2025-09-11, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kurango
jag vägrar bo i hus eller ha sommarställe pga min spindelfobi. Haft sen liten är 52 idag. Frugan är från brasilien och jag vägrar sova över i hennes gamla by pga detta. Bor jämt på hotell

Jag förstår dig helt . Ser jag en spindel på kvällen som jag ej lyckas få fatt i så är det så obehagligt att lägga sig , men har inget val. 😒
Citera
2025-09-11, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eilaeila
Vad är det ?

vigvatten jy. man brukar ju sprida det på ställen som för otur med demoniska spindlar
Citera
2025-09-11, 18:56
Medlem
Jag brukar stryka fönsterbrädor osv med kaviar, inte haft en spindel (som jag sett) sedan dess.
Citera
2025-09-11, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gipsyn
Tusentals, där snackar vi överdrifternas överdrift. Det kan finnas någon enstaka husspindel, de är inte några flockdjur direkt!

Jag vet inte hur litet du bor, men det finns många små spindlar runtom i väggarna och golv osv överallt. En spindelhona lägger ungefär 50 ägg om vi pratar vanliga spindlar i Sverige, vissa mer.
Citera
2025-09-12, 21:58
Medlem
Bluebeast72s avatar
Jodå, dom både biter dig och förökar sig mer än du tror. Det sägs att det finns 3-6 spindlar i Sverige som kan penetrera din hud o ge ett märksamt bett med både smärta,rodnad o svullnad som resultat.

Svensk husspindel är en den. Likaså kärr spindel " Sveriges största ", kors spindel, tenn spindel, vargspindlen.

Dessa gör ont o bli biten av givetvis känner sig spindeln trängd eller hotar innan bett sker. Missta er ej, ett bett går inte obemärkt förbi. Du känner som ett getingstick ungefär,lite ondare efter.

Svensk husspindel trivs i våra hem, framför allt äldre hus,torra med tillgång till fukt såsom källare,kall förråd, vattenlås. Honor blir enorma o är oftast betydligt aggressivare än hanarna.

Snabba,svåra i ta ihjäl o bli av med. Nattaktiva.
Citera
2025-09-12, 22:01
Medlem
StigAllans avatar
Brukar få spindelbett på mina fötter en eller ett par gånger om året.
Beror på att jag gillar spindlar och undviker att dammsuga bort dessa.

Bättre att spindlarna får göra nytta.

Kliar skapligt mycket gör betten ett par dagar.
Citera
2025-09-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Jag vet inte hur litet du bor, men det finns många små spindlar runtom i väggarna och golv osv överallt. En spindelhona lägger ungefär 50 ägg om vi pratar vanliga spindlar i Sverige, vissa mer.

Ditt inlägg jag svarade på handlade om husspindel/större husspindel, och de finns definitivt inte i tusentals i ditt hem sålänge du inte bor i ett fuktigt hus på ett par tusen kvadratmeter.
Citera
2025-09-13, 22:02
Medlem
Citat:
Ditt inlägg jag svarade på handlade om husspindel/större husspindel, och de finns definitivt inte i tusentals i ditt hem sålänge du inte bor i ett fuktigt hus på ett par tusen kvadratmeter.

Intala dig det du behöver.
Citera
2025-09-14, 10:39
Medlem
Batman-Livess avatar
Jag bor längst ned, och jag har precis samma problem som dig.

Spindel efter spindel finner sin väg in till detta ruckel, och jag blir aldrig av med dom.

Ibland så anlitar jag en präst som kommer hit, han har med sig rökelse och heligt vigvatten, han tänder rökelsen för att rena från de onda spindlarna och han skvätter vigvatten över alla spindlar han ser. När detta är gjort så ber han en bön så att spindlarna ska försvinna för gott, hela tiden med blandat resultat.

Prisa herren, att jag ska få flytta härifrån om två månader.

Då slipper jag detta ruckel, och de äckliga spindlarna, slipper även mina jobbiga grannar.
Citera
2025-09-14, 17:42
Medlem
Pinoputchins avatar
Var glad att de finns där, spindlarna är dina kompisar.
Citera
2025-09-15, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av def321
Intala dig det du behöver.
Du bör snarare fundera på hur ostädat och fuktigt du bor, om du har så fruktansvärt många husspindlar i din bostad
En normal svensk bostad där det städas någorlunda regelbundet, har inte mer än ett fåtal aktiva husspindlar på samma gång.
Citera
2025-09-15, 21:08
Medlem
Citat:
Du bör snarare fundera på hur ostädat och fuktigt du bor, om du har så fruktansvärt många husspindlar i din bostad
En normal svensk bostad där det städas någorlunda regelbundet, har inte mer än ett fåtal aktiva husspindlar på samma gång.

Jag tror inte du förstår vad som gömmer sig bland skrymslen och vrår (och kommer fram när du sover).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in