2025-09-14, 05:39
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Det lär ju finnas tamboskap, som står i motsats till vilda djur.
Den första gruppen lär vara s.k. domesticerad, alternativt avlad, som det tydligen kallas.

Ett bra exempel är kanske hästar, tama kontra vilda.
Ett annat exempel är hundar, jämfört med vildhundar.
Ett tredje exempel är fåglar, t.ex. undulater eller papegojor, kontra stadsduvor.
Ett fjärde exempel är rådjur, som kanske är en korsning mellan vilda och tama någonting, skygga eller modiga.

Det tydligaste exemplet är nog hare kontra kanin.

Här kommer jag in mer på ämnesraden.
Vad eller hur avgörs den personliga sfären hos skygga djur?
Samma fråga kan ställas om människor och relationer.
Plötsligt kan en främling bli en vän och tvärtom.
Ett exempel ur litteraturen är "Lille Prinsen", han från en annan planet och som blev vän med en, kanske ständigt jagad, räv.

Om jag återgår till harar: har de en sorts automatisk, bevisad och mätbar, säkerhetszon, när det gäller andra djur, t.ex. människor? Eller handlar det om feromoner, syn eller hörsel? Eller allt sammantaget?
Citera
2025-09-14, 08:00
Medlem
Alltså, djur har väl överlag en bra förmåga att läsa av de som närmar sig och gå på sin magkänsla. Så mycket hänger nog på den som tänker närma sig.

Och hatar är väl rena bytesdjur så dom lär sticka åt helvete oavsett

Men jag är också imponerande bäng och fjuttad i skallen så jag vet inte
Citera
2025-09-14, 08:12
Medlem
Zaedrewss avatar
Man tycker djur borde lärts sig något efter alla år med människor. Men fortsatt om vi ser till skygga djur som tex rådjur så kommer de ju om man ser ett stanna upp. Nyfikna ena stå och glo på en ett bra tag. Just den tiden det ju tar för en jägare att ta sikte och skjuta.
Citera
2025-09-14, 08:35
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spiderman3
Alltså, djur har väl överlag en bra förmåga att läsa av de som närmar sig och gå på sin magkänsla. Så mycket hänger nog på den som tänker närma sig.

Citat:
Alltså, djur har väl överlag en bra förmåga att läsa av de som närmar sig och gå på sin magkänsla.
Så du tänker att det handlar om intuition, kanske t.o.m. ett slags sjätte sinne?
Citat:
Hur vet de det då? Genom magkänsla?
Citat:
Ett lätt bytesdjur?
Citera
2025-09-14, 08:43
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Man tycker djur borde lärts sig något efter alla år med människor. Men fortsatt om vi ser till skygga djur som tex rådjur så kommer de ju om man ser ett stanna upp. Nyfikna ena stå och glo på en ett bra tag. Just den tiden det ju tar för en jägare att ta sikte och skjuta.

Citat:
Man tycker djur borde lärts sig något efter alla år med människor.
Är inte människor djur då?
Ser ingen egentlig skillnad mellan det ena djuret och det andra, vid noggrannare granskning.

Citat:
Men fortsatt om vi ser till skygga djur som tex rådjur så kommer de ju om man ser ett stanna upp. Nyfikna ena stå och glo på en ett bra tag. Just den tiden det ju tar för en jägare att ta sikte och skjuta.
Inte helt olikt vissa människor vid en trafikolycka.
Jägare kan väl ta och skjuta precis hur mycket de vill, kors och tvärs, men har de ens licens?
Råder jaktsäsong på rådjur?
Spelar det någon roll?
Citera
2025-09-14, 08:48
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bur-q-ua12
Inte helt olikt vissa människor vid en trafikolycka.
Jägare kan väl ta och skjuta precis hur mycket de vill, kors och tvärs, men har de ens licens?
Råder jaktsäsong på rådjur?
Spelar det någon roll?

Bör spela roll. Jag menar de flesta jägare kommer inte vara Runar Søgaard. Bara skjuta för det är kul.

Sedan tror jag bestämt om 100 eller 200 år kommer vi alla vara veganer. Folk då kommer då fråga varför dödade de djur förr.
Citera
2025-09-14, 08:52
Medlem
Riksreptilens avatar
En sak som torde påverka hur skygga vilda djur är för en uppdykande människa är vilken miljö.
Om det är en skogsglänta haren växt upp i och känner till flertal flyktvägar till lämpliga hålor att gömma sig i kan den ge sig mer tid att titta på den konstiga tvåbeningen.

Om det är första gången den testar morötter i en villaträdgård så är omedelbar reträtt bästa alternativet.
Citera
2025-09-14, 09:09
Medlem
Bur-q-ua12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Bör spela roll. Jag menar de flesta jägare kommer inte vara Runar Søgaard. Bara skjuta för det är kul.

Sedan tror jag bestämt om 100 eller 200 år kommer vi alla vara veganer. Folk då kommer då fråga varför dödade de djur förr.

Citat:
Hur fungerar de flesta jägare då, enligt din tradition?

Citat:
Tror eller vet?
Varför ens slå ihjäl mygg när de går att sila bort?
Dessa alltigenom blodsugare.
Tycker du inte lite synd om växter, som äts upp och som, i ett senare skede, riskerar att kanske senare slå tillbaka, kanske i annan form?
Citera
2025-09-14, 09:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Tror eller vet?
Varför ens slå ihjäl mygg när de går att sila bort?
Dessa alltigenom blodsugare.
Tycker du inte lite synd om växter, som äts upp och som, i ett senare skede, riskerar att kanske senare slå tillbaka, kanske i annan form?

Tror. Ja om du ska gå ner till det. Varför ens leva ens? Du dödar djur bara för du finns. Kör du en bil tex kommer du döda säg minst 1000 insekter.

Sedan ok för anledning. Det är kul att leva. Sedan gav Gud oss mästare för något. Det är inte fel i Guds bok att vi behöver döda djur för att leva. Sedan kan vi kanske en dag inte behöver döda djur för att leva och det blir ju då en bra dag.
Senast redigerad av Zaedrews 2025-09-14 kl. 09:23.
Citera
2025-09-14, 09:47
Avstängd
pn222jws avatar
Strikt evolutionsbiologiskt överlever djur som undviker människor bättre och kan föra sina gener vidare så dom borde bli skyggare med tiden. Rävar däremot finns ibland i bebyggelse och till och med i städer. Då blir det tvärtom - dom som vågar äta bortkastad mat får fler ungar. Skogsdjur är ganska misstänksamma.
Citera
2025-09-14, 09:53
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:

Ett fjärde exempel är rådjur, som kanske är en korsning mellan vilda och tama någonting, skygga eller modiga.

Ett exempel ur litteraturen är "Lille Prinsen", han från en annan planet och som blev vän med en, kanske ständigt jagad, räv.

Om jag återgår till harar: har de en sorts automatisk, bevisad och mätbar, säkerhetszon, när det gäller andra djur, t.ex. människor? Eller handlar det om feromoner, syn eller hörsel? Eller allt sammantaget?
Jag tror inte det är en korsning när det gäller rådjur. Jag tror det handlar om flockdjur. Flockdjur verkar lätt att passa in hos människan.
De roliga katterna har ännu inte kuvat sig för människan även om de levt med oss i 10,000 år.

Jag läste också en intervju med en veterinär som arbetade på ett zoo (och på ett vanligt djursjukhus). Han sa att fåglar var det enda djuret som alltid höll distans oavsett hur mycket vård de fått.
Jag har berättat om honom för djurvänner som sagt att "jag hade minsann en underlat/papegoja/dront och den var hur social som helst"
Ja den kanske var ensam tänker jag. Jag litar ändå mer på vetrinären som arbetat med alla möjliga djur under många år (minns inte hur länge).
Citera
2025-09-14, 20:45
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Strikt evolutionsbiologiskt överlever djur som undviker människor bättre och kan föra sina gener vidare så dom borde bli skyggare med tiden. Rävar däremot finns ibland i bebyggelse och till och med i städer. Då blir det tvärtom - dom som vågar äta bortkastad mat får fler ungar. Skogsdjur är ganska misstänksamma.

Men sedan de verkar ju vara djuren som är mest hotade. De som undviker människan mest är mest skyddade. Rådjur finns det ju ett överflöd av. Så många att man tom vill skjuta av dom. Sedan andra djur. Har tex aldrig ens sett en björn. Trots extrem tid i skogen. De bara luktar en och går åt andra hållet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in