• 1
  • 2
2025-09-09, 23:59
Medlem
Jag har i längre tid haft i vana att röka och snusa en del i samband med fest, vilket har varit jädrans trevligt. Men det senaste månaderna har framförallt min snus konsumtion dragit iväg då jag använt nikotin som ett sätt att dämpa min förjävliga ångest. Jag vill såklart inte blir beroende, men jag börjar känna allt mer sug, speciellt när jag mår dåligt. Och eftersom jag fortfarande har hälsa och ekonomi som tillåter så har jag inte haft någon ordentlig motivation för att sluta med det hela.

Till er som röker eller snusar dagligen, hur såg er konsumtion ut i början? Hur ser livet ut nu? Såklart så är nikotin inget hård drog, men om ni har någon avskräckande historia eller råd till något som börjar bli smått beroende så får ni gärna dela med er.
Citera
2025-09-10, 00:06
Medlem
Du är ingen pys. Avskräckande historia kommer bara ge dig mer ångest vilket leder till mer röka.
Citera
2025-09-10, 00:07
Moderator
tobess avatar
Råd? Sluta medan du förhoppningsvis kan, utan att det blir allt för jobbigt.
Citera
2025-09-10, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobes
Råd? Sluta medan du förhoppningsvis kan, utan att det blir allt för jobbigt.

99% av nikotinberoendet är enbart mentalt. Otroligt svagt beroendeframkallande rent fysiskt.
Citera
2025-09-10, 00:14
Medlem
IanMcEwans avatar
Du dämpar inte ångest med nikotin.

Nikotin frigör kortisol (stresshormon) från binjurarna vilket triggar din ångest.
Citera
2025-09-10, 00:29
Medlem
EpicureNo2s avatar
Testa cigarrer. En cigarr kan ta ungefär en timme att röka, och efteråt så känner du dig "mätt" i många timmar. Man drar inte halsbloss med cigarr och upptaget av nikotinet går långsammare jämfört med cigaretter och snus. Man blir inte beroende på samma sätt och det är lättare att sluta med cigarr.
Citera
2025-09-10, 01:33
Medlem
StoreSvartes avatar
Att snusa är ju praktiskt taget ofarligt jämfört med att röka. Så håll dig till det om du nu ska fortsätta med ditt beroende.
Citera
2025-09-10, 01:45
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ovensaferat
Jag har i längre tid haft i vana att röka och snusa en del i samband med fest, vilket har varit jädrans trevligt. Men det senaste månaderna har framförallt min snus konsumtion dragit iväg då jag använt nikotin som ett sätt att dämpa min förjävliga ångest. Jag vill såklart inte blir beroende, men jag börjar känna allt mer sug, speciellt när jag mår dåligt. Och eftersom jag fortfarande har hälsa och ekonomi som tillåter så har jag inte haft någon ordentlig motivation för att sluta med det hela.

Till er som röker eller snusar dagligen, hur såg er konsumtion ut i början? Hur ser livet ut nu? Såklart så är nikotin inget hård drog, men om ni har någon avskräckande historia eller råd till något som börjar bli smått beroende så får ni gärna dela med er.
Problemet är att du blir aldrig nöjd. Intaget kommer öka år efter år vilket också gör det väldigt svårt att sluta. Det är mycket enklare att du slutar nu än om 5 eller 15 år, då är det väldigt svårt och det kommer att kosta dig enorma summor pengar. På 10 år, lätt 100.000 kr. Tänk att du kan köpa teknikfonder för 100k i stället. Eller tänk dig datorn och TV:n du får för 100k. Eller resorna. Lägg ner nu, du kommer att ångra det annars.
Citera
2025-09-10, 02:27
Medlem
hockexs avatar
Dyrt och beroendeframkallande, även om man vill sluta senare går det oftast inte.

Nikotin är en skräpdrog
Citera
2025-09-10, 05:32
Medlem
Jag lagt märke till att många som är fastnat i nikotin eller pot träsket ofta verkar
ha odiagnosticerad adhd. Alltså de självmedicinerar egentligen
med nikotin/pot som är ett dåligt surrogat för adhd medicin.

Kanske värt att kolla upp.
Citera
2025-09-10, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicureNo2
Testa cigarrer. En cigarr kan ta ungefär en timme att röka, och efteråt så känner du dig "mätt" i många timmar. Man drar inte halsbloss med cigarr och upptaget av nikotinet går långsammare jämfört med cigaretter och snus. Man blir inte beroende på samma sätt och det är lättare att sluta med cigarr.

Haha inte helt dum idé! Jag har testat cigarr tidigare, det var inte speciellt gott så bör ju vara enkelt att sluta med. Jag har dock hört att en cigarr är ungefär lika hälsofarligt som att röka 14 cigg, men kanske värt det för att inte bli beroende.
Citera
2025-09-10, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Problemet är att du blir aldrig nöjd. Intaget kommer öka år efter år vilket också gör det väldigt svårt att sluta. Det är mycket enklare att du slutar nu än om 5 eller 15 år, då är det väldigt svårt och det kommer att kosta dig enorma summor pengar. På 10 år, lätt 100.000 kr. Tänk att du kan köpa teknikfonder för 100k i stället. Eller tänk dig datorn och TV:n du får för 100k. Eller resorna. Lägg ner nu, du kommer att ångra det annars.

Jag kanske borde göra det där som alla nikotinberoende drömmer att det hade gjort och lägga undan en femma varje gång jag känner snus sugen istället för att ta en prilla. Då kan jag ju aktivt känna att jag gör något nyttigt istället för att bara stå emot det onyttiga.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in