Citat:
Ursprungligen postat av
BENSINO
Hej
Ni som har flyttat från Sverige period vis eller för gott hur är livet för er nu? Blev det bättre eller sämre? Något ni saknar? När kände ni att det var det enda rätta att göra? Etc..
Funderar starkt på att lämna landet för gott efter studier då det finns ingenting av värde känns som man ruttnar bort, ingen livs glädje längre.
Diskutera gärna dela med er av era erfarenheter vill gärna få perspektiv
Det stämmer, svenskar är tomma, gudlösa, rotlösa sopcontainern som byter innehåll (skräp) med jämna mellanrum. Är du sådan också kanske en utlandsflytt inte gör någon nytta. Jag försökte göra en lista, eller kanon om ni så vill, och kom fram till följande:
Svenskar
…åker på semester till Thailand
…”läser” ljudböcker
…har en psykiatrisk diagnos eller känner ett behov av en
…beställer mat hem till dörren
…renoverar sitt kök utan att sedan används det
…tackar nej till något pga tvättid
…åker elscooter eller elcykel
… förklarar för troende människor att Gud inte finns
…förklarar för människor som vill ha det trevligt att trevlighet inte är ekonomiskt lönsamt samt irrationellt
Om detta stämmer in på dig är det ingen mening att flytta. Om inte skulle jag dra så fort som möjligt. Jag har bott längre perioder i Sydeuropa och UK, och förutom enstaka släktingar och vänner så har jag egentligen bara saknat dansk ost, som alltså inte ens är svensk. Att kunna språken är dock en förutsättning. Det kommer inte höra dig populär, bara i bästa fall accepterad.
Det viktigaste efter språket är att finna ett sammanhang. Gör klart för dig vilka sammanhang t(tex lärosäten/arbetsplats/församling/förening) som passar dig – att sitta hemma själv kan du göra i Stockborgköping eller var du nu bor.