2025-08-26, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olivoljetorsk
Bara inte Finland. Det depressiva rövhålet rekommenderar jag inte ens till den mest introverta autistroboten.

Norge och Danmark är bättre.

Hahaha..å jo. Jag hade gärna flyttat till skogarna och sjöarna i Karelen. Skulle genast försökt träffa en vild introvert finska och plockat svamp med.
Citera
2025-08-26, 11:27
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Hahaha..å jo. Jag hade gärna flyttat till skogarna och sjöarna i Karelen. Skulle genast försökt träffa en vild introvert finska och plockat svamp med.

Bredvid Ryssland? Är du okej?

Finns säkert nån vild introvert norska du kan plocka svamp med i västra Norge.
Citera
2025-08-26, 11:45
Medlem
Citat:
Bredvid Ryssland? Är du okej?

Finns säkert nån vild introvert norska du kan plocka svamp med i västra Norge.

Jo. Men norskor verkar alldeles för glada och hurtiga. Och gränsen till Ryssland gör inget så länge Ivan håller sig på sin sida gränsen och bara kommer över med lite smuggelvodka då och då.
Citera
2025-08-26, 12:15
Avslutad
Citat:
Jo. Men norskor verkar alldeles för glada och hurtiga. Och gränsen till Ryssland gör inget så länge Ivan håller sig på sin sida gränsen och bara kommer över med lite smuggelvodka då och då.

Förstår inte hur fan nån väljer Finland före Norge, men whatever makes u happy
Citera
2025-08-26, 15:50
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beiarn
Och? Det är ju det man får ta ställning till innan man köper en lägenhet i Spanien och flyttar dit. Man får inte äta kakan och ha den kvar… Vi skattebetalare vill ju inte betala för fuskare.

Att bostadsbidrag och kanske garantipensionen försvinner är ganska självklart. Var man sen bor i Världen är upp till var och en.
Citera
2025-08-26, 16:31
Medlem
dirtysouths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hej

Ni som har flyttat från Sverige period vis eller för gott hur är livet för er nu? Blev det bättre eller sämre? Något ni saknar? När kände ni att det var det enda rätta att göra? Etc..

Funderar starkt på att lämna landet för gott efter studier då det finns ingenting av värde känns som man ruttnar bort, ingen livs glädje längre.

Diskutera gärna dela med er av era erfarenheter vill gärna få perspektiv

Enbart positivt skulle jag säga
Vill inte låta nedsättande kring mitt fädernesland men nästan allt är bättre utanför Sverige, och de småsaker som är bättre i Sverige (för det finns några stycken) väger inte på långa vägar upp för hur livet är i Svedala

Det jag kan sakna är att svenskar generellt sett är bra på sina yrke, det och tystnaden om nätterna
Citera
2025-08-26, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysouth
Enbart positivt skulle jag säga
Vill inte låta nedsättande kring mitt fädernesland men nästan allt är bättre utanför Sverige, och de småsaker som är bättre i Sverige (för det finns några stycken) väger inte på långa vägar upp för hur livet är i Svedala

Det jag kan sakna är att svenskar generellt sett är bra på sina yrke, det och tystnaden om nätterna
Låt hur positiv eller negativ du vill jag kommer inte kalla dig landsförrädare eller sopa bort hur det egentligen är bara för att det är "mitt hemland" bullshit fake patriotism

För din talan!
Citera
2025-08-29, 12:40
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hej

Ni som har flyttat från Sverige period vis eller för gott hur är livet för er nu? Blev det bättre eller sämre? Något ni saknar? När kände ni att det var det enda rätta att göra? Etc..

Funderar starkt på att lämna landet för gott efter studier då det finns ingenting av värde känns som man ruttnar bort, ingen livs glädje längre.

Diskutera gärna dela med er av era erfarenheter vill gärna få perspektiv

Det stämmer, svenskar är tomma, gudlösa, rotlösa sopcontainern som byter innehåll (skräp) med jämna mellanrum. Är du sådan också kanske en utlandsflytt inte gör någon nytta. Jag försökte göra en lista, eller kanon om ni så vill, och kom fram till följande:

Svenskar
…åker på semester till Thailand
…”läser” ljudböcker
…har en psykiatrisk diagnos eller känner ett behov av en
…beställer mat hem till dörren
…renoverar sitt kök utan att sedan används det
…tackar nej till något pga tvättid
…åker elscooter eller elcykel
… förklarar för troende människor att Gud inte finns
…förklarar för människor som vill ha det trevligt att trevlighet inte är ekonomiskt lönsamt samt irrationellt

Om detta stämmer in på dig är det ingen mening att flytta. Om inte skulle jag dra så fort som möjligt. Jag har bott längre perioder i Sydeuropa och UK, och förutom enstaka släktingar och vänner så har jag egentligen bara saknat dansk ost, som alltså inte ens är svensk. Att kunna språken är dock en förutsättning. Det kommer inte höra dig populär, bara i bästa fall accepterad.

Det viktigaste efter språket är att finna ett sammanhang. Gör klart för dig vilka sammanhang t(tex lärosäten/arbetsplats/församling/förening) som passar dig – att sitta hemma själv kan du göra i Stockborgköping eller var du nu bor.
Citera
2025-08-29, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SageNButter
Det stämmer, svenskar är tomma, gudlösa, rotlösa sopcontainern som byter innehåll (skräp) med jämna mellanrum. Är du sådan också kanske en utlandsflytt inte gör någon nytta. Jag försökte göra en lista, eller kanon om ni så vill, och kom fram till följande:

Svenskar
…åker på semester till Thailand
…”läser” ljudböcker
…har en psykiatrisk diagnos eller känner ett behov av en
…beställer mat hem till dörren
…renoverar sitt kök utan att sedan används det
…tackar nej till något pga tvättid
…åker elscooter eller elcykel
… förklarar för troende människor att Gud inte finns
…förklarar för människor som vill ha det trevligt att trevlighet inte är ekonomiskt lönsamt samt irrationellt

Om detta stämmer in på dig är det ingen mening att flytta. Om inte skulle jag dra så fort som möjligt. Jag har bott längre perioder i Sydeuropa och UK, och förutom enstaka släktingar och vänner så har jag egentligen bara saknat dansk ost, som alltså inte ens är svensk. Att kunna språken är dock en förutsättning. Det kommer inte höra dig populär, bara i bästa fall accepterad.

Det viktigaste efter språket är att finna ett sammanhang. Gör klart för dig vilka sammanhang t(tex lärosäten/arbetsplats/församling/förening) som passar dig – att sitta hemma själv kan du göra i Stockborgköping eller var du nu bor.
Inget utav detta stämmer överens med mig det kan jag lova dig 😂
Citera
2025-09-12, 09:28
Medlem
DraconianTimess avatar
Har flyttat ifrån Sverige till Polen.
Inte för att jag tycker illa om Sverige, utan jag har ett värdefullt jobbkontrakt där.

Positivt från Polen
Polen är fritt från muslimbabbar och diverse klanfamiljer. Generellt är våld och kriminalitet inte lika påtagligt som i Sverige och man ser på tjejer att de är mer avslappnade. Zigenare är i princip vad man har och polska folket är inte sugna på att importera mer av liknande vara.

Äntligen kan man gå ner till kiosken och köpa sig kall öl en sen kväll. Man slipper det där jävla bunkrandet från Systembolaget.

Polen är ett land som fick massbilism för inte så länge sedan och därmed är kollektivtrafiken i städer mycket bättre utbyggd. Även tåg i Polen funkar enormt mycket bättre. Strul är ovanligt.

Går lättare att få kontakt med tjejer i Polen. Inget ont om svenska tjejer, men den där jävla isväggen finns där och måste brytas.

Polska ungdomar lite mer väluppfostrade och inte lika dryga som de svenska.

Negativt om Polen
Polska myndigheter är en jävla sorg. Man saknar på allvar Sverige, BankID och ärenden som relativt simpelt kan lösas på hemsidan. Generellt sett är myndighetspersoner mycket mer hjälpsamma i Sverige och jävligt mycket mer dryga och otrevliga i Polen.

Folk kör som fan på de polska vägarna. Svenskar har en betydligt mer avslappnad körstil. Dessutom är trafiken tätare och hetsigare i Polen.

Varor som lakrits, Kawi räkost, Bregott med havssalt är något man saknar.
Citera
2025-09-12, 10:45
Medlem
Ördögs avatar
Citat:
Bara inte Finland. Det depressiva rövhålet rekommenderar jag inte ens till den mest introverta autistroboten.

Norge och Danmark är bättre.
Citat:

Det är bra att åtminstone en del svennefjollor fortsätter att vara fastlåsta vid sina urfolkhemska fördomar, trots att världen förändras i en så skrämmande fart. Annars kan man i Hufvudstadsbladet läsa om en familj från Östergötland som slagit sig ner utanför Lovisa i Finland, och som tycker att julskinkorna i Finland smakar bättre.

(FB) Flyttat från Sverige erfarenheter?
Senast redigerad av Ördög 2025-09-12 kl. 10:56.
Citera
2025-09-12, 22:30
Medlem
SageNButters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DraconianTimes

Varor som lakrits, Kawi räkost, Bregott med havssalt är något man saknar.
Allt salt är havssalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in