2025-08-24, 09:58
Medlem
Det känns som du har ett mycket begränsat umgänge och en stor frustration gentemot dina föräldrar
Citera
2025-08-26, 20:59
Medlem
flaess avatar
Intresant och kul tråd. Jag som är född i mitten av 80-talet känner att jag är nödsakad att ge min syn på den här generationen.

Vad gäller 60-talister så är den stora skiljelinjen om man är arbetarklass eller medelklass, och gälllande 70-talister så hänger det på när man är född under årtiondet.

60-talister, och även tidiga 70-talister, som har studerat på högskola eller universitet är väldigt mycket mer tekniskt lagda än deras generationskamrater på fabriksgolvet och inom äldreomsorgen. Påfallande många knegare inom det här åldersspannet är pinsamt tekniskt illitterata. De ropar konstant efter hjälp om "datan hänger sig", eller inte förstår en manual på engelska.

Däremot så suddas klasskillnaderna ut något oerhört om man betraktar de som är födda i slutet av 70-talet (cirka 1977-1980). Där är det ingen större skillnad mellan akademikerbarnen och arbetarungarna. De som är födda under de här åren kom också ganska tidigt i kontakt med datorer, kabel-TV och mobiltelefoner för att ta några exempel, och är klart mer tekniskt lagda än personer som endast är några år äldre.

Sedan att samhället har spårat ur till en digital dystopi är en annan femma. Det finns många andra trådar i ämnet på forumet för den som är hågad att debattera spörsmålet.
Senast redigerad av flaes 2025-08-26 kl. 21:03.
Citera
2025-09-10, 15:51
Medlem
Det beror nog på vilken referensram har man när det gäller att vara tekniskt lagd? Se flest 60- och 70-talister vet hur man lagar en cykelpunka, kan byta däck på bilen, fixar att byta vägguttag. Många fixar att reparera sin bil, trimma en moped, fixa båtmotorn, tapetsera och bygga en altan. Här tror jag att man är oslagbara. Väldigt många skruvade ihop och uppgraderade sina datorer på 90-talet. Jag märker skillnaden hos mina barn som jag tycker är väldigt otekniska. Men det beror ju på vad man vuxit upp med och vad man tycker är intressant. Det du inte har intresse av det lär du dig inte så lätt. Men generellt är nog inte någon större skillnad mellan årgångarna, bara att man lärt sig att använda sin tekniska förmåga på olika saker.
Citera
2025-09-10, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Om frågan dolts i ovan textvägg så kommer den här igen, varför vill eller kan ni inte lära er nya saker?
Jag är 50-talist och jag har inga som helst problem med att hänga med. Jag kan fortfarande programmera i de flesta program- och scriptspråk du lägger framför mig.
Annars blir det mest Fortran, Pascal och C av alla varianter idag. Mycket underhåll/utveckling av gammal kod. Även Python och Java.
Jag får ofta hjälpa när andra behöver hjälp.
Dra inte alla över en kam. Vi som är lite äldre föddes in i den här miljön.
Och ja, jag kan lära mig nya saker. Idag lärde jag mig mycket av att läsa ditt inlägg.
Citera
2025-09-10, 16:16
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Ni tillhör samma generation som mina föräldrar. Varför är ni så fruktansvärt tekniskt obegåvade? Det är ju ni som i största utsträckning lagt grund för den teknologi vi idag brukar, jag tycker det är paradoxalt. Ni har levt igenom hela informationsåldern och ändå är en kanalsökning på TV'n för de flesta av er ren häxkonst, eller det är i alla fall så jag upplever det. Det kan tolkas som frustration men jag är faktiskt bara nyfiken, den här oförmågan eller tjuriga oviljan att lära sig nya saker tycks vara absolut starkast hos individer född under i titeln nämnda årtionden. Det här handlar inte bara om datorer och telefoner för övrigt, pratar jag med en gammal svetsare så är det som att ta en tidsmaskin till en magisk period då MIG/MAG var någon skräplimpistol man bara använde på bilplåt och jag har jävlar i mig aldrig träffat någon över 40 som behärskar en CNC-fräs och då har jag ändå jobbat inom metall i nästan 8 år.
Intressant nog så har, av alla yrken jag har någon form av intim bekantskap med, bönder visat på lägst friktion till att följa med utvecklingen men det är väl troligtvis för att de annars förgås.

Om frågan dolts i ovan textvägg så kommer den här igen, varför vill eller kan ni inte lära er nya saker?
Jag är 70-talist och jag har programmerat i 30 år. Jag är mycket bättre på att programmera och designa stora och komplexa system än någon liten millenial/barnrumpa, jag kan dessutom hantera både cirkelsåg och borrhammare
Citera
2025-09-11, 00:37
Medlem
Skulle tro att det är precis tvärtom! Folk födda från 90-talet och framåt är det absolut mest otekniska!
Före datorer och internet fanns så var det till att läsa tekniska problem. Dagens ungdomar klarar av att scrolla på sin mobil, inte mycket annat!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in