2025-09-10, 19:44
Medlem
JAPLHs avatar
Kraschade telefonen och bytte skärmen själv, men verkar ha förstört sensorn för Face ID. Telefonen kraschade rejält och varken Bluetooth, 5g eller wifi funkar heller.

När jag kopplar telefonen till en dator (testat både Mac och PC) så räcker det inte med lösenord för att göra datorn betrodd, utan den kräver även Face ID, som inte funkar…

Finns det något sätt att kringgå detta eller stänga av Face ID? Det går alltså inte via inställningar då den då kräver Face ID.

Telefon: iPhone 12 Pro Max
Citera
2025-09-10, 20:05
Medlem
Man brukar alltid kunna låsa upp saker och ting med pin-kod, har aldrig varit med om att enbart kunna göra något med faceid. Har du säkerställt att du haft kameran bortvänd från dig, så den ger upp och erbjuder pinkodsupplåsning istället?
Citera
2025-09-10, 20:06
Medlem
Onanikrems avatar
Inte rätt man att svara på det, men hur gör du när du loggar in på datorn? Har du inget Icloud där som du loggar in med lösenord? Mac brukar ju vara helt synkroniserat? Burkarna har väl inte face id än, Eller har de det?

Kör inte Iphone eller Mac så bränn mig inte på bål tack! Bara en tanke.
Citera
2025-09-10, 21:04
Medlem
JAPLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -MCMLXXIII-
Man brukar alltid kunna låsa upp saker och ting med pin-kod, har aldrig varit med om att enbart kunna göra något med faceid. Har du säkerställt att du haft kameran bortvänd från dig, så den ger upp och erbjuder pinkodsupplåsning istället?

Det är sant, så brukar det ju vara. Men när jag kopplar den med kabel så begär den först lösenkod och sedan Face ID… har testat tusen gånger och olika datorer.
Citera
2025-09-10, 21:06
Medlem
JAPLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Inte rätt man att svara på det, men hur gör du när du loggar in på datorn? Har du inget Icloud där som du loggar in med lösenord? Mac brukar ju vara helt synkroniserat? Burkarna har väl inte face id än, Eller har de det?

Kör inte Iphone eller Mac så bränn mig inte på bål tack! Bara en tanke.

Kopplar bara som vanligt med kabel och då kommer fråga upp om datorn är betrodd. Därefter trycker jag ”ja” och får då skriva in lösenkod, och efter det begär den Face ID… som inte funkar.
Citera
2025-09-10, 21:07
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Här är lösningen:
https://www.icloud.com/

Easily access apps and data from your iPhone on the web
iCloud is essential for keeping personal information from your devices safe, up to date, and available wherever you are. At iCloud.com, you can access your photos, files and more from any web browser. Changes you make will sync to your iPhone and other devices, so you are always up to date.
Citera
2025-09-10, 21:13
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JAPLH
Kopplar bara som vanligt med kabel och då kommer fråga upp om datorn är betrodd. Därefter trycker jag ”ja” och får då skriva in lösenkod, och efter det begär den Face ID… som inte funkar.
Som sagt ingen Iphonegubbe, det du nämner nu är kanske en av anledningarna.
Iphone/Mac support? Det går att lösa, men inte säkert du hittar hjälpen här.
Citera
2025-09-10, 21:18
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Går det inte logga in på Icloud på datorn utan att koppla telefonen och bara synka? Android kan jag radera eller låsa min telefon från datorn om jag vill. Vet Mac är knepiga, därför jag inte har det.
Citera
2025-09-10, 21:53
Medlem
Raggarspinns avatar
När Skydd för stulen enhet är aktiverat har vissa funktioner och åtgärder ytterligare säkerhetskrav när din iPhone inte är i närheten av vanliga platser som hemmet eller jobbet.
Så prova att ansluta din iphone till en dator på en plats som är hemma eller jobbet. Är alternativet "kräv säkerhetsfördröjning" alltid så måste faceid användas även på vanliga platser. Det finns då ingen möjlighet att göra ändringar utan faceid.
https://support.apple.com/sv-se/120340
Citera
2025-09-11, 12:14
Medlem
JAPLHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarspinn
När Skydd för stulen enhet är aktiverat har vissa funktioner och åtgärder ytterligare säkerhetskrav när din iPhone inte är i närheten av vanliga platser som hemmet eller jobbet.
Så prova att ansluta din iphone till en dator på en plats som är hemma eller jobbet. Är alternativet "kräv säkerhetsfördröjning" alltid så måste faceid användas även på vanliga platser. Det finns då ingen möjlighet att göra ändringar utan faceid.
https://support.apple.com/sv-se/120340

Jag har testat hemifrån och det funkar ändå inte. Går det inte att komma åt innehållet på något sätt ändå?!
Citera
2025-09-11, 14:37
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Jag har testat hemifrån och det funkar ändå inte. Går det inte att komma åt innehållet på något sätt ändå?!
Går, men då får du kontakta någon äppelaffär och slanta upp för det. Har du giltigt icloud och giltig pin hjälper de dig.
Citera
2025-09-11, 19:03
Medlem
Raggarspinns avatar
Har du säkerhetskopierat mobilen (som man bör) eller aktiverat iCloud bilder så finns dina bilder i tryggt förvar. Radera och återställ din iphone från säkerhetskopian så, nä just det, din mobil saknar internetuppkoppling. Köp eller låna en annan iPhone och återställ eller logga in med ditt iCloud-id.
Varför har du aktiverat "Skydd för stulen enhet"?
Senast redigerad av Raggarspinn 2025-09-11 kl. 19:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in