förstått det är det därför miljörörelsen vill sätta in stöten där. Via politiken, de fria demokratiska valen och regeringens och riksdagens lagstiftning.
Citera
2025-09-14, 16:17
Medlem
Driftstopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitholecitizen
Och denna person, som då ska vara mer extrem än Charlie, ska då vara ihop med en transa? Det finns många motsägelser i detta påstående. Vi får helt enkelt se vem som har rätt efter att utredningen är klar.

Nu har ju grannarna uttalat sig i media om att de hållit hand och setts kyssas, och tittar man på killen som bodde ihop med Tyler på nätet ser man kopplingen ganska klart.
Citera
2025-09-14, 16:17
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Så kan man se det. Eller så kanske man ska vara lite rädd om yttrandefriheten, och inte skapa en situation där alla blir kränkta om inte alla dansar efter deras pipa. ”Kalla mig endast superhjälten, annars bussar jag HR på er!”

Dessutom finns det många som är obekväma med att spela med i andras psykoser.

. Jo, jag har personligen enorma problem med att spela med i andras psykoser...

Men jag vill att andra respekterar mina rättigheter, och kanske framförallt rätten att få vara i fred. Så därför respekterar jag också deras rättigheter. Ibland smakar det litet pyton, men i längden är det en win-win.
Citera
2025-09-14, 16:19
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Fast nu gör du det du anklagar vänstern för att göra med att bland annat ta upp enstaka individer och påstår att hela vänstern står bakom deras handlingar.

Var det inte just detta så verkligen behövdes göras av med för att gå vidare i samhället?
Hela vänstern står bakom.
Säger man inte ifrån med emfas och tar öppet avstånd står man bakom.
Citera
2025-09-14, 16:20
Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Nu har ju grannarna uttalat sig i media om att de hållit hand och setts kyssas, och tittar man på killen som bodde ihop med Tyler på nätet ser man kopplingen ganska klart.

Exakt. INTE högerextrem alltså för högerextrema är grovt homo- och transfobiska.
Citera
2025-09-14, 16:22
Medlem
HRTs avatar
Vi var många som såg att detta var en extremist på vänstersidan, med psykisk instabilitet, och tom skrev jag anknytning till HBTQ / Trans.
Föräldrarna och familjen var MAGA, Trump supportrar men skytten var mer och mer radikaliserad full av hat. Nu vet vi att han är bögare och bodde ihop med en transperson återigen psykiskt instabil.
Dessutom med ett sjukligt vapen intresse.
Citera
2025-09-14, 16:24
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag har alltid lämnat dem i fred. I själva verket tror jag att USA måste nå bottnen för att kunna vända på sin nuvarande utveckling, och Kirk och resten av MAGA-iterna och de världsfrånvända fundamentalistkristna spelar en avgörande roll genom öka hastigheten ner mot bottnen. Så ur min synvinkel är de idioter, men nyttiga sådana.
Och sen tror du att människan ska bli annorlunda och skapa en vänsterparadis där alla måste anse samma sak. Men människan kommer inte att förändras. Precis som med sovjet och delvis idag, går det bara med förtryck. För ni förstår inte människor och när människor får välja, väljer de bort vänstern.

Men vi får se vad som händer. Jag menar nog att wokerörelsen påverkan, kommer att leda till väst fall, med krig och inbördeskrig i Europa i alla fall. Vi ser redan början. Men jag tror inget gott kommer av det.

USA kommer att förändras under Trump och när alla ser det som en normalitet, kommer det nog att bestå. Tillbaka till grunderna. Däremot tror jag inte att ni kommer att bli glada av det. Du drömmer bara om något som ingen vill ha egentligen. Kirks död kommer snarare att leda till att woke blir mer marginaliserat där. Alla som gått på den bluffen är inte religiöst övertygade. Man ser till och med hur åsikterna börjar ändras här.

Då har han nästan tre år kvar nu. Mycket har hänt under den första tiden.
Citera
2025-09-14, 16:27
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Nästa för spot on för att vara äkta.. men det är den nog

https://x.com/damienslash/status/1966918437122248732

Näsringsperson gråter ut för att han fått sparken som DEI-Hr på microsoft för att han känner glädje över mordet på Kirk.

Känner mer ilska än glädje. Dan vad det finns mycket onda människor som lajvar goda.

Edit/ jag är en idiot

Senast redigerad av Trevligt.konto 2025-09-14 kl. 16:30.
Citera
2025-09-14, 16:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Föräldrarna och familjen var MAGA, Trump supportrar men skytten var mer och mer radikaliserad full av hat. Nu vet vi att han är bögare och bodde ihop med en transperson återigen psykiskt instabil.
Dessutom med ett sjukligt vapen intresse.
Undrar om föräldrarna gick all-in mot transgender, homosexuella etc?
Om de gillade Kirks syn på tillvaron som Trumpentusiaster och mormoner.

Vet du nåt om det interna flödet i familjen?
Citera
2025-09-14, 16:30
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Japp. Det är likt den religion och ideologi de kritiserar.
Folk av annan religion, ateister, sekulära humanister får sekundär status. Påminner om dhimmi.

.. kristna böner i skolan, budord på väggarna etc lobbar de redan om på delstatsnivå.
Det kan väl låta simpelt att be nån fader vår på lektioner men det är tänkt att omvandla offentliga grundskolor till vad som idag är bibelskolor.

Att Kirk och Trumps regim attackerar högre studier och utbildningssystemet är en del i det hela.

Det är helt klart ett hot mot demokratins grundvalar om ett land ska styras på bas av bibeln, i sin värsta utpost teokrati.

Kirk baserar alla politiska argument på extrem kristendom som flyter samman.
7MM stammar ur NAR (New Apostolic Restoration) som är en korspollinering av:
▪️Latter Rain
▪️Charismatics
▪️Dominion Theology - Reconstructionism
(Kingdom Now)

"Christian nationalism - from the blending of white supremacy and Christian identity, to the Reformed Reconstructionist version of
dominion theology, to these radicalized multiethnic Independent Charismatic networks - are poisoning American politics, accelerating
extreme polarization, and sometimes sparking real-world violence. "

Matthew D. Taylor (2024). The violent take It by force - The Christian Movement that is threatening our Democracy.

Forskaren Taylor är själv kristen kan tilläggas.
Många kristna varnar för den extrema versionen (som tyvärr ökar), att rabiata former går via politiken.
Dina exempel fördjupar förståelsen av hur långtgående den här rörelsen är. Jämförelsen med dhimmi-systemet är träffande, när en specifik religiös tolkning får makt över staten riskerar människor med annan tro, eller ingen tro alls, att hamna i en underordnad position.

Det du nämner om böner i skolor och budorden på väggarna är bra exempel på hur avsekulariseringen redan börjat. Det kan verka oskyldigt, men syftet är att steg för steg förvandla offentliga skolor till något som liknar bibelskolor. Samtidigt pågår en bredare attack på universiteten och högre utbildning, där målet är att politisera och kontrollera de institutioner som formar nästa generation av medborgare och ledare.

Turning Point Faith spelar en central roll i detta. Genom att organisera kyrkor och pastorer till att bli politiska aktörer skapas en struktur som påminner om muftier och mullor i islamistiska stater. Skillnaden är bara att Bibeln tar sharias plats som grund för lagar och samhällsordning.

Som forskaren Taylor varnar för handlar detta inte bara om religion, utan om ett hot mot demokratins själva kärna. När gränsen mellan religion och stat suddas ut riskerar pluralism, mänskliga fri och rättigheter och den öppna debatten att ersättas av ett system där en enda tro styr allt. Att Taylor som själv är kristen varnar för den här utvecklingen, visar hur allvarligt det är.

Att USA har många fundamentalistiska bibelträsk är inget nytt, men jag förbryllas av att Kirk har svenska fans. Skriver de verkligen under på det här?
Citera
2025-09-14, 16:32
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Och sen tror du att människan ska bli annorlunda och skapa en vänsterparadis där alla måste anse samma sak. Men människan kommer inte att förändras. Precis som med sovjet och delvis idag, går det bara med förtryck. För ni förstår inte människor och när människor får välja, väljer de bort vänstern.

Men vi får se vad som händer. Jag menar nog att wokerörelsen påverkan, kommer att leda till väst fall, med krig och inbördeskrig i Europa i alla fall. Vi ser redan början. Men jag tror inget gott kommer av det.

USA kommer att förändras under Trump och när alla ser det som en normalitet, kommer det nog att bestå. Tillbaka till grunderna. Däremot tror jag inte att ni kommer att bli glada av det. Du drömmer bara om något som ingen vill ha egentligen. Kirks död kommer snarare att leda till att woke blir mer marginaliserat där. Alla som gått på den bluffen är inte religiöst övertygade. Man ser till och med hur åsikterna börjar ändras här.

Då har han nästan tre år kvar nu. Mycket har hänt under den första tiden.

Jag förstår inte vad det här har med "vänstern" att göra. Jag bryr mig blanka fan i vad som är "höger" eller "vänster", jag vill ha fakta- och evidensbaserad politik och politiker som INTE ljuger. Och jag anser att den svenska politiska blockindelningen är bland det dummaste man kommit på i det här landet. Att pendla mellan "höger" och "vänster" leder inte precis framåt, och dessutom får det de politiska partierna att fokusera mer "mot" det andra blocket än på Sveriges bästa.

Sedan den "politiska mitten" försvann från amerikansk politik, det lysande tidevarv när BÅDA partierna kunde rösta på BRA förslag, oberoende av vem som lade fram dem, så har pendeln gungat på och USA är idag ett B-land på väg ner mot C. Och potentiellt ännu lägre. Kirk och Trump är båda "pendlare", de skulle inte nånsin ha fått nåt att säga till om ifall pendeln inte fanns, och därför gör de allt i sin makt för att ge den mer fart.

Tyvärr har vi sådana idiotiska krafter i Sverige också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in