Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Absolut, kvinnor förstår inte män särskilt bra och jag köper att det till stor del beror på samhällsklimatet. Men menar du att män förstår kvinnor?
Nej, de flesta män idag förstår sig varken på sig själva eller kvinnor.
När de första gången upptäcker att det kan vara svårt att ha med kvinnor att göra, så finns det inte längre någon äldre släkting som kan komma med råd och säga den där enkla meningen som gör allting lättare - "
Kvinnor bara ÄR sådär!".
I stället tror man att all friktion mellan män och kvinnor bara handlar om bristande kommunikation (det är ju den moderna kvinnorörelsens mantra) och på att man inte ansträngt sig tillräckligt. Om man bara tänker rätt, så är det ingen skillnad på män och kvinnor, och är det liksom som att sätta på en polare. Kul och kravlöst liksom. Det är den villfarelsen man lever under.
Både män och kvinnor jobbar mot något sorts könsneutralt ideal. För tjejerna innebär det underförstått att de män ska bli som kvinnor. För killarna innebär det att tjejerna ska bli som män. Så håller man könskriget igång, och eskalerar det. Kvinnohatet och manshatet eskalerar.
Jag får ofta tala mig själv till rätta, när jag tycker att kvinnor är inkonsekventa, känslostyrda, manipulative assholes. För jag vet att det finns en kvinnlig natur, och om jag väger in den, så framstår de i betydligt bättre dager.
På samma sätt antar jag att kvinnor betraktar oss män. Maskulinitet är inte en ideologi, utan bara ett namn på det sätt som män är tvungna att förhålla sig till sin natur (och ja, jag är medveten om att det finns en avdelning på Flashback för "maskulinism" - vad nu det är). Den är inte konsekvent i intellektuell bemärkelse, men om man ser det som en produkt av de paramterar som är "djuret man", så är den begriplig.
Så nej, män och kvinnor förstår inte varandra. Och det beror på att de tänker för mycket.