2025-09-03, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
V fick igenom högre pensioner för de som hade lägst.

Dom fick igenom ett dåligt förslag
Citera
2025-09-03, 18:33
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filantrop007
Det gör det säkert. Därför har kommunisterna tuggat om detta i ett tjugotal år ?
Men sänkningen blir större i kronor räknat om man köper oxfilé istället för falukorv.
Ja, och?
Citera
2025-09-03, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaaaaaaa
så vad händer om mataffärerna höjer matpriset nu då?

Den momsen är förmodligen mindre än årliga prisökningar så något annat vore helt orimligt.
Då lär nån vänsterskadad basunera ut att matjättarna bara stoppar det i egen fick, ställa nån förespråkare mot väggen som svarar med att momslättnanden lett till att prisökningen blev mindre än vad den annars hade blivit.

Den enda relevanta spelaren jag faktiskt tror hade kunnat sänka priserna är Lidl då de är i grunden tyskar och tyskars företagande har andra grundpelare än vi i Sverige har.
Citera
2025-09-03, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stumpani
V fick igenom högre pensioner för de som hade lägst.

Du menar för de som inte jobbat. Jo, det känns ju väldigt rimligt...
Citera
2025-09-03, 19:21
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Det är väl bra men det hade varit ännu bättre om de hade sänkt inkomstskatten ännu mer och kapitalskatten istället.
En stor del av de här pengarna kommer ju att ätas upp av ICAnder och ICA Stig så de har råd att pensionera sig ännu tidigare, säkerställa boendet i gated community området och byta Ferrari-bil oftare.
Senast redigerad av StojanVlatkovich 2025-09-03 kl. 19:27.
Citera
2025-09-03, 19:26
Medlem
DeValeras avatar
Visst är matpriserna, men jag är tveksam till att en sänkt moms kommer att påverka priserna i konsumentled.

Däremot blir det ett hål i statsfinanserna som antingen måste fyllas. Helst med nedskärningar eller i andra fall med höjning av andra skatter, men troligen via lån - vilket inte är bra.
Citera
Medlem
StojanVlatkovichs avatar
Citat:
Vänsterpartiet har aldrig ingått i en regering.
Nej men de har möjliggjort en massa regeringar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StojanVlatkovich
Det är väl bra men det hade varit ännu bättre om de hade sänkt inkomstskatten ännu mer och kapitalskatten istället.
En stor del av de här pengarna kommer ju att ätas upp av ICAnder och ICA Stig.
Tror det kommer ett till jobbskatteavdrag, kanske även på kapitalsidan, nästa steg i ränteavdrag och minder skatt på t ex ISK) kommer utspel fram till 22 september när hela budgeten presenteras.
Citera
2025-09-03, 19:29
Medlem
Kan man ha olika moms på olika typer av mat?
Citera
2025-09-03, 20:10
Medlem
Dem kan passa på att ta bort momsen på elen med
Citera
2025-09-03, 22:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Har jag hävdat att det inte blir bättre för fattiga. Vad jag framfört är att de som handlar löjrom och oxfilé tjänar betydligt mer på momssänkningen.

De tjänar ingenting och det är slutsumman på inköpen, oavsett vara, som ger inbesparingen. Om jag handlar peppar för 3000:- så sparar jag mer än om jag handlar oxfilé och löjrom för 2900:-.
Citera
2025-09-04, 05:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Sänkt matmoms blir i praktiken dyrare mat för alla eftersom matpriserna kommer att öka av de giriga ica handlarna. Tror det är hejdå ändå för den här regeringen eftersom barnbidraget är löjligt lågt och inga höjningar, försämringar i a kassa, fattigpensionärer blir fler.
Det var så här det lät när vi hade en annan regering:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/m...tigpensionarer

Vad får dig att tro att det skulle bli bättre nu?

Inkomstbasbeloppet har höjts mer med den här regeringen och det gynnar garantipensionärer, även om det inte är regeringens förtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in