Citat:
Ursprungligen postat av
ovensaferat
Jag har i längre tid haft i vana att röka och snusa en del i samband med fest, vilket har varit jädrans trevligt. Men det senaste månaderna har framförallt min snus konsumtion dragit iväg då jag använt nikotin som ett sätt att dämpa min förjävliga ångest. Jag vill såklart inte blir beroende, men jag börjar känna allt mer sug, speciellt när jag mår dåligt. Och eftersom jag fortfarande har hälsa och ekonomi som tillåter så har jag inte haft någon ordentlig motivation för att sluta med det hela.
Till er som röker eller snusar dagligen, hur såg er konsumtion ut i början? Hur ser livet ut nu? Såklart så är nikotin inget hård drog, men om ni har någon avskräckande historia eller råd till något som börjar bli smått beroende så får ni gärna dela med er.
Problemet är att du blir aldrig nöjd. Intaget kommer öka år efter år vilket också gör det väldigt svårt att sluta. Det är mycket enklare att du slutar nu än om 5 eller 15 år, då är det väldigt svårt och det kommer att kosta dig enorma summor pengar. På 10 år, lätt 100.000 kr. Tänk att du kan köpa teknikfonder för 100k i stället. Eller tänk dig datorn och TV:n du får för 100k. Eller resorna. Lägg ner nu, du kommer att ångra det annars.