2025-09-11, 22:29
Medlem
Mohaves avatar
Jag har på sistone bokat en del boenden via AirBnb. Hos vissa har jag varit så nöjd att jag gärna kommer tillbaka.

Har inte gjort det än, men tänkte att jag då kan föreslå värden att nästa gång jag kommer så tar vi det direkt mellan oss och skippar AirBnb som mellanhand och deras avgifter.

Finns det några problem med detta?
Senast redigerad av Mohave 2025-09-11 kl. 22:34.
Citera
2025-09-11, 22:35
Medlem
Glostrups avatar
Det beror på värden, h*n slipper betala AirBnB pengar men är å andra sidan inte försäkrad på samma sätt. Men om du redan har bott där och det gick bra så kan det säkert funka.
Citera
2025-09-11, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mohave
Jag har på sistone bokat en del boenden via AirBnb. Hos vissa har jag varit så nöjd att jag gärna kommer tillbaka.

Har inte gjort det än, men tänkte att jag då kan föreslå värden att nästa gång jag kommer så tar vi det direkt mellan oss och skippar AirBnb som mellanhand och deras avgifter.

Självfallet, se till att få kontaktuppgifter så är det nog många värdar som gärna låter bli att betala extra till Airbnb
Har själv haft ett flertal som kanske bokat 2-4 dygn och sedan frågor om det är ledigt några extradagar( vilket ses på Airbnb/ mitt boende och sedan kommer vi överens om pris och jag lägger boendet ”ej tillgänglig”
Citera
2025-09-11, 23:30
Moderator
tobess avatar
Det beror nog helt på vem det är som äger stället och hur dom hyr ut det.

Om det är någon som gör det 'professionellt' (d.v.s. något form av företag eller person som köpt ett ställe specifikt för att hyra ut det och har det som sidogig) lär dom antagligen inte vara särskilt intresserade pga tidigare nämnda orsaker. Mer besvär för dom iom med försäkringar, redovisning o.s.v. o.s.v.

Om det rör sig om någon person som hyr ut någon gång ibland och har en något slapp inställning vad man bör betala skatt på o.s.v. så fungerar det säkert.

I vilket fall som så skadar det ju aldrig att fråga. I värsta fall är svaret du får att dom endast hyr ut via AirBnB.
Citera
2025-09-12, 01:54
Medlem
Citat:

Alltid bäst att komma överens sinsemellan och boka utan dyra extramellanhänder som booking.com airbnb och hotels.com osv.
Citera
2025-09-12, 06:29
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Nu har jag inte gått via AirBnb men blocket bostad istället och där hyrt fjällstuga. De gånger man gillat boendet så har man sparat numret och nästa gång så har man kontaktat personen direkt utan problem.
En stuga har jag hyrt tre omgångar men nu hade han sålt stugan tyvärr.
Citera
2025-09-12, 06:32
Medlem
BigBusinesss avatar
Hur många % handlar det om?
Citera
2025-09-12, 07:03
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Hur många % handlar det om?
Vi hyr ut via Airbnb. Det är dock ett företag som sköter det och allt det praktiska.

Airbnb tar ca 14-16% av bruttosumman, sedan tillkommer olika skatter och avgifter samt uthyrningsfirmans avgifter och utgifter.
Så för oss innebär det i praktiken ca 50-60% av gästens bruttoinbetalning som tillfaller oss (sedan skall givetvis svenska- och spanska staten ha sina beskärda delar av kakan).
Citera
2025-09-12, 07:04
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:

Det kan gå.

Är det ett företag som sköter uthyrningen eller en privatperson? Är det ett företag så blir det svårare men samtidigt så kan det påverka värdens försäkring.
Citera
2025-09-12, 10:34
Medlem
Dexters avatar
Jag hyr själv ut via booking och jag uppmuntrar alla gäster att i fortsättningen ringa mig direkt för att boka. Jag slipper föda booking med 16,2% av kostnaden. Ger alltid gästen 10% och tar själv 6,2% av det vi vinner på att göra så. Win-win.
Citera
2025-09-12, 12:34
Medlem
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler

Är det ett företag som sköter uthyrningen eller en privatperson? Är det ett företag så blir det svårare men samtidigt så kan det påverka värdens försäkring.
Jag bor oftast hos privatpersoner. Det handlar för det mesta om ett rum i deras lägenheter eller hus.
Citera
2025-09-12, 13:13
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jag bor oftast hos privatpersoner. Det handlar för det mesta om ett rum i deras lägenheter eller hus.
Då har du nog större chans att lyckas med ett sådant upplägg än via objekt som förmedlas av företag.

Vi hyr ju ut till vänner utan att gå via företaget som annars hyr ut åt oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in