Citat:
Ursprungligen postat av
dQw4w9WgXcQ
Försökte läsa lite på det svenska happyride forumet men får ingen klar bild
Letar efter en begagnad pendlingscykel 1 mil till vintern. Jag kör förbi lite mtb leder med små hopp efter jobbet så tänkte om man kan cykla två flugor i en smäll
(körde lite mtb i tonåren så behöver uppdatera mig)
Vilka av dessa bör man ha och vilka kan man skippa?
Luftfjädring?
Bakfjädring?
Lockout på fjädring?
Hydrauliska bromsar?
27.5 eller 29 hjul? (är inte 29 sjukt klumpigt i snäva svängar i skogen?)
Vad mer är standard nu? Verkar som man kör på 1x10 växelsystem
På begagnatmarknaden verkar man få punga ut runt 10k för en flera år gammal cykel som kommer kräva underhåll på ovan nämnda
Jag vill inte va antiteknik, men kan man skippa hydraulbromsar, mekar själv med bilen och allt skulle ju va lättare om det var vajerbromsar xD
Vilket gör mig sugen på en biltema eller liknande för några tusingar, håller den i 3 år är det ju kalas?
Ska du hoppa I hoppen på mtb slingan så rekommenderar jag en heldämpad Trail cykel främst. Annars kommer det gå bra med en med bara framdämpning, en s.k hardtail (HT).
Du ska varken skippa luftfjädring, Bakfjädring,
Lockout (RL) lr Hydrauliska bromsar. Det är standard på alla bättre MTB's idag. Och det cyklas på 1x12 växlar idag. Min HT från 2018 har 1x11 dock (SRAM GX). 29" hjul fram & bak är standard för bättre överkomlighet i terrängen så länge du är åtminstone lr runt 170 cm hög, är du avsevärt kortare så har många tillverkare 27,5" hjul på sina Small modeller (samt XS om det finns modeller för dvärgar också).
Ny heldämpad, bra mtb på rea kan idag fås för ca 20k. Beg. alltifrån 12-14k. Nackdelen med dessa billiga heldämpade hojar är att vikten är ofta 1,5-2kg mer än man helst skulle se att dessa hojar väger för att det ska vara kul att cykla uppförs med dem och typ längre sträckor på grus lr asfalt.
Köper du en cykel för 3k på biltema och bränner lös med den på en bana för mtb's så kommer det bli underhållande att läsa om din långa sjukhusvistelse i msm så småningom.