Citat:
Ursprungligen postat av
crackproof
Tvärtom är det väldigt mycket som talar för ALA och ingenting som talar definitivt emot. Zodiac har med stor sannolikhet maskerat och förvrängt sin handstil något för att det inte ska användas som bevis mot honom ifall han åker fast. Av samma anledning stavar han medvetet fel på enkla ord i breven för att vilseleda. ALA tar orimligt lång tid på sig när Toschi och Armstrong testar honom på ett stycke. Hans motståndare förklarar det med att han gjorde det medvetet för att verka suspekt men det är mycket troligare att han gjorde det för att dölja sin hundraprocentiga handstil. Han var tvungen att reflektera medan han skrev och det tog onaturligt lång tid vilket utredarna reagerade på. Handstilarna är väldigt lika och den pyttelilla skillnaden förklaras av detta.
40 min efter dådet på BRS använder Zodiac en telefonkiosk något kvartér från ALAs hus. Han uppehåller sig i Vallejo långt efter mordet och det talar starkt för att han är lokal och bor i närheten.
ALA var dessutom utredarnas favoritmisstänkt, bland annat Vallejopolisens och Dave Toschis, som på den tiden hade ett högt anseende som utredare i SF att det gjordes en film om honom. Intressant att du avfärdar honom så lätt medan de tre främsta utredarna i fallet hade honom som huvudmisstänkt.
En indicie i all ära men när du har 100 indicier som pekar mot honom så måste han tas seriöst. DNA-spåret går inte att jämföra med eftersom vi med säkerhet inte vet om Zodiac lämnade spår. Den enskilt största faktorn jag kan komma på som talar emot ALA är att han var skallig, men vi vet inte med säkerhet hur pålitliga vittnesiaktagelserna och fantombilderna är. Ta som exempel seriemördaren Son of Sam där de flesta av fantombilderna inte liknade honom:
https://www.newspapers.com/article/the-philadelphia-inquirer-son-of-sam/29461427/
Den skumma figuren på LB som sågs av vittnen och betedde sig suspekt påminner om ALA och det går att använda en sketch som talar för honom också.
Vilka starka bevis finns det egentligen som talar för att Arthur Leigh Allen var Zodiac mördaren? Att det finns flera tunna indicier som kan peka mot ALA är absolut inte att anse som bevis. Och jag anser det som mer sannolikt att GM bodde i San Francisco, antagligen i närheten av där Taximordet ägde rum, än i Vallejo. Eftersom att de flesta utredare/brottsplattsundersökare som har undersökt Zodiac fallet var överens om att GM måste ha blivit täckt i blod efter mordet på Paul Stine, samt att de flesta av breven postades från SF.
När det gäller gärningsmannens ålder/utseende etc, så är det värt att med sig att Mageau först beskrev angriparen som en "young man and heavy set". han beskrev detta på brottsplatsen till polismännen Conway och Hoffman, i påväntan av att ambulanspersonal skulle nå fram. Annars så beskrev Mageau senare GM som att vara runt 25-30 år gammal.
Och vid LB, så beskrev tjejerna att det var en ung och stilig man med mörkbrunt hår som de observerade. Hartnell beskrev sen GM som en kraftig man, med brunt/rött lockigt hår (Hartnell kunde se delar av GMs hår bakom den där masken som han bar över huvudet).
Man ska alltid ta vittnebeskrivningar med en nypa salt. Men det är egentligen bara barnen/ungdomarna som såg GM från fönstret vid Taximordet, och senare Fouke som beskrev det man antar vara gärningsmannen att vara i 30-40 års åldern. Men det är värt att ta med sig att barnen var mellan 8 och 16 år gamla, samt att polismännen Fouke och Zelms var egentligen på väg mot ett annat uppdrag i Arguello - inte "rånet" på Washington och Cherry street, ej heller hade de fått några instruktioner. Och om mannen som Fouke/Zelms observerade var GM, så är det knepigt att de kom ut med den här observationen först 1 månad senare efter att pressen/polisen hade mottagit brevet om Taximordet. Annars så stämmer Foukes uttalanden om observationen decennier senare dåligt överens med vad han sa i 1969.
personligen, så litar jag mer på vittnebeskrivningarna till Magaeu (i 1969), samt Hartnell och ev tjejerna vid LB som beskrev att de såg en man som stämmer relativt bra överens med Hartnells beskrivning av GM.
EDIT: Jag påstår inte att ALA inte kan ha varit gärningsmannen, dock så anser jag det som rätt osannolikt.