2025-09-08, 14:49
Medlem
Ärligt talat, om det bara inte fanns björnar i skogen skulle man känna sig trygg överallt i naturen.

Jag vet inte vilken roll björnar spelar i ekosystemet.

Särskilt eftersom björnar, till skillnad från andra rovdjur, direkt attackerar människor och långsamt biter i inälvorna tills de dödar – de är verkligen grymma djur.

Det är i princip som att släppa lös monster i skogen som är värre än mördare. Varför i hela världen utrotar inte människor björnar?

Jag måste erkänna att jag tycker björnar är det mest äckliga och hatade djuret av alla.
Citera
2025-09-08, 14:57
Avslutad
På vilket sätt anser du dig berättigad till argumentet att björnar ska utrotas, om du inte ens kollat upp vilken roll björnar har i ekosystemet?

Det är väl ungefär som att säga att människor är farliga (för det vet ju alla) och därför ska din läkare omedelbart omintetgöras. För han eller hon kan ju potentiellt sett vara farlig?
Citera
2025-09-08, 14:57
Medlem
EnflygandeKos avatar
Finns ju vettigare djur att utrota.

Råttor full med sjukdomar och skit
mördarsniglar
fästingar
myggor
kackerlackor
springmask
maneter
flodhästar
paddor

samt 1-2 miljarder människor kan ju säkert utrotas också om inte fler.
Citera
2025-09-08, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Ärligt talat, om det bara inte fanns björnar i skogen skulle man känna sig trygg överallt i naturen.

Jag vet inte vilken roll björnar spelar i ekosystemet.

Särskilt eftersom björnar, till skillnad från andra rovdjur, direkt attackerar människor och långsamt biter i inälvorna tills de dödar – de är verkligen grymma djur.

Det är i princip som att släppa lös monster i skogen som är värre än mördare. Varför i hela världen utrotar inte människor björnar?

Jag måste erkänna att jag tycker björnar är det mest äckliga och hatade djuret av alla.
Kanske vore bättre att utrota vissa humana avarter…🤯
Citera
2025-09-08, 14:59
Medlem
BOMB-CPs avatar
Om du nu saknar kunskap om björn, tanken slog dig aldrig att forska lite på internetz innan du skapade tråden?

Dumskalle.

Citera
2025-09-08, 15:00
Medlem
Riksreptilens avatar
Pandor var mycket illa ute då de blev WWF symbol.
Nu är de gynnade av många kineser, goda ekonomi så kan bo i djurparker åtminstone.
Citera
2025-09-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IanMcEwan
På vilket sätt anser du dig berättigad till argumentet att björnar ska utrotas, om du inte ens kollat upp vilken roll björnar har i ekosystemet?

Det är väl ungefär som att säga att människor är farliga (för det vet ju alla) och därför ska din läkare omedelbart omintetgöras. För han eller hon kan ju potentiellt sett vara farlig?
Ja. Eller hur? Hur många avarter inom mänskligheten borde isåfall stryka med? Oräkneligt antal…
Citera
2025-09-08, 15:07
Medlem
Att du känner en irrationell rädsla är inget argument för att utrota en djurart som har en viktig roll i ekosystemet.

Massor av människor känner sig trygga i skogen även om det finns björn där.
Citera
2025-09-08, 15:08
Medlem
Citat:

Vad du tycker är lyckligtvis orelevant🙄
Citera
2025-09-08, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BOMB-CP
Om du nu saknar kunskap om björn, tanken slog dig aldrig att forska lite på internetz innan du skapade tråden?

Dumskalle.

Jag är medveten om det. Men även utan björnar kommer andra djur att ta deras plats och ekosystemet fortsätta fungera.

På grund av ekosystemets natur, när en art utrotas, tar andra arter över dess roll.

Till exempel finns det små ö-nationer i Stilla havet som inte har några rovdjur, men deras ekosystem fungerar ändå normalt.

Ur ett utilitaristiskt perspektiv tycker jag därför att det vore bättre att utrota alla djur som utgör ett hot mot människor.
Citera
2025-09-08, 15:15
Avslutad
Citat:
Jag är medveten om det. Men även utan björnar kommer andra djur att ta deras plats och ekosystemet fortsätta fungera.

På grund av ekosystemets natur, när en art utrotas, tar andra arter över dess roll.

Till exempel finns det små ö-nationer i Stilla havet som inte har några rovdjur, men deras ekosystem fungerar ändå normalt.

Ur ett utilitaristiskt perspektiv tycker jag därför att det vore bättre att utrota alla djur som utgör ett hot mot människor.
Sist jag kollade så var hajen ett rovdjur och jag tror visst att de kan besöka din lilla paradisö om de får feeling.

Ekosystemen skiftar beroende på vilken biotop ett visst område har. Sveriges biotop är helt väsensskild från små atollers biotoper i Söderhavet.
Citera
2025-09-08, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Att du känner en irrationell rädsla är inget argument för att utrota en djurart som har en viktig roll i ekosystemet.

Massor av människor känner sig trygga i skogen även om det finns björn där.

Det handlar inte om irrationell rädsla. Björnar är mycket brutala djur. När en björn attackerar en människa tar den inte livet direkt. Den börjar långsamt med att äta inälvorna, vilket lämnar människan i ett smärtsamt tillstånd utan att döda på en gång.

Det finns redan tillräckligt många fall där björnar har attackerat människor. Om en hund biter sin ägare blir den avlivad. Varför låter man farligare djur än mördare finnas kvar i skogen?

Till exempel, om man vill campa djupt inne i skogen, blir det omöjligt om det finns ens en björn där.

Om du är nyfiken kan du kolla upp på internet hur björnar faktiskt dödar människor. När man ser det går det inte att på något sätt försvara dessa brutala djur.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in