• 1
  • 2
2025-09-12, 11:08
Medlem
Ambelains avatar
Det tycks ha blivit på modet att försöka marknadsföra diverse nationella "specialiteter" runt om i världen, som något som har särskilt prägel av landets matkultur ifråga.
Som tex det idag populära "Korean BBQ," men det har ju också varit stort med "Tex Mex," eller varför inte "Jamaican Jerk." Feta har ju blivit nationaliserat sedan länge, trots att hela östra Medelhavsområdet har motsvarande vitost.
Ja, det finns många sådana här exempel, och jag tänker därför på hur svenska matrelaterade saker & ting hade kunnat marknadsföras på motsvarande sätt.

Det behöver alltså inte vara specifika matrecept, i stil med "Rådjurssadel" etc, utan mer sådant som lite "osar svenskt" och som kan föra tankarna till svensk kultur och svensk matkultur framförallt.
Och som det går att separera från själva maträtterna ifråga, och kanske användas som tillbehör mer än som definitivt recept.

SÅ här på rak arm kan jag kanske tänka mig något som nog hade kunnat funka, kanske.

"Skagenröra" verkar tex vara populärt lite överallt, och det har ju dessutom en lite "lyxigare framtoning."
"Räksallad" (som till korven, eller burgaren alltså) verkar också vara populärt bland utlänningar, när de får smaka.
Båda för ju dessutom tankarna till den svenska matkulturens fiskavdelning - som redan Är känd ute i världen och högt skattad.

Svensk senap, hade kanske kunnat få plats?
Särskilt sådan som tex Skånsk senap eller varför inte honungssenapen?

Pepparrotsvisp tror jag hade kunnat slå, och om den kallas Svensk pepparrotsvisp kanske dessutom höjas i status såsom den japanska Wasabin.

Pressgurka, istället för inlagd gurka, hade varit typiskt svenskt och dessutom mycket smakligt.

Jag tror, vidare, att leverpastej inte är en känd sak ute i världen, så där hade man kanske kunnat slå sig in. Iaf med en god grov bakad leverpastej.

Lingonsylt, naturligtvis. Det går ju inte att blunda för den. Särskilt inte när Ikeas svenska köttbullar ändå gjort succé.

Kallskuret är ju något om är svenskt i allra högsta grad.
Och då i synnerhet det rökta och inlagda, gravade.
Som ål (rökt, gravad), och lax såklart. Men sill med. Stekt salt inlagd sill är ju redan en stor sak för många, och den hade kunnat krängas som svensk inlagd sill, typ.
Och Makrillen naturligtvis.

Det är svårt med urvalet bara, för visst hade det funnits mycket som hade gått att "bjuda på," så att säga.
Men om man tänker sig tex ett av de där nationella tillbud Lidl har varje månad. Med tex Fisk månad, spansk månad, tysk månad osv.
Hur hade isf en svensk månad kunnat se ut då?

Lidl säljer ju österrikisk Rösti, om är mycket smaklig faktiskt.
Då hade det nog gått att sälja svenska rårakor också, eller raggmunkar t.o.m.
Fast rårakorna är snäppet bättre i mitt tycke.
Vörtbröd naturligtvis, kanske tunnbröd också - och knäckebröd givetvis.

Äter man, förresten, smörgåstårta utomlands?
Annars hade det ju funkat finfint. Alla gillar ju en god smörgåstårta. Det är ju allmänt känt.

---

Så, vad hade kunnat funka?
Kalles Kaviar verkar ju inte funka alls, men det finns ju så mkt annat.
Både från vår tid liksom från förr ... liksom tillbehör och metoder som hade kunnat stuvas till för ngt lämpligare.

Vad finns det ???
Julmust borde kunna funka med rätt marknadsföring - exklusive Coca-Cola Company.
Citera
2025-09-12, 11:13
Medlem
Vilken jäkla mat som helst då i stort sett allt som marknadsförs som "Korean" har absolut noll med Korea att göra.
Citera
2025-09-12, 11:27
Medlem
Cindells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
Jag tror, vidare, att leverpastej inte är en känd sak ute i världen, så där hade man kanske kunnat slå sig in. Iaf med en god grov bakad leverpastej.

Grovhackad-/bakad leverpastej är ju mer en dansk grej, inte svensk.

Jag tror mer på olika sorters inlagd sill, och smörgåstårta såklart!

Köttbullar känns lite "meh" vid det här laget.
Senast redigerad av Cindell 2025-09-12 kl. 11:46.
Citera
2025-09-12, 11:34
Medlem
Sasha08s avatar
Gravad lax med hovmästarsås!
Citera
2025-09-12, 11:37
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Blodpudding med bacon och lingonsylt
Citera
2025-09-12, 11:38
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohannesSnajdare
Blodpudding med bacon och lingonsylt
Blä! Verkligen inget att vara stolt över.
Citera
2025-09-12, 11:44
Medlem
Fläsklägg med rotmos.
Citera
2025-09-12, 11:49
Medlem
llundberg57s avatar
Skånsk senap, kanelbullar, tunnbrödrulle, inlagd sill, smörgåstårta, Janssons frestelse
Citera
2025-09-12, 12:03
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Kroppkakor med skirat smör och lingonsylt
Citera
2025-09-12, 12:05
Medlem
"Ärtsoppa och pannkakor" känns väldigt unikt för sverige
Citera
2025-09-12, 12:07
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Jag tror faktiskt att traditionell svensk husmanskost skulle kunna funka t.ex. på en lunchrestaurang på Manhattan:

Raggmunk med fläsk & lingon
Stekt fläsk med löksås
Köttbullar med mos & lingonsylt
Stekt strömming med potatismos och lingon
Ärtsoppa och pannkakor med sylt&grädde
Isterband med potatis och stuvade morötter + rödbetor
Gravad lax med dillstuvad potatis
Citera
2025-09-12, 12:12
Medlem
YeahLikeWhoas avatar
svensk kebab pizza eller kebabrulle