2025-09-10, 19:10
Avslutad
Det är klart det är ekonomiskt försvarbart att köpa en Rolex. Rolex är ju typ det prestige märke som håller värdet allra bäst. Samtidigt som det är en investering så har man en fin klocka på armen som med tiden får en härlig patina.

Man ska köpa en Rolex om man har råd och man ska naturligtvis använda den också. Det är inte mitt eget favoritmärke men man kan ändå räkna med att den ändå kommer ha ett ihållande värde eller vara värd mer i slutändan. Har man den sen i 20 år eller mer så kommer man definitivt ha en raritet som går att sälja för mer.

Man ska satsa på stilrena varianter som är medel dyra i segmentet. Man kan få allt sålt naturligtvis men det kan bli svårt att få något sålt snabbt i dom högre prisklasserna, och man vill inte förlora något på det.

Enligt mig finns det bättre märken, typ Vacheron Constantin men den är inte alls lika lättsåld och här kan man faktiskt mycket väl gå back om man inte orkar vänta, det gör man inte med Rolex.
Citera
2025-09-11, 08:17
Medlem
Klocka köper man för att man vill ha och för att ha. Ska man investera och köpa "säkraste" klockan så är det enligt mig bättre att låta bli.

Köp då aktier istället. Rolex är så klart alltid ett tryggt köp men du kan inte och SKA inte räkna med att det är något som automatiskt kommer gå upp i värde över tid. Vi har haft och är väl fortfarande i en extrem hype av klockor generellt, mycket troligt att det kommer lägga sig snart och ett "ras" kommer och håller i sig några år eller decennium innan man kanske hittar tillbaka. På samma sätt det hänt tidigare genom åren.
Citera
2025-09-11, 10:53
Medlem
Faustik-Funks avatar
Är väl aldrig ekonomiskt försvarbart att köpa lyxprodukter?

Här definierar jag lyxprodukter som objekt vars prissättning väl överstiger dess produktionskostnad men som folk ändå köper.

En bra gammal förnumstig regel säger att man bara ska lägga en tiondel av sitt efter-skatt-banksaldo på onödigt skit. Så, har du en miljon kronor liggandes och skräpar på bankkontot kan du väl köpa en klocka för 100 papp. Om du bara har 100 papp på sparkontot kanske du ska hålla dig till en klocka som kostar 10 tusen, osv.

Problemet är väl att ungtuppar som bara har konton från det sistnämnda exemplet köper klockor från det förstnämnda.
Senast redigerad av Faustik-Funk 2025-09-11 kl. 10:56.
Citera
2025-09-13, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epimetheus
För ca 20 år sedan köpte jag en Datejust.
Den har gått upp i värde med nästan tre gånger pengarna.
Jag sitter just nu och suktar lite efter en Daytona, Sea-dweller Deep Sea, eller någon annan lite exklusivare modell.

Hur ska man tänka om framtida värde?
Kommer Rolex att öka i värde även i framtiden, eller är hypen över?
Jag ser ett eventuellt inköp som en investering som ska behålla sitt, eller helst öka i, värde samtidigt som jag har nöjet av att njuta av den på handleden ibland.

Vilka modeller tror ni kommer att öka mest?
Finns det modeller man ska undvika om man ser köpet främst som en investering?

Tro fan det.
Något som håller värdet bra och som man kan njuta av och sedan pass along till sin son.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in