2025-09-10, 08:09
Medlem
Som topic lyder.
Citera
2025-09-10, 08:14
Medlem
VoidEngineers avatar
Ja verkligen.
I synnerhet när de börjar komma upp i årskurs 7.
Citera
2025-09-10, 08:18
Medlem
Det finns de som har det och andra som är högintelligenta.
Citera
2025-09-10, 08:20
Medlem
CooolaFlickan2014s avatar
Om de är något som intresserar har de inga problem, är det inte intressant då blir det stora svårigheter.
Citera
2025-09-10, 08:22
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo

Det ena utesluter inte det andra, du kan vara högintelligent och ändå ha inlärningssvårigheter och problem med skolan.

Personer med AS/HFA tex har ofta väldigt lätt för att lära sig saker som ligger inom deras intresseområde och blir lätt extremt duktiga på det, samtidigt som dom har väldigt svårt att lära sig saker dom inte finner intressanta.
Senast redigerad av Sereena 2025-09-10 kl. 08:25.
Citera
2025-09-10, 09:10
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Finns samtidigt ADHD/ADD så påverkar det koncentrationsförmågan och uthålligheten i inlärandet.
Citera
2025-09-10, 09:46
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Det ena utesluter inte det andra, du kan vara högintelligent och ändå ha inlärningssvårigheter och problem med skolan.

Personer med AS/HFA tex har ofta väldigt lätt för att lära sig saker som ligger inom deras intresseområde och blir lätt extremt duktiga på det, samtidigt som dom har väldigt svårt att lära sig saker dom inte finner intressanta.

Citat:
Ursprungligen postat av Fioehlbaerth
Finns samtidigt ADHD/ADD så påverkar det koncentrationsförmågan och uthålligheten i inlärandet.

Citat:
Ursprungligen postat av CooolaFlickan2014
Om de är något som intresserar har de inga problem, är det inte intressant då blir det stora svårigheter.

Kan bekräfta allt ovanstående. Jag har både Asperger och ADHD och det som intresserade mig i skolan fastnade mer eller mindre direkt. Däremot så är jag skitdålig i matte som knappast underlättas av dyskalkyli.
Om det var något som inte intresserade, så tog det tid att få in det i skallen.
Lägg till just koncentrationssvårigheter...
Summa summarum: skolan var ett helvete - antingen gick det FÖR lätt och man blev uttråkad eller så var det skitsvårt att lära sig.

Lättaste ämnena i skolan: SO, NO samt språk.
Svåraste ämnena: Allt annat.
Citera
2025-09-10, 09:48
Medlem
Paris24s avatar
Min bästa kompis hade Asperger och hade riktigt usla betyg. Men han var smart och genialisk i den lilla nisch han jobbade och blev miljonär. Men han klarade inte ens att byta blöjor på sina barn så han fick soc efter sig. En total mix av idiot och geni.
Citera
2025-09-10, 09:55
Avstängd
TantRossins avatar
Min sambo är Aspergers, ekstrem vass på matematik, läser ekstremt snappt. Men politik förstår han sig inte på. I motsättning till mig, som är styrd av den högre hjärna halvan, som är mer diffus och intuitiv. Konstigt är att han på vissa områden kan vara överkänslig, och andra områden helt immun. Han tar i dörren varje kväll, ska säkra sig den är låst. Mycket rädsla och paranoia i den diagnos där.
Senast redigerad av TantRossin 2025-09-10 kl. 10:07.
Citera
2025-09-10, 09:58
Avstängd
TantRossins avatar
Min sambo är Aspergers, ekstrem vass på matematik, läser ekstremt snappt. Men politik förstår han sig inte på. I motsättning till mig, som är styrd av den högre hjärna halvan, som är mer diffus och intuitiv. Konstigt är att han på vissa områden kan vara överkänslig, och andra områden helt immun. Han tar i dörren varje kväll, ska säkra sig den är låst. Mycket rädsla och paranoia i den diagnos där.
Nej, onTopic; de är mer kapabla att bli vassa på enstaka saker som har deras intresse, och det tyder inte på inlärningssvårigheter.
Senast redigerad av TantRossin 2025-09-10 kl. 10:08.
Citera
2025-09-10, 10:02
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marageo
Nej, de har i regel "mixad begåvningsprofil". Dvs de kan vara tex väldigt bra på matematik, kemi och fysik och knappt läsa en mening. Nu överdriver jag men tex sven yrvind var sådan (idag skriver han böcker).

Mixad begåvningsprofil var ett diagnoskriterie för den äldre aspergerdiagnosen. Du ser mixad begåvningsprofil hos riksbankschefer och framför allt politiker. JAn Myrdal är ett annat exempel.

Mycket högfungerande autister kan ha mixad begåvningsprofil (vilket även gör dom farliga).

Carl Bildt är tex väldigt intelligent. Ändå var det inget fel på lille calles teorier när sverige hade 500% ränta. Det var verkligheten det var fel på. det här är rätt vanligt.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-09-10 kl. 10:04.
Citera
2025-09-10, 10:04
Avstängd
TantRossins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Min bästa kompis hade Asperger och hade riktigt usla betyg. Men han var smart och genialisk i den lilla nisch han jobbade och blev miljonär. Men han klarade inte ens att byta blöjor på sina barn så han fick soc efter sig. En total mix av idiot och geni.
Precis, de är väldigt opraktiska, ingen fingersnille, grundar i dålig motorik. En viss infantilitet i social umgänge har jag också noterat.
Senast redigerad av TantRossin 2025-09-10 kl. 10:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in