2025-08-18, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ondquist
En tanke: Undrar om det skulle funka om du sätter upp en sådan adapter som i länken direkt på routern, förutsatt att du har USB-portar på den, och printern sedan blir accessbar över nätet på samma sätt som om du hade tryckt in en extern disk där.

Om din router har skrivarserver, så ja, då finns det kanske en chans.
Har den det? Troligen inte.

Det FINNS programvara för att skapa en virtuell USB-kontakt över nätet så att skrivarservern ligger i din dator, med andra ord precis som om man kopplade skrivaren direkt till en dator, men åter: programvara behövs i båda ändar, en sändare, en mottagare. Har din router det? Troligen inte.

Skulle påstå att chansen är större att det finns skrivarserver i en NAS än i en "normal" router. T.ex en Synology.

Men nåt geni vet säkert bättre...
Citera
2025-08-18, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Som rubriken anger, någon som hittat någon adapter för att ansluta en skrivare med Centronicskontakt? Antingen till usb A som finns på alla maskiner än så länge, eller till RJ45 för att anslutas till nätet.

Kan tänka mig att en adapter mellan dessa två olika signaler, kommer att behöva konvertera mellan olika spänningar (volt).
Kan tänka mig att adaptern behöver kombinera alla parallella data-signaler (eftersom IEEE 1284 är en parallell-port), till USB-kontaktens enda data-kanal.
Denna konvertering kommer att kräva lite ström, (som säkert USB-porten kan bistå med).

Kan tänka mig också att själva datorn, med dess drivrutiner kan ställa till det. En drivrutin för en specifik skrivare kommer att förvänta sig trafik (i detta fall) på en parallell-port. En drivrutin (för en annan skrivare) för trafik på USB kommer inte att veta hur man pratar med den specifika skrivaren.
Alltså måste det finnas en drivrutin för DEN skrivaren OCH över usb... Alltså måste nån ha skrivit den drivrutinen.

Men jag bara spekulerar och orerar, allt kanske bara funkar. Säger bara att det inte behöver vara att bara-bara.
Citera
2025-08-18, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Kan tänka mig att en adapter mellan dessa två olika signaler, kommer att behöva konvertera mellan olika spänningar (volt).
Kan tänka mig att adaptern behöver kombinera alla parallella data-signaler (eftersom IEEE 1284 är en parallell-port), till USB-kontaktens enda data-kanal.
Denna konvertering kommer att kräva lite ström, (som säkert USB-porten kan bistå med).

Kan tänka mig också att själva datorn, med dess drivrutiner kan ställa till det. En drivrutin för en specifik skrivare kommer att förvänta sig trafik (i detta fall) på en parallell-port. En drivrutin (för en annan skrivare) för trafik på USB kommer inte att veta hur man pratar med den specifika skrivaren.
Alltså måste det finnas en drivrutin för DEN skrivaren OCH över usb... Alltså måste nån ha skrivit den drivrutinen.

Men jag bara spekulerar och orerar, allt kanske bara funkar. Säger bara att det inte behöver vara att bara-bara.
Visst, allt kan spöka, tyvärr gör det så ibland också. Misstänker att det är enklare att konvertera mellan usb och rs232.
Citera
2025-08-18, 09:10
Medlem
Citat:
Om din router har skrivarserver, så ja, då finns det kanske en chans.
Har den det? Troligen inte.

Det FINNS programvara för att skapa en virtuell USB-kontakt över nätet så att skrivarservern ligger i din dator, med andra ord precis som om man kopplade skrivaren direkt till en dator, men åter: programvara behövs i båda ändar, en sändare, en mottagare. Har din router det? Troligen inte.

Skulle påstå att chansen är större att det finns skrivarserver i en NAS än i en "normal" router. T.ex en Synology.

Men nåt geni vet säkert bättre...
Det har faktiskt blivit bättre med möjligheter kring usb i routerenheter på senare år, skrivarserver klarar flertalet, men även att dela en hårddisk i det interna nätet.
Citera
2025-08-18, 10:38
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Sett till någon för koppling till lokalt nät också kanske? Med RJ45-kontakt alltså.

Finns exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5011222817/skrivarserver-paralell?tab=specification&scrollToTab=true
vet inte om den funkar något bra, men du kan söka på skrivarserver så hittar du fler alternativ.
Citera
2025-08-18, 12:37
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tnem
Finns exempelvis: https://www.dustinhome.se/product/5011222817/skrivarserver-paralell?tab=specification&scrollToTab=true
vet inte om den funkar något bra, men du kan söka på skrivarserver så hittar du fler alternativ.
Tror att det är något liknande denna som behövs. Alltså en skrivarserver snarare än en passiv adapter.

Det finns alla möjliga (och omöjliga) kablar att köpa från AliExpress, skulle inte lita på att något sånt fungerar. Det är inte som DVI till HDMI där det fungerar med en passiv adapter som bara kopplar om lite sladdar.
Citera
2025-08-18, 14:18
Medlem
Citat:

Nej, det är + 5 Volt, - 5 Volt, och 0 Volt på alla pinnarna. Ibland säger man Jord, Ground för pinnarna med 0 Volt. Men i och för sig brukar man skilja rent logiskt mellan 0 Volt och Ground/Jord.
+- 5 Volt är standard på alla dessa kretsar.
I och för sig finns det kanske särskilda signalsystem som behöver ha en högre spänning än 5 Volt.
Till exempel det analoga gamla telenätet hade väl 36 Volt eller var det 48 Volt ?

När det analoga telenätet gick på reläer så var 36/48 Volt en bra kompromiss eftersom reläerna kunde
byggas små och kompakta. Särskilt de så kallade pulsreläerna, som reagerade på siffran 0 till 9 på fingerskivan.
Hade man byggt dem för 5 Volt istället så hade de blivit klumpigare.

50 Volt anses nämligen som helt säkert för människor. Att spänningen inte kan ge kroppsliga skador.

På grund av detta så har många fartyg en högsta spänning på 48 Volt ute på däck för lanternor och liknande. Med att fartygsdäcket alltid har kontakt med saltvattnet ute till havs så de läckströmmar som eventuellt uppstår kan då inte skada besättningen.

Ibland finns det dock högspänning ute på däck som tex driver hydraulpumpar till kranar ute på däck, men det har hänt svåra olyckor med sådana. Bränder i första hand framförallt för att de kan gå varma, att de sätter eld på tex sågtimmer mm.
Citera
2025-08-18, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tnem

Ja den ser ju att vara modern nog. Den har nog DHCP, dvs dynamisk IP-adress.
Fanns äldre sådana här där man tvunget fick konfigurera IP-adressen manuellt , och det kunde
ju bli knepigt för nätverksteknikern ifråga.

Ifall det inte fanns ett gränssnitt som där man kunde lägga in IP-adressen manuellt.

Orsaken till att den skulle ha en fast IP-adress hade att göra med när hela systemet och nätverket startade om att ifall skrivaren bytte IP-adress att alla datorerna trodde det var en ny skrivare.
Efter tex 10 omstarter så fanns det allltså 10 skrivare som var utdelade i nätverket.
Eftersom det lades in som ny enhet varje gång.

Men vad som skulle kunna fungera vore en gammal eller ny Windows XP 32 bit dator med parallellport på och att du hittat en drivare som fungerar. Sedan drar du nätverkskabeln från XP-datorn till routern eller din nyare maskin.

Ställ också in skrivaren att bli delad över ditt lokala LAN hemnätverk.

Det påstås funka att koppla ihop gamla 32 bits kärror med nyare. Åtminstone Windows 7 32-bit påstås vara mest pålitlig på detta.
Välj dock inte Windows 7 Starter, det finns massor av problem med den versionen tyvärr.
Windows 7 32 bit har en mycket stor databas med certifierade drivare redan på installationsmediet.

OBS: Det kan bli problem med att skicka stora filer till en sådan skrivare, eftersom buffern är så liten, kanske den bara är 1-2 MB.
Visserligen vet jag att Windows XP ska buffra detta, men det blir inte alltid bra.
Antingen så stannar skrivaren med en felkod på dess display, eller så kan det komma ut mumbojumbotecken på papperet.

Inträffar detta så måste du resetta skrivaren, dvs stänga av den + plus att ta bort dokumentet från skrivarkön.

Var riktigt rädd om dessa laserskrivare. Stoppa aldrig i för tjockt papper i dessa. De sväljer tyvärr allt.
Vad som helst kan hända om det fastnar därinne.
Citera
2025-08-18, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Nej, det är + 5 Volt, - 5 Volt, och 0 Volt på alla pinnarna. Ibland säger man Jord, Ground för pinnarna med 0 Volt. Men i och för sig brukar man skilja rent logiskt mellan 0 Volt och Ground/Jord.
+- 5 Volt är standard på alla dessa kretsar.
I och för sig finns det kanske särskilda signalsystem som behöver ha en högre spänning än 5 Volt.

Är det inte 3,3V på datasignalen på USB?
Hur som, om parallellporten kan skicka 2,4 till 5,5, så lär man ju säkra att den höjs/sänks till USB-nivå. Vilket var min poäng i det hela.
Citera
2025-09-04, 11:19
Medlem
Tantradyss avatar
Hej!
Möjligtvis jävligt dum fråga, men jag är novis. Hittade ett gammalt tillbehör till en jobbdator. Vet inte vad det kan användas/vara bra för. På den mus liknande prylen, som ansluts med USB kabel står det
- " Microsoft wireless desktop receiver 3.1". Skulle vara kul att veta!
Citera
2025-09-04, 14:03
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tantradys
Hej!
Möjligtvis jävligt dum fråga, men jag är novis. Hittade ett gammalt tillbehör till en jobbdator. Vet inte vad det kan användas/vara bra för. På den mus liknande prylen, som ansluts med USB kabel står det
- " Microsoft wireless desktop receiver 3.1". Skulle vara kul att veta!
Mottagare till trådlös mus och tangentbord?

Vad har detta med denna tråd att göra?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in