• 1
  • 2
2025-09-01, 23:29
Medlem
goseigens avatar
Har en bekant som både röker hasch, säljer tramadol, hasch och skippar skola.

Finns det något tips man kan ge honom?

Han är knappt 20 år och inte köttsligt släkt. Själv hade jag flera studiekamrater som sysslade med droger, men där de flesta ändå fick ett bra liv.

Men, så han röker på och gör inte det han skall göra, så kommunen kommer snart inte att ge honom pengar mer. Personligen skiter jag i vad man gör, men när det är morgon och man måste iväg... så måste man.

Men det fixar inte den här människan. Han sover, fast han skulle ha varit på praktik, eller i skolan, och förmodligen för att han har rökt hasch.

Drogandet började nog också ganska tidigt. Som ickesvensk fick han en dålig giv, och började kanske med cannabis innan han blev tonåring.

När man talar med honom finns det glimtar av normal kunskap, för en fotbollsdåre. Så han vet saker om 94, men inget om hur man får bankkonto, bankid och swish.... eller så säger han iaf.

Han har varit eller är en kran på låg nivå i området där han bor.

Därför undrar jag över hur mycket man måste sälja för att kunna leva på det.

Vi har hans våg, ziplockbaggar han har använt, haschkakor och tomma tramadolkartor. Så han måste ha försökt pusha ... nästan fem gram hasch i en påse.

Det är en inneboende hos en kompis, och som det verkar - eftersom det är i ett utanförskapsområde - var det helt fel plats för denna människa att komma till.

Vad jag undrar är, vad tjänar dessa springpojkar? Killen odlar inte själv och måste köpa allt, så vad behöver man sälja för att få 20k eller 30k i månaden?

Tyvärr verkar hans hjärna redan vara bränd. Påverkad fixar han inte att sköta sig i ett hem, utan smutsar ner både på toalett och i kök.

Så, kan man ge honom ett matematiskt exempel, som visar att det är bra med ett jobb? Inte för att jag tror att han förstår med en gång.

Se om ni kan ge några tips, för det är på vissa sätt en fin kille - som de säger - men helt oförmögen att ens laga den enklaste middag, om det inte är friterad potatis och kött.

Och om knarket, om man nu har haft en våg, och tycks säljs: blir inte det flera år i sinkabirum, om polisen kommer på dig?

Ursäkta att det blev så långrandigt, men jag vill att han slutar eftersom han inte fixar kombinationen socialt liv och droger, och försöker hitta argument som han kanske förstår.

Han var på ett behandlingshem, vad jag har förstått, och kom tillbaka till ett skitområde, vad gäller knark, och är förmodligen med i ett gäng här.
Citera
2025-09-01, 23:34
Avstängd
StoreSvartes avatar
Han måste själv komma till insikt för att sluta. Kanske det händer någon vacker dag. Kanske inte. Men du bör fokusera på ditt eget liv istället.
Citera
2025-09-02, 00:22
Medlem
JagHarEnStorTjorres avatar
En svamp-tripp kanske kan få honom på banan igen, varför inte testa?
Citera
2025-09-02, 01:27
Medlem
psykoshippiens avatar
Bara mata honom med psykedeliska, finns inget annat att göra...

Hegge bra weed för 7500, säljer för 15000, du röker upp iaf 30% om du håller på själv. Så kanske 2000 i profit om du inte langar hekton.
Senast redigerad av psykoshippien 2025-09-02 kl. 01:32.
Citera
2025-09-02, 03:25
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Jag hoppas att du förstår att det inte är haschet som gör honom sådär, då skulle ju alla bli så. Att han beter sig som han gör har väl ingenting med haschet att göra fattar du väl? Tror du att han blir som en ny person om han slutar röka?

Du är helt ute och cyklar. Tänk bara på alla länder i EU som har gjort det lagligt med cannabis. Tror du verkligen att dom skulle gjort det om hasch var farligt?

Det är 100% Tramadolen i så fall, där kan jag mycket väl förstå. Opiater ska man inte hålla på med. Troligen dricker han på tramadol vilket dom flesta gör. Dricker alkohol och tar tram, men det är pga hasch han lever som han gör?
Senast redigerad av Iwasbanned2 2025-09-02 kl. 03:35.
Citera
2025-09-02, 03:26
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Han måste själv komma till insikt för att sluta. Kanske det händer någon vacker dag. Kanske inte. Men du bör fokusera på ditt eget liv istället.

Det är väl så. Den han bor hos har pratat om det ett antal gånger.

Han är på helt fel plats, om man säger så, och han har en misshandelsdom på sig, då han slog någon på ett ungdomshem.

Förmodligen slutar det i en resa till fängelset.

Men ändå, vad kan man säga för att få han att fatta?

Han verkar förvisso inte ha en välfungerande hjärna.
Citera
2025-09-02, 06:39
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Det är väl så. Den han bor hos har pratat om det ett antal gånger.

Han är på helt fel plats, om man säger så, och han har en misshandelsdom på sig, då han slog någon på ett ungdomshem.

Förmodligen slutar det i en resa till fängelset.

Men ändå, vad kan man säga för att få han att fatta?

Han verkar förvisso inte ha en välfungerande hjärna.

Försök att uttrycka din oro på ett empatiskt och inte allt för dömande sätt.

"Jag är orolig för dig. Det känns som att du är på en farlig väg i livet med all knark och så."

Fängelse kan faktiskt vara bra för snubben. Han blir ren och får tid att fundera på livet.
Citera
2025-09-02, 07:03
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Jag hoppas att du förstår att det inte är haschet som gör honom sådär, då skulle ju alla bli så. Att han beter sig som han gör har väl ingenting med haschet att göra fattar du väl? Tror du att han blir som en ny person om han slutar röka?

Du är helt ute och cyklar. Tänk bara på alla länder i EU som har gjort det lagligt med cannabis. Tror du verkligen att dom skulle gjort det om hasch var farligt?

Det är 100% Tramadolen i så fall, där kan jag mycket väl förstå. Opiater ska man inte hålla på med. Troligen dricker han på tramadol vilket dom flesta gör. Dricker alkohol och tar tram, men det är pga hasch han lever som han gör?

Haschet är naturligtvis en del av problemet. Tror du man blir pigg och alert av hasch? Och om han börjat röka regelbundet i låg ålder kan hjärnan ha tagit stryk. Att börja röka innan hjärnan är färdigutvecklad kan ge permanenta problem.
Hasch är inte lika skadligt som opiater naturligtvis men en hög konsumtion i låg ålder kan vara förödande. De länder som avkriminaliserat cannabis har 18-årsgräns av en anledning.
Citera
2025-09-02, 07:32
Avstängd
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Haschet är naturligtvis en del av problemet. Tror du man blir pigg och alert av hasch? Och om han börjat röka regelbundet i låg ålder kan hjärnan ha tagit stryk. Att börja röka innan hjärnan är färdigutvecklad kan ge permanenta problem.
Hasch är inte lika skadligt som opiater naturligtvis men en hög konsumtion i låg ålder kan vara förödande. De länder som avkriminaliserat cannabis har 18-årsgräns av en anledning.

Hasch är råttgift för själen men det är slöseri med tid att argumentera med Flashbacks haschtomtar. Dessa små ovårdade råttor tror att cannabis botar allt och att en legalisering löser alla världens problem. Deras små hjärnor har inte utvecklats sen tonåren på grund av deras Cannabismissbruk.
Citera
2025-09-02, 07:53
Medlem
jewandthejewss avatar
För att någon ska sluta och byta bana krävs det en egen vilja. Den kan du aldrig tvinga fram, den måste komma inifrån om förändringen ska bli verklig.

Det du däremot kan göra är att påskynda processen genom att inte underlätta för honom att fortsätta sitt destruktiva liv. Gör det inte bekvämt för honom. När han själv är redo att förändras kan du finnas där och ge stöd.

Fram till dess är han ingenting för dig, om du inte aktivt vill sabotera för honom. Men om du gör det med välmening i hjärtat kan det faktiskt vara det mest kärleksfulla du kan bidra med just nu.
Citera
2025-09-02, 09:58
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Hasch är råttgift för själen men det är slöseri med tid att argumentera med Flashbacks haschtomtar. Dessa små ovårdade råttor tror att cannabis botar allt och att en legalisering löser alla världens problem. Deras små hjärnor har inte utvecklats sen tonåren på grund av deras Cannabismissbruk.

Men det är för att vi ofta argumenterar med retards som så extremt gärna vill att hasch / cannabis ska vara lika farligt som det sades för 30 år sedan
Citera
2025-09-02, 10:03
Medlem
-charliesheens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul

Förödande? Hade du alltså trott att det var på liv och död om du upptäckte att säg din 16 årige son rökte?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in