2025-09-08, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Du drar inte runt ett hus på 2000 även om det är litet som ett garage

Mångaa avgifter är fasta oavsett storlek på huset, tex sophämtning, bredband, avlopp.

El kostar en hel del bara i fast avgift (där jag bor strax under tusingen)

Vatten kostar

Försäkring.

Sen lite underhåll på det.
ja, den här killen pratar bara strunt.

att jämföra med ett så litet hus är helt orelevant. finns inga vettiga hus till salu i den storleken

killen är ju helt blåst också som vill jämföra driftkostnader med lägenheter på 150kvm för flera miljoner. alltså visst, har man familj och ska köpa boende i den storleken kanske det är en relevant jämörelse, men jag vet inte ens hur jag ska lyckas möblera en så stor yta som singel :P
Senast redigerad av DrillBitTTT 2025-09-08 kl. 19:07.
Citera
2025-09-08, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
kollade vad det var förnåt vi hade, en nibe f372. den kostar 60k på nätet. vi kan ta in utomhusluft på kvällen för att hålla hela huset någorlunda svalt under de varmaste sommarnätterna. sedan tillkommer värmeväxlare, fläkt, lite rör osv som också behövde bytas samtidigt. f372 gör tappvatten och varmvatten till värmeväxlaren samtidigt

vi sänkte iallafall elförbrukningen med 30% på de månaderna vi har hunnit testa den jämfört med den gamla lösningen som jag är ganska säker på att den inte använde en värmeväxlare samt att den hade en separat varmvattenberedare

sen kan jag väl tillägga att mina föräldrar inte funderade speciellt mycket på offerten, de bara godkände och körde. kanske hade gått att komma undan lite billigare men inte jättemycket. mina föräldrar kollade först med en annan firma men de ville inte ta på sig jobbet och tipsade oss om den firman som utförde jobbet då detta var lite special. men sen så har de ju totalt 3 hus, varav 1st stor gård och 75 hektar skog, och en bra säck med pengar också, så de orkar nog inte bry sig så mycket

Aha,då är det lite mer avancerad lösning än bara en varmvattenberedare, och kräver troligen lite fler timmar installation också
Citera
2025-09-08, 19:10
Medlem
Citat:

att jämföra med ett så litet hus är helt orelevant. finns inga vettiga hus till salu i den storleken

killen är ju helt blåst också som vill jämföra driftkostnader med lägenheter på 150kvm för flera miljoner. alltså visst, har man familj och ska köpa boende i den storleken kanske det är en relevant jämörelse, men jag vet inte ens hur jag ska lyckas möblera en så stor yta som singel :P

Ja, jag tycker du resonerar sunt.
Citera
2025-09-08, 19:18
Medlem
Citat:
när är man 'vuxen' nog att köpa en villa? jag är 24 bast och tänker köpa mig något boende om 1-2 år. jag har ingen sambo och vet att villa innebär både mycket tid och pengar till underhåll och renoveringar, även om inköpspriset är ungefär samma för lägenheten och villan. däremot ligger ju villorna utanför stan och då missar man nattlivet, även om jag inte bor i någon överdrivet stor stad (typ 100k invånare).

så frågan är, vid vilken ålder är det sunt att köpa hus och flytta ut från stan? är det för tidigt för mig? jag känner mig fortfarande som ett barn inombords. jag kan liksom knappt laga mat, håller mig till typ 3 maträtter och meal preppar inför veckorna..
Varför vill du ha en villa om du inte har familj?
Citera
2025-09-08, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alarm787
Varför vill du ha en villa om du inte har familj?
jag vill ha garage så att jag skulle kunna skruva på någon bil eller husera en motorcykel. kanske lära sig svetsa. den typen av aktivitet. jag vill också bygga ett användbart hemmagym. typ något sånt här https://www.reddit.com/r/homegym/com...irst_home_gym/

kan också tänka mig fixa huset, måla och sånt. bygga kök etc. men själva ytan i ett hus är ju egentligen mer än vad jag skulle behöva. tomten är jag inte så intresserad av

ett alternativ jag funderat lite över är att köpa både en lägenhet samt en industrilokal (garage) typ likt denna: https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-...gatan-20602235

men isåfall är det nog bättre att bara köpa en villa
Citera
2025-09-08, 19:44
Medlem
Citat:
jag vill ha garage så att jag skulle kunna skruva på någon bil eller husera en motorcykel. kanske lära sig svetsa. den typen av aktivitet. jag vill också bygga ett användbart hemmagym. typ något sånt här https://www.reddit.com/r/homegym/com...irst_home_gym/

kan också tänka mig fixa huset, måla och sånt. bygga kök etc. men själva ytan i ett hus är ju egentligen mer än vad jag skulle behöva. tomten är jag inte så intresserad av

ett alternativ jag funderat lite över är att köpa både en lägenhet samt en industrilokal (garage) typ likt denna: https://www.hemnet.se/bostad/ovrigt-...gatan-20602235

men isåfall är det nog bättre att bara köpa en villa
Jag vet inte vilka pengar du har och var du bor, men känns det rätt så kör. Jag har alltid trott på att äga land
Senast redigerad av alarm787 2025-09-08 kl. 19:46.
Citera
2025-09-08, 23:55
Medlem
Citat:
Du drar inte runt ett hus på 2000 även om det är litet som ett garage

Mångaa avgifter är fasta oavsett storlek på huset, tex sophämtning, bredband, avlopp.

El kostar en hel del bara i fast avgift (där jag bor strax under tusingen)

Vatten kostar

Försäkring.

Sen lite underhåll på det.
Vad är det för garage på 60-70kvm?
Jo det ligger på ca 2000kr/månad i drift.
El 4-500kr på sommaren ca 1500kr på vintern. Vatten och sophämtning 2500kr/kvartal.
Försäkring och bredband får du ju betala för även för en BR så det kan du inte räkna in....
Citera
2025-09-08, 23:57
Medlem
Citat:

Nu var det ju TS som jämförde driftkostnaden för en BR på 61kvm med ett hus på 155kvm....

Killen som du kallar helt blåst har bott många år i hus och vet vad det kostar.....
Citera
2025-09-09, 17:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Vad är det för garage på 60-70kvm?
Jo det ligger på ca 2000kr/månad i drift.
El 4-500kr på sommaren ca 1500kr på vintern. Vatten och sophämtning 2500kr/kvartal.
Försäkring och bredband får du ju betala för även för en BR så det kan du inte räkna in....

Som sagt, det beror ju på vad man räknar in, du menar alltså 2000 extra i driftkostnad och inte 2000 totalt? För det är totalen jag avser.

Man har ju el i BR också, då behöver inte den heller räknas då

Mitt garage är drygt 60 kvm invändigt

Ingen nätanslutningsavgift på elen?
Citera
2025-09-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Nu var det ju TS som jämförde driftkostnaden för en BR på 61kvm med ett hus på 155kvm....

Killen som du kallar helt blåst har bott många år i hus och vet vad det kostar.....
Killen du kallar ts, har också bott i hus hela sitt liv. Ts föräldrar äger 3 hus. Gård, 75 hektar skog, traktor, fyrhjuling, båt, skylift, vedmaskin, veteranbil. Rubb och stubb. Killen du kallar ts är ingenjör, läst mycket kurser i både matematik och ekonomi, är ganska klipsk om jag får säga det själv

Om ts ska köpa bostad för summa x, då kan inte ts jämföra med lägenheter som kostar x^2 som du menar att man ska göra. Det är helt tappat. Ts måste förhålla sig till sin köpkraft. För det får ts 60kvm lägenhet i stan eller ett normalstort hus en bit utanför
Citera
2025-09-10, 23:25
Medlem
Citat:
Som sagt, det beror ju på vad man räknar in, du menar alltså 2000 extra i driftkostnad och inte 2000 totalt? För det är totalen jag avser.

Man har ju el i BR också, då behöver inte den heller räknas då

Mitt garage är drygt 60 kvm invändigt

Ingen nätanslutningsavgift på elen?
Driftkostnaden kan bara vara en! Dvs fasta kostnader, inte bredband och annat som även drabbar alla hushåll. Som sagt har jag haft hus i över 15år och vet att då ingår: El, sophämtning samt Vatten och avlopp. Dessa kostnader redovisade jag tidigare.
Citera
2025-09-10, 23:28
Medlem
Citat:
Killen du kallar ts, har också bott i hus hela sitt liv. Ts föräldrar äger 3 hus. Gård, 75 hektar skog, traktor, fyrhjuling, båt, skylift, vedmaskin, veteranbil. Rubb och stubb. Killen du kallar ts är ingenjör, läst mycket kurser i både matematik och ekonomi, är ganska klipsk om jag får säga det själv

Om ts ska köpa bostad för summa x, då kan inte ts jämföra med lägenheter som kostar x^2 som du menar att man ska göra. Det är helt tappat. Ts måste förhålla sig till sin köpkraft. För det får ts 60kvm lägenhet i stan eller ett normalstort hus en bit utanför
Jag är också civilingenjör. Men tror du att en avgift för en BR är för hög om den är över 5000kr så bor du förmodligen långt från en storstad! Jag jämför priserna med hus nära Gbg (utanför). Det finns inga BR som kostar under 5000kr för +60kvm.....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in